Newsy

Soki bez dodatku cukru spożywczego mają o jedną trzecią mniej kalorii niż ich słodzone odpowiedniki

2014-08-06  |  06:10
Mówi:Monika Kolano-Wysokińska
Funkcja:dyrektor marketingu
Firma:Agros-Nova, właściciel marki Fortuna
  • MP4
  • Na polskim rynku pojawia się coraz więcej soków o niskiej kaloryczności, które w smaku przypominają tradycyjne, słodzone nektary wieloowocowe. Mają one nawet o 30 procent mniej kalorii niż te z dodatkiem cukru. Swój słodki smak zawdzięczają zawartości naturalnych cukrów owocowych, dzięki czemu są znacznie zdrowsze.

    Soki owocowe stanowią bardzo dobre źródło wody i składników odżywczych, głównie antyoksydantów, witamin C, B, E oraz β-karotenu. Dostarczają jednak dużej ilości węglowodanów, dlatego nie powinny być pite w nadmiarze, zwłaszcza przez osoby walczące z nadwagą. Z codziennej diety należy wyeliminować soki słodzone, które zawierają bardzo dużą ilość cukrów prostych lub syropu glukozowo-fruktozowego. Szklanka takiego soku może zawierać tyle kalorii, co szklanka słodzonego napoju gazowanego.

    W normalnym napoju, który jest słodzony cukrem, zazwyczaj soku owocowego jest tylko 20 proc., cała reszta to woda i cukier. Natomiast w napojach bez dodatku cukru wsadu owocowego jest około 60 proc. i 40 proc. wody mineralnej – mówi Monika Kolano-Wysokińska, dyrektor marketingu Agros-Nova, producenta soków. – Sama wysoka zawartość soku owocowego powoduje, że produkt jest wystarczająco słodki i dobry w smaku.

    Największą zawartość cukru mają nektary owocowe. Na polskim rynku pojawia się jednak coraz więcej soków owocowych bez cukru. Pozbawione są one konserwantów, barwników i sztucznych aromatów. Eliminując cukier spożywczy, można obniżyć kaloryczność soku owocowego nawet o 30 procent. Porcja takiego soku zawiera zaledwie 52 kcal.

    Konsumenci mają już teraz wybór, nie muszą sięgać tylko po napoje, które są słodzone cukrem, mogą sięgać po jakąś alternatywę, która jest zdrowsza, bez dodatku cukru. Nadal jest to nisza rynkowa, aczkolwiek trend prozdrowotny jest na tyle silny, że wierzę w to, że na przestrzeni najbliższych kilku lat sprzedaż takich produktów będzie rosła – podkreśla Monika Kolano-Wysokińska w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

    Dzięki nowoczesnym recepturom soki bez cukru mogą przypominać w smaku wieloowocowe napoje. Producenci wykorzystują takie połączenia owoców, jak cytrusy i trawa cytrynowa, jabłko i arbuz z dodatkiem mięty czy jabłko i papaja.

    Pewne owoce nadają się do skonstruowania takich naturalnych napojów bardziej, niektóre nadają się mniej. Jest szansa na to, żeby powstały również inne smaki w oparciu o takie receptury, na przykład pomarańcza czy jabłko – zapowiada Monika Kolano-Wysokińska.

    Należy jednak pamiętać, że soki te nadal zawierają cukry. Są to cukry naturalnie występujące w owocach. Owoce, które zawierają największą ilość cukru i mają wysoki indeks glikemiczny to: banany, melony, ananasy, mango i borówki amerykańskie. Ze względy na walory zdrowotne soki z tych owoców powinny znajdować się w codziennym jadłospisie, jednak nie należy spożywać ich w nadmiarze.

    Więcej na temat
    Zdrowie Ponad 90 proc. Polek lekceważy badania profilaktyczne. Brakuje im motywacji do zmiany stylu życia Wszystkie newsy
    2014-08-04 | 06:10

    Ponad 90 proc. Polek lekceważy badania profilaktyczne. Brakuje im motywacji do zmiany stylu życia

    Tylko 7 proc. Polek korzysta z regularnych badań profilaktycznych, które pozwalają zapobiegać chorobom  – wynika z badań marki DrWitt, zachęcającej Polki do
    Handel Polacy zwiększają wydatki na naturalne i zdrowe soki
    2014-07-31 | 06:30

    Polacy zwiększają wydatki na naturalne i zdrowe soki

    Rynek soków, nektarów i napojów jest dziś wart 3,5 mld zł i względnie stabilnie się rozwija. W ostatnim czasie zmieniła się jednak jego struktura –
    Żywienie Polacy wolą krajowe owoce, nawet jeśli muszą zapłacić za nie więcej
    2014-07-31 | 06:05

    Polacy wolą krajowe owoce, nawet jeśli muszą zapłacić za nie więcej

    Polacy bardziej cenią owoce krajowe niż z importu. Wybierają je ze względu na niższe ceny i walory smakowe. Sięgaliby po nie również wtedy, gdyby musieli

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Żywienie

    Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

    Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

    Handel

    Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

    Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

    Moda

    Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

    Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.