Newsy

Zbigniew Wodecki: Kiedyś straciłem głos. Bałem się, że zostanie mi tylko granie „Ave Maria” pod kościołem

2015-05-04  |  06:45

Zbigniew Wodecki kilka lat temu na krótko stracił głos. Artysta obawiał się wówczas, że będzie musiał zakończyć karierę, a strach przed ponowną utratą głosu pozostał w nim do dziś. Przyznaje też, że nie zawsze odpowiednio dbał o głos, w efekcie czego stracił oktawę w zakresie falsetu.

Zbigniew Wodecki występował nawet chory, nie chciał bowiem odwoływać koncertów.

Śpiewałem, jak miałem anginę, bo żal mi było odwołać koncert. Ludzie czekają, panie Zbigniewie, co zrobimy, wiadomo, tam sprzedane bilety. Czasami lało, czasami było zimno, niestety, warunki pracy na przestrzeni tych moich 40 lat bytowania na estradach były różne. I dziwiłem się, co ci ludzie z tym gardłem. Masz chrypę, ale przedrzesz się, przecież masz mikrofon, nie o to chodzi, żebyśmy się bawili – mówi Zbigniew Wodecki agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Artysta tylko raz poważnie obawiał się, że będzie musiał przestać śpiewać. Kilka la temu z niewyjaśnionych przyczyn stracił nagle głos. Przez kilka dni nie mógł nie tylko śpiewać, lecz nawet wydobyć z gardła jakiegokolwiek dźwięku. Przyznaje, że zdarzenie to było dla niego lekcją pokory.

Bałem się obudzić rano i odezwać, bo jakby tak było dalej, to zostałoby mi tylko granie „Ave Maria” pod kościołem, ewentualnie na ślubach. Na drugi dzień  byłem przerażony, nie wiedziałem, co to jest. To było akurat w trasie, mieliśmy koncerty, a ja oczywiście nie mogłem śpiewać, nawet nie mogłem powiedzieć „dzień dobry” nikomu, po prostu nie było głosu. Wtedy spokorniałem. Zrozumiałem, że może się stać coś takiego bez bólu, czy to był jakiś paraliż, czy to były napięcia nerwowe, czy to była jakaś może chemia – mówi Zbigniew Wodecki.

Muzyk podkreśla, że o głos należy dbać i nie forsować go zanadto. Krtań zbudowana jest z wielu mięśni, które tak jak inne mięśnie, reagują zmęczeniem na nadmierną ich eksploatację. Forsowanie głosu może prowadzić do przewlekłej chrypki, stanów zapalnych krtani, a nawet polipów, czyli guzków występujących na fałdach głosowych. Dla głosu szkodliwe są także wszelkiego rodzaju używki, głównie alkohol i papierosy. Zbigniew Wodecki przyznaje, że sam kiedyś stracił oktawę w zakresie falsetu z powodu niedostatecznej dbałości o głos. Zgodził się wówczas na nagranie dla Teatru STU do podkładów, do których śpiewał Andrzej Zaucha. Nagranie trwało całą noc i było wyjątkowo forsujące dla głosu.

Nie ukrywam, było trochę alkoholu, żeby nie zasnąć, były papieroski i wszystko było, głośny podkład w słuchawkach, wysokie śpiewanie, ale nie zdawałem sobie wtedy z tego sprawy. Ważne było tylko to, żeby to skończyć, żeby było czysto, żeby wytrzymać do końca. Jak już po tym nagraniu obudziłem się, okazało się, że już nie mam tej oktawy. To jest tak, jakby facet sobie kupił na całe życie za ciężkie pieniądze dorobek całego swojego życia, samochód, który ma 300 koni, i nagle, na drugi dzień na skutek jakiegoś czegoś okazało się, że on już nie ma 300, tylko ma 200 koni, a te 100 koni poszło się bujać – mówi Zbigniew Wodecki.

Zbigniew Wodecki z wykształcenia jest muzykiem instrumentalistą. Z wyróżnieniem ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II st. w Krakowie, w klasie skrzypiec Juliusza Webera. Śpiewać zaczął w wieku 22 lat, jako wokalista zadebiutował podczas festiwalu w Opolu w 1972 roku. Ma na swoim koncie takie przeboje, jak „Chałupy welcome to”, „Izolda”, „Zacznij od Bacha” i piosenkę do serialu animowanego „Pszczółka Maja”.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Klaudia Carlos: Propozycja Kingi Dobrzyńskiej dotycząca „Pytania na śniadanie” sprawiła mi wielką radość i przyjemność. To dla mnie duży awans zawodowy

Gospodyni „Pytania na Śniadania” nie ukrywa, że angaż do tego formatu to dla niej duży zaszczyt i szansa na zawodowy rozwój. Jest więc ogromnie wdzięczna szefowej Kindze Dobrzyńskiej, że to właśnie ją wzięła pod uwagę i powierzyła to zadanie. Klaudia Carlos ma wieloletnie doświadczenie zawodowe i nie bierze sobie do serca krytyki widzów, którzy byli przyzwyczajeni do poprzedniej ekipy porannego programu. Nie chce także komentować zarzutów, które pojawiają się w sieci pod adresem nowych prowadzących

Handel

Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr

30 proc. firm handlowych uważa niedostępność pracowników za ważną lub bardzo ważną barierę w rozwoju – wynika z Miesięcznego Indeksu Koniunktury PIE z lipca br. Ponad dwukrotnie więcej uznało, że są nią wysokie koszty pracownicze. Brak kadr, który odczuwalny jest w wielu różnych branżach, często nawet mocniej niż w handlu, oznacza konieczność sięgania po pracowników z zagranicy oraz inwestowania w automatyzację.

Teatr

Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa

Najnowsza sztuka warszawskiego Och-Teatru przedstawia losy matki – przedwcześnie owdowiałej, ekscentrycznej Aurory i jej córki Emmy, która jak najszybciej chce wyjść za mąż, by uwolnić się od wpływu rodzicielki. Aleksandra Popławska, wcielająca się w rolę tej pierwszej, zaznacza, że kobiety łączy bliska, ale trudna, wręcz toksyczna więź. Jej zdaniem podobne relacje można zaobserwować również w polskich domach. Dlatego też, ta opowieść z przesłaniem powinna skłonić odbiorców do przemyśleń, bo być może jakieś sytuacje w ich rodzinach wymagają szybkiego uzdrowienia. Spektakl „Czułe słówka” powstał na podstawie jednego z najgłośniejszych amerykańskich filmów sezonu 1983/1984, jednak teatralna wersja została nieco zmodyfikowana.