Newsy

Depresja sezonowa to zjawisko powszechne. Nie tylko w Polsce

2013-12-05  |  06:30

Obniżenie nastroju, poczucie smutku i przygnębienia, brak energii do działania to jedne z symptomów depresji sezonowej. Zwykle pojawia się ona w okresie jesienno-zimowym, kiedy po wakacjach dni stają się coraz krótsze, a pogoda nieprzyjemna. Pocieszeniem może być fakt, że na sezonową depresję cierpią nie tylko Polacy. Jak twierdzą eksperci, jest to zjawisko powszechne w wielu krajach świecie.

Szczególnie często spotykane jest przygnębienie po powrocie z okresu urlopowego.

– Sama myśl, że trzeba będzie w końcu wrócić z tego Egiptu, trzeba znów pójść do pracy może wywołać bardzo duże obniżenie nastroju. Pojawiają się myśli, czy aby ja nie marnuję sobie życia  tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle Andrzej Tucholski, psycholog społeczny. 

Takie odczucia to jedna z oznak tzw. depresji sezonowej. Często tłumaczona jest ona zmniejszeniem poziomu nasłonecznienia. 

Jest to zjawisko powszechne na całym świecie. Popołudnia są bardzo krótkie, a Polacy są pracoholikami gdy idą do pracy słońca jeszcze nie ma, a gdy z niej wracają koło godziny 17-18 już go nie widzą – mówi psycholog Andrzej Tucholski..

Dodaje jednak, że nie należy poddawać się jesiennej chandrze i popadać w stany lękowe związane z sezonową depresją. 

Nasza wiedza z tego zakresu bardzo się zmieniła od poprzednich lat. Mamy środki zapobiegawcze – stwierdza Tucholski.

Lekarstwem na jesienno-zimową depresję są kąpiele słoneczne. Można ich zażywać przy użyciu specjalnych lamp imitujących światło słoneczne. Tak zwane "lampy antydepresyjne" są dostępne m.in. w internecie i można z nich korzystać we własnym domu. Ceny tych lamp mogą wahają się od 300 do ponad 1000 zł. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.