Komunikaty PR

„Beethoven i szkoła holenderska” w Teatrze Wielkim – Opera Narodowa

2023-05-12  |  10:20
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl

Trzech legendarnych holenderskich choreografów. Studium relacji ciała, przestrzeni i muzyki: Grosse fuge Hansa van Manena, Eroica Variations Teda Brandsena i VII Symfonię Toera van Schayka. Polski Balet Narodowy zaprasza na niezwykły wieczór baletowy z muzyką Beethovena.

Już 18 maja spotkają się po raz pierwszy na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej trzej najwybitniejsi holenderscy choreografowie. Zaprezentują wyjątkowe choreografie, które ukazują możliwości ludzkiego ciała i jego piękno stając się narzędziem, które pozwala widzowi ujrzeć muzykę.

Prostota i asceza w kostiumach i środkach inscenizacji to cechy charakterystyczne dla prac przedstawicieli holenderskiej szkoły tańca, którzy tworzyli i nadal tworzą w Holenderskim Balecie Narodowym (HET).

Rudi van Dantzig, Hans van Manen, Toer van Schayk i Ted Brandsen, obecny szef tego zespołu, ale także brytyjski choreograf David Dawson czy Krzysztof Pastor, to jedni z najwybitniejszych przedstawicieli tej szkoły.

Na zaproszenie Krzysztofa Pastora, dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, który przez lata był choreografem rezydentem HET, publiczność Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miała niepowtarzalną okazję doświadczyć prac trzech wybitnych choreografów: Hansa van Manenaa, Toer van Schayka i Teda Brandsena

Wieczór otworzy Grosse Fuge, jedna z najsłynniejszych choreografii Hansa van Manena, dzieło z 1971 roku, stworzone dla zespołu Nederlands Dans Theater w oparciu o Grosse Fuge op. 133 i Cavatinę z Kwartetu B-dur op. 130 Beethovena. Uwaga choreografa skupia się przede wszystkim na ciałach tancerzy – partnerki i partnera, ale też całej grupy poruszanej i rzeźbionej pod wpływem muzyki, urzeczywistnionej poprzez swoją cielesność i odniesienie do tego, co męskie i kobiece, a zarazem umiejscowionej w uniwersalnej, czystej przestrzeni sceny.

Światową premierę na scenie TW-ON będzie miała Eroica Variations Teda Brandsena -  choreografia inspirowana osobowościami artystycznymi tancerzy Polskiego Baletu Narodowego. W oparciu o ich kunszt powstanie zupełnie nowy balet specjalnie dla warszawskiej sceny.

Wieczór zakończy dzieło choreografa i scenografa zarazem, Toera van Schayka, znanego już warszawskiej publiczności jako twórcy (wspólnie z Waynem Eaglingiem) przedstawienia Dziadka do orzechów i króla myszy z muzyką Piotra Czajkowskiego. W 1986 roku sięgnął on w Het Nationale Ballet po jedno z największych arcydzieł symfonicznych, dionizyjską VII Symfonię A-dur op. 92 Beethovena, którą Richard Wagner trafnie nazwał „apoteozą tańca”. Ten balet van Schayka do dziś fascynuje oryginalnym rozwiązaniem plastycznym i ściśle zespoloną z muzyką, piękną kompozycją ruchu tancerzy w klarownej przestrzeni scenicznej.

Beethoven i szkoła holenderska

Premiera 18 maja, godz. 19.00

Kolejne spektakle 19/20/21 maja i 2/3/4 czerwca

Polski Balet Narodowy oraz Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

Dyrygent – Aleksei Baklan

 

GROSSE FUGE

Choreografia: Hans van Manen

Muzyka: Ludwig van Beethoven (Wielka fuga B-dur op. 133 i Cavatina z Kwartetu smyczkowego B-dur op. 130)

Prapremiera: 8/04/1971, Nederlands Dans Theater, Scheveningen

 

EROICA VARIATIONS

Choreografia: Ted Brandsen

Muzyka: Ludwig van Beethoven (15 Wariacji z fugą Es-dur, op. 35, „Wariacje heroiczne”)

Prapremiera: 18/05/2023, Polski Balet Narodowy, Warszawa

 

VII SYMFONIA

Choreografia: Toer van Schayk

Muzyka: Ludwig van Beethoven (VII Symfonia A-dur op. 92)

Prapremiera: 15/03/1986, Het Nationale Ballet, Amsterdam 

 

 

Po więcej informacji zapraszamy na stronę: https://teatrwielki.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OKK! PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka 80. rocznica Powstania Warszawskiego w Fabryce Norblina Biuro prasowe
2024-07-29 | 17:10

80. rocznica Powstania Warszawskiego w Fabryce Norblina

Wyjątkowa wystawa fotografii, seanse filmów powstańczych w kinie KinoGram, bezpłatne pokazy emocjonującego filmu w technologii VR “Kartka z Powstania” – tak Fabryka
Sztuka Muzeum Powstania Warszawskiego łączy ludzi już od 20 lat
2024-07-29 | 12:10

Muzeum Powstania Warszawskiego łączy ludzi już od 20 lat

Ponad 10 mln odwiedzających, ponad 20 tys. przeprowadzonych lekcji muzealnych dla blisko 0,5 mln uczniów i prawie 0,5 mln obserwujących w mediach społecznościowych to jedynie kilka
Sztuka Warszawa w obiektywie: „Art Lives Here by Leonardo Hotels” – rozstrzygnięcie ko
2024-07-29 | 12:00

Warszawa w obiektywie: „Art Lives Here by Leonardo Hotels” – rozstrzygnięcie ko

Sztuka nie uznaje granic ani barier językowych – na tym założeniu oparła się druga edycja konkursu i rezydencji artystycznej „Art Lives Here by Leonardo Hotels”. Właśnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Podróże

Bankowość

Polki nie inwestują z myślą o emeryturze. Problemem są zarobki niższe niż mężczyzn i obawa o stratę środków

Dane demograficzne nie pozostawiają złudzeń – kobiety żyją średnio siedem lat dłużej niż mężczyźni. Jeśli uwzględnić wiek emerytalny dla obu płci, emerytura pań trwa dwa razy dłużej niż panów. Jak pokazują badania mBanku, Polki niewiele robią, by zabezpieczyć sobie finanse na jesień życia. Wprawdzie 74 proc. kobiet deklaruje, że myśli o emeryturze, ale tylko co trzecia podejmuje działania, które mogą wpłynąć na jej zwiększenie. Jedynie 6 proc. inwestuje na rynkach finansowych.

Zdrowie

Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek

Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.