Robotyka i SI”, „E-sport”, „Inteligentny dom” –  nowe kategorie w serwisie agencyjnym Newseria Innowacje. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani otrzymywaniem powiadomień z tych kategorii, prosimy o dokonanie zmian po zalogowaniu się do swoich profili. 

Newsy

Instytut Żywności i Żywienia: poprzez sposób żywienia i dobór odpowiednich produktów możemy wpływać na nasze zdrowie

2017-10-05  |  06:00
Mówi:Katarzyna Stoś
Funkcja:zastępca dyrektora ds. bezpieczeństwa żywności i suplementów diety
Firma:Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie
  • MP4
  • Jak podkreślają specjaliści do spraw żywienia, im bardziej różnorodny jadłospis, tym lepiej. Dzięki temu do naszego organizmu trafia cała gama składników odżywczych i witamin istotnych dla jego prawidłowego funkcjonowania i pozwalających dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem. Zgodnie z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej największy udział w naszej diecie powinny mieć warzywa i owoce, należy natomiast ograniczać czerwone mięso, produkty przetworzone, sól, cukier i słodycze.

    – Nauka dotycząca korelacji między żywnością, składnikami żywności a zdrowiem człowieka daje nam dużo dowodów na to, że rzeczywiście możemy poprzez sposób żywienia i dobór odpowiednich produktów wpływać na nasze zdrowie, naszą kondycję, na to, żebyśmy się dobrze czuli i długo żyli w zdrowiu – mówi agencji Newseria Katarzyna Stoś, zastępca dyrektora ds. bezpieczeństwa żywności i suplementów diety, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie.

    Dlatego w nowej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej zostały wprowadzone istotne zmiany. Przede wszystkim podkreślona została rola regularnej porcji ruchu, która może wydłużyć życie nawet o 3–5 lat.

    – Wprowadziliśmy kolejną zmianę. Jako podstawę w produktach żywnościowych wprowadziliśmy warzywa i owoce, co oznacza, że mogą być spożywane prawie bez ograniczeń, bardzo często. Chodzi o to, aby społeczeństwo uświadomiło sobie, że są podstawą, źródłem polifenoli, bogactwem witamin, składników mineralnych. Jest wiele dowodów naukowych na to, że bardzo korzystnie wpływają na nasze zdrowie, pozwalają zapobiegać wielu chorobom związanym z nieprawidłowym żywieniem – mówi Katarzyna Stoś.

    Badania pokazują, że im więcej różnych warzyw i owoców włączamy do swojego codziennego menu, tym lepiej dla naszego zdrowia i tym mniejsze ryzyko wystąpienia chorób dietozależnych takich jak np. cukrzyca, otyłość czy choroby układu krążenia. Dzieje się tak dlatego, że owoce i warzywa to bezcenne źródło witamin, mikro- i makroelementów oraz substancji o działaniu antyoksydacyjnym. To właśnie te składniki mają bezpośredni, korzystny wpływ na nasze zdrowie i pomagają zapobiegać wymienionym problemom zdrowotnym. Eksperci zalecają minimalne spożycie warzyw i owoców na poziomie 400 gram dziennie w pięciu porcjach. Jedną z nich może być szklanka soku (ok. 200 ml).

    Drugą grupą produktów, jakie powinny często gościć na naszych stołach, są produkty zbożowe. Pełnoziarniste makarony, kasze, płatki czy pełnoziarniste pieczywo stanowią główne źródło błonnika, którego należy spożywać ok. 20–30 gramów dziennie. W przypadku nabiału także możemy wybierać spośród różnych produktów, takich jak mleko, jogurty czy kefir.

    – Ważnym przekazem dla społeczeństwa jest to, aby ograniczać spożycie czerwonego mięsa i przetworów mięsnych, zalecenia WHO mówią o tym, abyśmy w tygodniu nie przekraczali 0,5 kg mięsa w naszych posiłkach – mówi Katarzyna Stoś.

    Równie ważne jak różnorodność są także proporcje, bo nie wszystkie produkty należy spożywać w takich samych ilościach. Żywieniowcy radzą też, by zrezygnować z soli i zastąpić ją przyprawami, ziołami. Dania będą równie smaczne, a dużo zdrowsze i powoli się przyzwyczaimy do tolerowania produktów niesłonych.

    – Dużo warzyw i owoców, mniej mięsa, soli i jeszcze jedna ważna rzecz – mniej cukru w naszej diecie. Starajmy się, wiem, że to trudne, ograniczać słodycze, próbujmy je zastępować owocami, orzechami, różnymi nasionami. Jeżeli musimy, pamiętajmy o tym, że jest to wyjątkowa chwila, kiedy spożywamy słodycze. Warto mieć na uwadze to, że może trzeba to połączyć z owocem, a później wyjść na spacer czy uruchomić aktywność fizyczną w inny sposób – mówi Katarzyna Stoś.

    Oprócz różnorodności dostarczanych składników odżywczych prawidłowe odżywianie polega także na zadbaniu o równowagę energetyczną. Oznacza to, że należy dostarczać sobie tyle energii, ile jesteśmy w stanie spożytkować w ciągu całego dnia. Dlatego codziennie powinniśmy się zastanowić, jakie aktywności planujemy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Media

    Robert Janowski: życie nie kończy się na Woronicza. Mam co robić zawodowo

    Przez miniony rok tęskniłem za telewizją  mówi prezenter. Po rozstaniu z "Jaka to melodia?" koncentrował się na karierze muzycznej i prowadzeniu audycji w radiu, brakowało mu jednak pracy przed kamerą i rozmów z ludźmi. Zapewnia jednak, że możliwości zawodowe nie kończą się na współpracy z Telewizją Polską.

    Gwiazdy

    Sasha Strunin: ludzie potrzebują ambitnej sztuki. Musimy edukować przede wszystkim młodych ludzi

    Wokalistka nie neguje wartości kultury popularnej – sama chętnie korzysta z niezobowiązującej rozrywki w postaci popularnych seriali. Obawia się jednak, że łatwa w odbiorze kultura komercyjna zdominuje rynek sztuki, wypierając kulturę wysoką. Wokalistka wierzy jednak, że wśród publiczności istnieje, czasem nie do końca uświadamiana sobie, potrzeba obcowania ze sztuką ambitną, a zadaniem artystów jest budzenie tej potrzeby.

     

    Ochrona środowiska

    Nietoperze mają być lepiej chronione. W Polsce występuje 26 gatunków, ale ich populacja jest coraz mniejsza

    W Polsce występuje 26 gatunków nietoperzy. 16 z nich można spotkać na terenie Nadleśnictwa Jabłonna. Dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umożliwi nadleśnictwu monitoring latających ssaków występujących na tym terenie oraz aktywną ochronę. Więcej ma być miejsc rozrodu, noclegowisk i schronień w okresach migracji. Wszystko po to, by zwiększyć wciąż malejącą populację nietoperzy. Te zwierzęta są niezastąpione w gospodarce leśnej, ale i dla ludzi – w ciągu nocy jeden nietoperz zjada nawet kilka tysięcy komarów.

    Gwiazdy

    Aleksandra Szwed: Nigdy nie wiem, co przyniesie jutro. Czasem są to fantastyczne rzeczy

    Aktorka przyznaje, że ze względu na liczne obowiązki zawodowe wolnego czasu ma jak na lekarstwo, ale wcale nie martwi ją taka sytuacja. Realizuje jednocześnie kilka projektów, a w planach ma już kolejne. Swoich fanów zaprasza przed telewizory – bo będzie ją można oglądać w dwóch serialach oraz do kin, gdyż wkrótce odbędzie się premiera kolejnego filmu z jej udziałem. Z kolei ci, którzy doceniają jej zdolności wokalne, mogą się z nią spotkać na koncertach. Aktorka poprowadzi też nowe reality show w telewizji Polsat.