Ciemna nie musi być mała – alternatywy dla jasnych barw w aranżacji łazienki
Kolory, które cieszą się największą popularnością w aranżacji łazienek bazują na jasnej palecie. Wśród nich dominują - biel, szarość, beż. Wybierając je, kierujemy się m.in. względami bezpieczeństwa, ale i niewielką zazwyczaj przestrzenią. Okazuje się jednak, że urządzając łazienkę nie musimy być skazani wyłącznie na stonowane odcienie. Warto szukać alternatywy wśród ciemniejszych barw.
Nie taki czarny straszny
Wariant pierwszy – czerń. Myśląc o ciemnych odcieniach, to ona pojawia się jako główny reprezentant palety. Barwa odważna, nieco mroczna, ale też elegancka, ponadczasowa, nadająca szyk. Czerń to styl i klasyka, które nigdy nie wychodzą z mody, ale też kolor, którego obawia się wielu użytkowników łazienek. Dlaczego? - Wciąż pokutuje przeświadczenie, że czerń – ze względu na właściwości pochłaniania światła i przestrzeni – zarezerwowana jest wyłącznie dla dużych pomieszczeń. Tymczasem łazienka w kolorze czarnym nie musi być ani przytłaczająca, ani klaustrofobiczna. Może natomiast przyciągać uwagę elegancją, ciekawym designem, tworzyć przytulny klimat czy zaskakiwać nietypowymi rozwiązaniami. Istotna jest znajomość kilku zasad aranżacji, dzięki którym unikniemy nadmiaru i przesytu – radzi Joanna Karolczak, ekspert marki TECE.
Czerń to barwa uniwersalna i klasyczna, która niezwykle swobodnie wkomponowuje się w różnorodne aranżacje. Sprawdzi się zarówno w pomieszczeniach urządzonych w stylu glamour, jak i w minimalistycznej łazience. Moda na barwy się zmienia, a czerń to zawsze ponadczasowy wybór, który możemy łączyć z jaśniejszymi kolorami i swobodnie dopasować do niego dodatki. Pamiętajmy jednak, że określenie „ciemna łazienka” nie odnosi się wyłącznie do czerni. Zamiast niej możemy zdecydować się inne barwy.
Kolory natury
W ostatnich latach dużą popularnością w aranżacji łazienek cieszą się barwy ziemi. Naturalne odcienie to paleta wręcz stworzona dla pomieszczeń, w których po trudach dnia szukamy odpoczynku, wyciszenia i harmonii. Dlatego, jeśli zależy nam na stworzeniu przytulnej aranżacji, swoją uwagę warto skierować w stronę takich barw jak brązy, błękity, zielenie – ale wybierać ciemniejsze ich warianty. – Ciekawą propozycją jest kolorystyka przywodząca na myśl odcienie nieba o zmierzchu. Głęboki granat to oryginalna alternatywa dla czerni. Tajemnicza, kojąca, relaksująca, ale również nadająca elegancki, wyrafinowany charakter wnętrzu. Pięknie prezentuje się w zestawieniu z bielą i naturalnymi materiałami, jak drewno – mówi ekspert TECE.
Mówiąc o granacie, nie sposób nie wspomnieć o innych kolorach należących do grupy barw ziemi. Do nich zaliczamy szeroką paletę naturalnych odcieni, m.in. ciemne brązy i zielenie. Kolory te są ponadczasowe, uniwersalne, a do aranżacji wnoszą ciepło i przytulność. Co istotne - odprężają, działają kojąco. Dobrze czują się w swoim towarzystwie, a także w zestawieniu z naturalnymi materiałami wykończeniowymi. Decydując się tę paletę, mamy wiele możliwości w aranżacji. Możemy wzbogacić je roślinnymi motywami płytek, ceramiką o organicznych kształtach, tekstyliami. Z czekoladowym brązem i zielenią dobrze koresponduje złoto czy biel – zatem możemy zestawić je z armaturą w tym wykończeniu.
Sztuka łączenia
Urządzenie łazienki w ciemnych tonacjach nie musi od razu sprawić, że straci ona na przestronności. Wręcz przeciwnie. Głębię i efekt przytulności uzyskamy dzięki odbiciom i blaskom, oświetleniu, przeszkleniom i kontrastom, w końcu – wykorzystaniu zasad geometrii. Warto postawić przede wszystkim na duże lustra, płytki i fronty meblowe z połyskiem oraz przeszklenia. Jeżeli łazienka w wersji monochromatycznej jest dla nas zbyt odważna, możemy za pomocą ciemnych płytek wyeksponować jedynie poszczególne strefy pomieszczenia, np. wnękę prysznicową. Bezpiecznym rozwiązaniem jest wybór elementów wyposażenia w ciemnym wykończeniu – może to być armatura, przycisk spłukujący, profil prysznicowy czy zabudowa mebli – wyjaśnia Joanna Karolczak.
Wybierając materiały wykończeniowe i elementy wyposażenia warto pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze – ciemne barwy łączmy z neutralnymi odcieniami i materiałami, np. z drewnem. Po drugie – nie zapominajmy o geometrii i liniach wyznaczanych przez płytki, fugi czy krawędzie mebli. Dzięki odpowiedniemu ich poprowadzeniu, jesteśmy w stanie wizualnie wydłużyć lub poszerzyć wnętrze. W końcu po trzecie - w przypadku tego typu pomieszczeń szczególne znaczenie ma oświetlenie. Pozwoli ono rozjaśnić ciemną przestrzeń, doświetlić poszczególne strefy lub wręcz przeciwnie – zbudować przytulny nastrój. Warto postawić na kilka źródeł światła, żeby później samemu dostosowywać je do własnych potrzeb czy aktualnego w danej chwili samopoczucia.
Pamiętajmy, że trendów nie musimy traktować dosłownie. Możemy inspirować się nimi jedynie w pewnym zakresie – wyciągać z nich to, co funkcjonalne, ponadczasowe i zgodne z naszym stylem. Nie każda łazienka musi być „all-in-black”. Czasami wystarczy kilka akcentów, by wprowadzić do łazienki powiew elegancji, luksusu i nowoczesności.
![Oaza spokoju na Żoliborzu Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1581999827,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Oaza spokoju na Żoliborzu
![Architektoniczne inspiracje ze świata arch. Magdaleny Federowicz-Boule](/files/_uploaded/glownekonf_239389579,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Architektoniczne inspiracje ze świata arch. Magdaleny Federowicz-Boule
![Vileda wprowadza nową linię suszarek Ultimate – styl i funkcjonalność w jednym](/files/_uploaded/glownekonf_561437929,w_177,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Vileda wprowadza nową linię suszarek Ultimate – styl i funkcjonalność w jednym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.