Komunikaty PR

6 000 uczniów z Polski dowiedziało się, jak jeść, aby dbać o planetę

2023-06-29  |  12:00
Biuro prasowe

Według „Global Nutrition Report 2021” produkcja żywności jest odpowiedzialna za ponad jedną trzecią emisji gazów cieplarnianych na świecie, a niewłaściwa dieta powoduje 20-25% wszystkich zgonów u osób dorosłych[1]. Dlatego powstają takie kampanie jak „Dieta przyjazna planecie” – wspólna inicjatywa Lidl Polska i WWF Polska, której celem jest edukowanie dzieci na temat zdrowego odżywiania.

Nasze codzienne decyzje – w tym żywieniowe – mają realny wpływ na kondycję planety. Szczególne znaczenie ma pochodzenie żywności oraz sposób, w jaki jest wytwarzana. Im więcej wiemy o tym, co spożywamy, tym lepsze decyzje podejmujemy. Według „Global Nutrition Report 2021” produkcja żywności generuje ponad 1/3 emisji gazów cieplarnianych na świecie i przyczynia się do zużycia ogromnych ilości zasobów, w tym: gruntów, wody oraz nawozów zawierających azot i fosfor. Podobne wnioski wyciąga WWF Polska w raporcie „Bending the curve: the restorative power of planet-based diet” (2020)[2]. Wynika z niego, że globalny system żywieniowy jest odpowiedzialny za 27% emisji gazów cieplarnianych.

Dieta uboga w owoce, warzywa, rośliny strączkowe, orzechy, nasiona i produkty pełnoziarniste może przyczyniać się do rozwoju groźnych chorób. Aż 20-25% wszystkich zgonów u dorosłych ma związek z niewłaściwą dietą. Jednocześnie nasza dieta i system żywieniowy są głównymi czynnikami powodującymi zanieczyszczenie środowiska i zapotrzebowanie na zasoby[3]. Konsekwencje tych działań są zatrważające: według raportu WWF „Living Planet Report 2022”, w ciągu blisko 50 lat (od 1970 do 2018 roku) populacja dzikich gatunków zwierząt, w tym: ssaków, ptaków, gadów, płazów i ryb, spadła o 69 proc.[4]! To zaś wskazuje, że zostało nam jedynie 31% żyjącej planety!

Rozwiązaniem problemów może okazać się sposób żywienia i gospodarowania żywnością opracowany przez naukowców z Komisji EAT-Lancet. Jest to tzw. Dieta planetarna (The Planetary Health Diet), oparta głównie na produktach roślinnych i tych o niskim śladzie węglowym. Wpływa nie tylko korzystnie na zdrowie ludzi, ale ma też szansę ograniczyć emisyjność i ocalić kolejne gatunki przed wyginięciem. 


Jak będziemy jeść w przyszłości?

Warto edukować nawet najmłodsze dzieci na temat właściwego sposobu odżywiania
i podejmowania świadomych wyborów konsumenckich. Z tego założenia wyszły Fundacja WWF Polska oraz sieć Lidl Polska, które po kampanii edukacyjnej „Zmień dietę, by chronić planetę”, ponownie połączyły siły, aby stworzyć program edukacyjny dla szkół podstawowych „Dieta przyjazna planecie”. W ramach inicjatywy zaproszono nauczycieli do odkrywania wraz z uczniami niezwykłych powiązań między różnorodnością biologiczną, klimatem a żywnością. Częścią kampanii było także przekazanie kluczowych informacji nt. założeń diety szkolnym intendentom, a także innym osobom zaangażowanym w żywienie uczniów.

- Badania pokazują, że potrzebujemy bardziej zrównoważonej produkcji i konsumpcji, zwłaszcza żywności. Rozwiązaniem jest dieta planetarna, którą poprzez program „Dieta przyjazna planecie” wspólnie z Fundacją WWF Polska staramy się promować wśród najmłodszych i klientów Lidl Polska. Odpowiedzialność za środowisko spoczywa na barkach zarówno przedsiębiorstw, jak i każdego z nas – musimy działać razem i musimy działać mądrze – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.


W roku szkolnym 2022/2023 odbyła się I edycja programu „Dieta przyjazna planecie”. W tym czasie:

  • przeprowadzono szkolenia i konsultacje online dla nauczycielek, nauczycieli oraz osób zaangażowanych w żywienie uczniów i uczennic,
  • zrealizowano zajęcia edukacyjne w klasach na temat diety planetarnej (przyjaznej planecie),
  • przygotowano dwie nowe publikacje edukacyjne z poradami: jak wprowadzać do menu stołówek szkolnych lokalne, sezonowe owoce i warzywa oraz jak zrealizować szkolne wydarzenie edukacyjne zachęcające uczniów do jedzenia warzyw i owoców.

Program w liczbach:

  • do programu przystąpiły szkoły ze wszystkich województw w Polsce,
  • 170 nauczycieli i nauczycielek zrealizowało zajęcia edukacyjne w swoich klasach,
  • ponad 6 000 uczniów i uczennic wzięło udział w spotkaniach edukacyjnych,
  • przekazano materiały szkoleniowe 129 intendentkom i innym osobom zaangażowanym w żywienie uczniów i uczennic.

Dowiedz się więcej o założeniach diety planetarnej i programie edukacyjnym „Dieta przyjazna planecie”, odwiedzając strony wwf.pl lub kuchnialidla.pl.

 

 


[1] Global Nutrition Report 2021 (str. 37) https://globalnutritionreport.org/documents/851/2021_Global_Nutrition_Report_aUfTRv0.pdf

[2] Bending the curve: the restorative power of planet-based diet (str. 11) https://files.worldwildlife.org/wwfcmsprod/files/Publication/file/7b5iok5vqz_Bending_the_Curve__The_Restorative_Power_of_Planet_Based_Diets_FULL_REPORT_FINAL.pdf.pdf

[3] Global Nutrition Report 2021 (j.w.)

[4] Living Planet Report 2022 (str. 34) https://wwfint.awsassets.panda.org/downloads/embargo_13_10_2022_lpr_2022_full_report_single_page_1.pdf

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie SERWIS NA GWIAZDKĘ MICHELIN – CZEGO SPODZIEWAĆ SIĘ W NAGRODZONEJ RESTAURACJI? Biuro prasowe
2024-08-02 | 01:00

SERWIS NA GWIAZDKĘ MICHELIN – CZEGO SPODZIEWAĆ SIĘ W NAGRODZONEJ RESTAURACJI?

Miesiąc temu, restauracja NUTA pod batutą Chefa Andrei Camastry powtórzyła swój sukces sprzed roku, utrzymując kulinarnego Oscara – gwiazdkę Michelin. Jest to gwarancja
Żywienie Kuchnie świata na talerzu z FRoSTA!
2024-07-30 | 15:35

Kuchnie świata na talerzu z FRoSTA!

Marzysz o podróży dookoła świata, smakując przy tym smaków różnorodnych kuchni? Dzięki produktom marki FRoSTA, z łatwością przygotujesz szybkie i smaczne dania
Żywienie Egzotyczne podróże z Big-Active… bez wychodzenia z domu!
2024-07-30 | 13:15

Egzotyczne podróże z Big-Active… bez wychodzenia z domu!

Rooibos, Yerba Mate i Matcha, czyli propozycje z linii Herbatki Świata Big-Active, są niczym bilet w najodleglejsze rejony globu. Najwyższej jakości składniki i starannie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Zdrowie

Nauka

Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią

Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.