Mówi: | Elżbieta Miksiewicz |
Funkcja: | współwłaścicielka Butiku Paryżanka |
Wśród klientek kupujących dobra luksusowe dominują aktywne zawodowo kobiety po 40. roku życia
Polki są coraz bardziej świadomymi konsumentkami dóbr luksusowych. Znają obowiązujące trendy i mają ulubione marki, którym długo pozostają wierne. Wśród klientek marek premium dominują aktywne zawodowo kobiety po 40. roku życia, które lubią wydawać pieniądze na luksusową odzież czy ekskluzywne wakacje.
Z raportu KPMG wynika, że Polacy są skłonni wydać na luksusowe przedmioty ok. 13 proc. swoich dochodów. Tego typu zakupów dokonują zarówno osoby, których zarobki znacznie przekraczają średnią krajową, jak i grupa zarabiających mniej. Ci ostatni chętnie robią luksusowe zakupy za pośrednictwem internetu, gdzie mogą nabyć produkty marki premium po znacznie niższych cenach. Polacy lubią też zakupy za granicą, przy okazji wakacyjnych wyjazdów. Wielu klientów polskich sklepów oferujących dobra luksusowe poprzestaje na jednej, mniej kosztownej rzeczy.
– Młode osoby poszukują bardziej akcesoriów, czyli pasów, torebek, etui na laptopy, iPhony – to są rzeczy mniej kosztowne, często w dosyć przystępnych cenach. Klientka dojrzalsza na pewno kupuje kompleksowo, czyli chce od razu mieć wszystko skompletowane. Chce mieć sweter, do tego chce mieć spodnie, sukienkę, płaszcz, wszystko pod kolor, tak żeby mogła odnowić sobie szafę na jesień czy na nadchodzący sezon – mówi Elżbieta Miksiewicz, współwłaścicielka Butiku Paryżanka, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.
Najbogatsi Polacy spośród wszystkich towarów luksusowych najwięcej pieniędzy wydają na perfumy, odzież, obuwie i alkohol. Najbardziej lubiane odzieżowe marki premium to Armani, Gucci i Chanel. Większość miłośników dóbr luksusowych to osoby przywiązane do konkretnych marek, świadome czego szukają podczas zakupów.
– 70 proc. pań, które do nas zaglądają, to klientki przyzwyczajone do marki, które podróżują po świecie, znają firmy, obserwują trendy, znają jakość tych rzeczy, styl, tego poszukują i z tym się identyfikują – mówi Elżbieta Miksiewicz.
Zdaniem ekspertów w ciągu ostatnich lat bardzo zmienił się profil nabywców luksusowych towarów, zwłaszcza wśród kobiet. Zmiana dotyczy przede wszystkim nabywców marek premium. Kilka lat temu były to głównie 20-letnie dziewczyny. Dziś są to przede wszystkim kobiety po 40. roku życia, aktywne zawodowo, swobodnie dysponujące swoimi dochodami i chętnie wydające pieniądze na modne ubrania, jedzenie w eleganckich restauracjach i luksusowe wakacje.
– 20 lat temu na pewno były to tzw. żony przy mężach, które dysponowały kasą mężowską. Dzisiaj zdecydowanie są to panie zarabiające same na siebie. One nie muszą się pytać swojego współmałżonka, czy mogą pozwolić sobie na sukienkę, buty, futro, tylko przychodzą i kupują – mówi Elżbieta Miksiewicz
W 2013 roku Polacy wydali na dobra luksusowe 10 mld zł. Autorzy raportu KPMG prognozują, że w 2015 roku suma ta może wzrosnąć do 13 mld zł.
Czytaj także
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-06: Luksusowe wydania książek w centrum zainteresowania kolekcjonerów. W Warszawie można zobaczyć ponad 20 białych kruków z Polski i zagranicy
- 2024-08-28: Tomasz Jacyków: Ludzie z niską samooceną zakładają cudze metki i eksponują wielkie logo. Często noszą ubrania podrabiane, czyli są to udawacze, oszuści
- 2024-08-08: Joanna Przetakiewicz: Klienci nie odchodzą od fast fashion i co roku rynek wielkich sieciówek bardzo rośnie. Niestety cierpi na tym nasza planeta
- 2024-04-02: Rynek wynajmu krótkoterminowego bardzo szybko rośnie. Co roku przybywa na nim kilka tysięcy apartamentów i domów wakacyjnych
- 2024-05-02: Wraz ze wzrostem cen standardowych nieruchomości rośnie zainteresowanie segmentem premium. Co 10. lokal w Polsce ma podwyższony standard
- 2024-04-12: Rynek nieruchomości premium w Polsce szybko rośnie. Do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek
Aktor zaznacza, że kultywuje rodzinną tradycję i z przyjemnością czyta swojemu synkowi. Przed laty bowiem jego tata zachęcał go do lektury, a teraz on pokazuje 7,5-letniemu Henrykowi, jaką wartość mają książki. Mateusz Banasiuk wspiera kampanię #TataTeżCzyta i zachęca też do tego, by rozwijać wyobraźnię dzieci nie tylko poprzez śledzenie historii opowiedzianych w bajkach, ale również tworząc własne opowieści. W jego rodzinie dużą popularnością cieszy się motyw pod hasłem „Chłopczyk i gruchocik”.
Problemy społeczne
Otyłość i insulinooporność zwiększają ryzyko rozwoju alzheimera. Do 2050 roku liczba chorych może się podwoić

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) liczba pacjentów chorujących na chorobę Alzheimera będzie wzrastać. Eksperci szacują, że do 2030 roku na całym świecie będzie ich 50–65 mln, a do 2050 roku – nawet dwa razy więcej. Prognozy są alarmujące, dlatego specjaliści zwracają uwagę na konieczność profilaktyki, w tym leczenia otyłości, cukrzycy typu 2 i insulinooporności. Liczne badania potwierdzają, że znacznie zwiększają one ryzyko zachorowania na choroby neurodegeneracyjne.
Media
Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy

Wokalistka czuje się zaszczycona tym, że pojawił się pomysł na realizację filmu dokumentalnego, w którym będzie mogła ujawnić szczegóły swojego życia prywatnego i zawodowego. Jak zauważa, nie każdy artysta jest w ten sposób doceniony. Dlatego też ona postanowiła wykorzystać tę szansę i chce jak najlepiej zaprezentować się w tej produkcji. Doda przyznaje również, że ten projekt wywołał wiele negatywnych emocji.