Mówi: | Marcin Pęszko |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Prime Line |
Wieczne pióra wciąż symbolem luksusu i elegancji. Coraz częściej przegrywają jednak z klawiaturą komputera
Mimo że pismo ręczne jest coraz bardziej wypierane przez klawiaturę komputera, wieczne pióra są wciąż jednym z najpopularniejszych prezentów świątecznych. Stanowią bowiem idealny upominek nie tylko dla miłośników kaligrafii. Pióro o oryginalnej kolorystyce i kształcie przypominającym tusz do rzęs spodoba się kobietom, które cenią styl i elegancję. Powlekane złotem podkreśli profesjonalizm i klasę partnera biznesowego, a ozdobione postaciami z bajek umili naukę pisania przedszkolakom.
Wieczne pióro to symbol luksusu i elegancji. Stanowi jeden z najchętniej wręczanych prezentów w świecie biznesu i polityki. Ekskluzywne wieczne pióro, powlekane złotem, dyskretnie inkrustowane diamentami, ze stalówką ze złota bądź platyny podkreśli profesjonalizm i klasę jego właściciela. Tego typu przedmioty takich marek, jak Aurora, Faber Castell, Montegrappa, Omas, Visconti, lub Caran d'Ache, kosztują nawet kilka tysięcy złotych. Nie trzeba jednak wydawać tak dużych kwot na wieczne pióra. Na polskim rynku można znaleźć estetyczne i dobrze wykonane produkty w niższej cenie.
– W Polsce pióra wieczne są bardzo dobrym pomysłem na prezent, ponieważ nawiązują do kultury pisania, w ogóle do kultury bycia lepszym człowiekiem. Nowoczesność serwuje nam elektroniczne media, tablety, one oczywiście bardzo pomagają na co dzień organizować czas, ale nic nie zastąpi kawałka papieru, pióra oraz ręcznego pisma – mówi Marcin Pęszko, członek zarządu Prime Line, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
W życiu codziennym wieczne pióro jest jednak coraz bardziej wypierane przez klawiaturę komputera. W Stanach Zjednoczonych w niektórych szkołach zniesiono nawet obowiązek nauki ręcznego pisania. Nauczyciele mogą wybrać, czy chcą uczyć dzieci kaligrafii, czy szybkiego pisania na komputerze. Coraz częściej tez dzieci wcześniej zaczynają pisać na komputerze niż ręcznie, co sprawia, że zanika u nich zdolność prawidłowego chwytania i trzymania długopisu lub pióra. Tymczasem badania pokazały, że kaligrafowanie rozwija u dzieci umiejętność formułowania myśli, budowania logicznych wypowiedzi, poprawia koncentrację i uczy kreatywności.
– Dzieci nie są w stanie długo pisać, ponieważ bardzo szybko się męczą. Ale pióra wieczne albo ołówki niektórych producentów mają specjalne wgłębienia, są dla leworęcznych, są dla praworęcznych, a im wcześniej zaczniemy ćwiczyć, tym lepiej oczywiście. Można robić wszystko w smartfonach, ale samo pisanie też jest przyjemnością. Więc jeżeli ktoś daje komuś w prezencie pióro wieczne, to daje tak jakby kawałek siebie i proponuje: „Ty też znajdź chwilę dla siebie, wyraź siebie, a nie tylko stukaj palcem” – mówi Marcin Pęszko.
Mając na uwadze rozwój dzieci, coraz więcej polskich podstawówek wprowadza naukę pisania ręcznego za pomocą pióra. Niektórzy producenci tych przyborów piśmienniczych organizują także kampanie ładnego pisania obejmujące m.in. warsztaty ręcznego pisania piórem. Współpracują także ze szkołami i organizacjami społecznymi przy przygotowywaniu konkursów ładnego pisania, które mają na celu nie tylko zachęcenie uczniów do przestrzegania zasad poprawności gramatycznej i ortograficznej, lecz także do odręcznego pisania. Wieczne pióro może więc być dla dziecka niebanalnym prezentem gwiazdkowym, który stanie się bodźcem do nauki kaligrafii.
Obecnie niemal każdy producent wiecznych piór ma w swojej ofercie także produkty przeznaczone dla najmłodszych. Są to pióra odpowiednio wyprofilowane, tak aby pasowały do dziecięcej rączki. Zazwyczaj cechują się żywymi kolorami, są ozdobione motywami zwierzęcymi, roślinnymi lub postaciami z bajek. Dostępne są pióra przeznaczone dla dzieci prawo lub leworęcznych, co bardzo ułatwia naukę pisania. Pióra wieczne dla dzieci można kupić już za 10 zł.
Czytaj także
- 2020-06-18: Sztuczna inteligencja już zastępuje dziennikarzy. Coraz trudniej odróżnić treści tworzone przez maszynę
- 2017-03-23: Wystawa niezwykłych piór wiecznych w Warszawie. Wśród eksponatów egzemplarze poświęcone Grecie Garbo i Mikołajowi Kopernikowi
- 2016-10-14: W terapii dysleksji niezwykle skuteczna jest metoda Warnkego. Pozwala ona zredukować deficyt funkcji poznawczych
- 2015-09-01: Na początku roku szkolnego warto zbadać wzrok dziecka. Bez sprawnej koordynacji wzrokowo-ruchowej pojawiają się problemy z nauką pisania i czytania
- 2014-08-19: Marże Radpolu na niektóre wyroby sięgają 47 proc. Popyt na te produkty będzie rósł
- 2014-04-15: Pisanie ręczne rozwija wyobraźnię dzieci i uczy je logicznego myślenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.