Newsy

Seks wciąż jest dla Polaków tematem tabu. Połowa kochanków wstydzi się pokazać partnerowi nago

2016-01-20  |  06:30

Wielu Polaków wciąż żyje w przekonaniu, że o seksualności, a tym bardziej o swoich potrzebach intymnych mówić nie wypada. Zdaniem seksuologów, zahamowania wynikają między innymi z uwarunkowań kulturowych i religijnych. Kochanków ograniczają stereotypy, błędne przekonania, obawy i niedopowiedzenia. W sypialni brakuje rozmów o fantazjach erotycznych i doznaniach.

W wielu związkach seks nie wiąże się z przyjemnością i emocjonalnymi doznaniami. Wszystko dlatego, że partnerzy wstydzą się swojej cielesności i boją się eksperymentów.

Seksualność w naszym kraju jest bardzo trudnym tematem, w toku naszego wychowania jest zwykle pomijana i traktowana jako coś, czym nie należy się zajmować. Wpajane są nam przekonania, wartości, postawy mówiące, że seks to jest coś, co należy kojarzyć z poczuciem wstydu, winy albo z czymś zarezerwowanym wyłącznie do prokreacji – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Izabela Jąderek, psycholog i seksuolog.

Polacy nie potrafią mówić o seksie bez skrępowania. W wielu związkach obszar komunikacji seksualnej w ogóle nie istnieje. Kochankowie nie przyznają się do tego, czego pragną bądź co im nie sprawia przyjemności z obawy przed urażeniem drugiej osoby. Boją się również ośmieszenia i niewłaściwej oceny.

Zdaniem specjalistów trzeba przełamywać wszelkie stereotypy i własne obawy, bo seksualność to bardzo ważna część życia i nie powinna być marginalizowana.

Seks jest elementem, który łączy ludzi, scala związek, daje miłość i nie ma w tym nic złego, wprost przeciwnie, zdrowie seksualne jest elementem integracyjnym naszego zdrowia emocjonalnego, fizycznego, intelektualnego i biologicznego. Zatem jak najbardziej należy dbać o to – podkreśla Izabela Jąderek.

Wiele par reguluje życie płciowe, kierując się zasadami wyznawanej wiary. Z badań wynika, że ponad połowa Polek i Polaków wstydzi się pokazać w łóżku nago. Najczęściej kochają się więc pod kołdrą i przy zgaszonym świetle. Zmysłowa bielizna, wyrafinowane pozycje czy gadżety erotyczne mogące urozmaicić pożycie to dla nich fanaberie, które są sprzeczne z nauką Kościoła.

Nie ma nic złego w cieszeniu się seksualnością, nawet jeśli jest się osobą wierzącą. Natomiast doktryny czy utożsamianie seksu wyłącznie z prokreacją nie jest czymś, o czym było chociażby pisane w pismach świętych. To kościół podchodzi do seksu w ten sposób, jakoby była to siła zagrażająca. Wprost przeciwnie, seks jest nieodłącznym elementem życia każdego z nas i myślę, że warto w taki sposób wspierać rozwój własnej seksualności, aby ona była kojarzona z poczuciem akceptacji i radości – tłumaczy Izabela Jąderek.

Izabela Jąderek podkreśla, że każdy pretekst jest dobry do tego, by z partnerem porozmawiać o swoich seksualnych fantazjach i zacząć odkrywać siebie na nowo. Niezadowolenie z życia seksualnego prowadzi do frustracji, niechęci do seksu i partnera, a w konsekwencji do rozpadu związku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.