4. Charytatywna Aukcja sztuki na rzecz uchodźców z Białorusi i Ukrainy
Fundacja Humanosh pomaga uchodźcom w rozpoczęciu nowego życia od wielu lat. Najpierw byli to Tybetańczycy, którzy często nie znali żadnego języka obcego i byli analfabetami. Bez wykształcenia, zawodu, znajomości języka trudno jest rozpocząć nowe życie na godnym poziomie. W 2021 roku fundacja wyremontowała i otworzyła w Warszawie pierwszy Mirnyj Dom. Było to schronienie dla przybyszów, wtedy głównie z Białorusi. Wybuch wojny w Ukrainie przyczynił się do otwarcia trzech kolejnych placówek w 2022 r. Dwóch w Warszawie i jednej w podwarszawskim Nadarzynie. Uchodźcy przebywają w Domach przez kilka miesięcy, w tym czasie fundacja pomaga w znalezieniu pracy, szkoły, w nauce języka.
Uruchomienie, wyposażenie i utrzymanie pierwszego Mirnego Domu było w dużej mierze możliwe dzięki środkom uzyskanym z pierwszej aukcji charytatywnej, która odbyła się 17 lutego 2021 r. Zebrano wtedy kwotę ponad 100 tys. złotych. Kolejne aukcje przyniosły podobne sumy, które w dobie rosnących kosztów utrzymania często oznaczają dalszą możliwość funkcjonowania Mirnych Domów.
Tegoroczna aukcja, podobnie jak poprzednie, zgromadziła, czołówkę artystów z Białorusi, Polski i po raz pierwszy z USA. Ze względu na sytuację polityczną w Białorusi, część artystów postanowiła w tym roku, nie ujawniać swoich nazwisk i wystąpić pod pseudonimami. Występowanie pod własnym nazwiskiem na zagranicznej aukcji charytatywnej wiązałoby się dla nich z dużym niebezpieczeństwem, nawet dla tych którzy mieszkają zagranicą. Organizacja tegorocznej aukcji zbiegła się nie tylko z rocznicą wybuchu wojny w Ukrainie, ale i z tragiczną śmiercią Alexeia Navalnego. Stąd ponowny wybór pracy Pawła Kowalewskiego na emblemat akcji. Obraz „160224” jest kolejną reinterpretacją pracy „Mon Cherie Bolsheviq”, którą artysta stworzył w 1984 r. Jej celem było uświadomienie widzom zdolności Rosji do uwodzenia Zachodu. Kolejne wersje Bolshviqa pokazywały tego samego człowieka, ale coraz bardziej krwiożerczego. „160224” ma krew w samej formie. Podobnie jak w poprzednich aukcjach do grona twórców dołączyli polscy artyści, między innymi Rafał Olbiński i Bartłomiej Kiełbowicz. Pracę na aukcję podarowała również Jennifer Rubio, malarka z Nowego Jorku, która prowadzi tam amerykańską filię fundacji Humanosh.
Organizatorom: Fundacji Humanosh, Piękna Gallery oraz agencji marketingu zintegrowanego Communication Unlimited od początku zależało na wysokim poziomie aukcji. Udało się to osiągnąć dzięki selekcji prac dokonywanej przez profesjonalne kuratorki sztuki, współpracy z doświadczoną galerią oraz profesjonalnymi portalami aukcyjnymi: Artinfo.pl oraz Onebid.pl.
Na tegorocznej aukcji pojawią się również nowe pozycje, ale związane ze sztuką, tym razem nie wizualną, ale kulinarną. Będzie można wylicytować 4 kolacje dla 4 osób z dowozem w dowolnym,
wcześniej uzgodnionym terminie. Będzie to kuchnia białoruska, tybetańska oraz afgańska i ukraińska. Kolację afgańską przygotuje restauracja Nilofar Ayoubi, tybetańską – restauracja Tsong Kha Momo, zaś białoruską i ukraińską – Lunia Bonder Cuisine.
Aukcja odbędzie się 20. marca 2024 r. o godz. 19.00. Zapraszamy do licytacji za pośrednictwem portali w siedzibie Piękna Gallery oraz za pomocą zleceń telefonicznych.
Wernisaż przed-aukcyjny odbędzie się 14 marca o godz. 19.00 w Piękna Gallery w Warszawie przy ul. Emilii Plater 10. Wystawa będzie dostępna dla publiczności.
Udział w aukcji to nie tylko możliwość zapewnienia chociażby namiastki domu wielu osobom, które zostały go pozbawione, jak i często dorobku całego życia, ale i możliwość nabycia bardzo atrakcyjnych dzieł uznanych artystów za kwoty niższe niż te, które obowiązują na standardowych aukcjach.
W tym roku patronat honorowy nad aukcją objął Business Centre Club, prestiżowy klub dla przedsiębiorców i największa w kraju ustawowa organizacja prywatnych pracodawców. Zdjęcia prac odbyły się w studio Warszawskiego Obserwatorium Kultury, które nieodpłatnie udostępniło miejsce i sprzęt.
80. rocznica Powstania Warszawskiego w Fabryce Norblina
Muzeum Powstania Warszawskiego łączy ludzi już od 20 lat
Warszawa w obiektywie: „Art Lives Here by Leonardo Hotels” – rozstrzygnięcie ko
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Nie żyje Bogumiła Wander
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.