Komunikaty PR

Czy macie już plan na aranżację tapetą ścian?

2023-06-27  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut

ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl

Ściana może być dominującym punktem pomieszczenia lub też subtelnie wpasować się w całą aranżację. Wszystko za sprawą koloru, tekstur, wzorów czy  dekoracji. Nie bez znaczenia jest także rodzaj pokrycia – a jeden z najpopularniejszych stanowią tapety. Jak takie aranżacje wyglądały na przestrzeni wieków? Które z nich są aktualnie w modzie? Na te pytania odpowiadają ekspertki Galerii Wnętrz DOMAR – Aldona Mioduszewska oraz Sylwia Gulewicz-Wysocka.

Niezależnie od tego, czy urządzamy nowe mieszkanie, czy też chcemy odświeżyć wygląd naszych obecnych wnętrz, ściany zawsze odgrywają jedną z kluczowych ról w tworzeniu atmosfery i stylu w pomieszczeniu. Z tego względu bardzo istotny jest odpowiedni dobór pokrycia powierzchni – na przykład tapety. Co ciekawe, aspekt dekorowania ścian za pomocą tapet był znany już wieki temu. Jak wyglądały początki tapetowania?

Kluczowe momenty w historii tapety

Jak mówi Aldona Mioduszewska, Dyrektor Marketingu Galerii Wnętrz DOMAR, tapeta narodziła się Chinach - jako dekoracja malowana na płótnie lub jedwabiu. Te papierowe pojawiły się dopiero 200 lat p.n.e. i – podobnie jak kiedyś dywan – pełniły funkcje nie tylko eleganckich ozdób, ale również pewnego rodzaju ksiąg kronikarskich, pełnych opowieści z życia cesarskiego dworu:

- W przypadku nowożytnej Europy, pierwsze tapety pojawiły się w XVI wieku w Holandii. Wynikało to z faktu, iż misjonarze holenderscy współpracowali i handlowali z krajami dalekiego wschodu – Chinami, Japonią i Indiami i stamtąd przywozili bardzo charakterystyczne, drogie i rękodzielnicze modele. Przedstawiały one piękne krajobrazy i szybko zdobyły popularność wśród holenderskich kupców i arystokratów. Były one postrzegane jako wyraz luksusu i ekskluzywności, a ich obecność w pomieszczeniach świadczyła o zamożności i smaku właściciela. Dopiero w XVIII wieku pojawia się pierwszy, europejski producent tapet – Jean Baptiste Reveillon. Zyskał on popularność nie tylko dzięki tapetowaniu apartamentów samego króla, ale również przez pierwsze w historii wspominanie o nazwie konkretnego motywu na jego tapecie. Chodzi tu o „Les Sauvages de la Mer Pacifique”, czyli „Dzicy z Pacyfiku”. Wzór został zaprojektowany przez artystę Jean-Gabriel Charveta i przedstawia egzotyczne krajobrazy oraz sceny z życia tubylców z wysp Pacyfiku, zwłaszcza Tahiti. Na powierzchni tapety umieszczono m.in. postacie rdzennych mieszkańców, ich domy, zwierzęta i rośliny charakterystyczne dla tych regionów.

Ekspertka Galerii Wnętrz DOMAR dodaje, że historia tapet przyśpiesza od czasu industrializacji w XIX wieku. Było to możliwe dzięki nowym technologiom produkcji. Mowa tutaj przede wszystkim o wprowadzeniu maszynowego drukowania tapet, które umożliwiło szybszą i bardziej efektywną produkcję. Dzięki temu stały się one także bardziej dostępne i tańsze dla zwykłego konsumenta:

- Wraz z rozwojem przemysłu chemicznego, tapety zaczęto produkować z nowych materiałów, takich jak papier fizelinowy czy tkaniny tapicerskie. Charakteryzowały się one większą wytrzymałością, łatwością w czyszczeniu i odpornością na wilgoć, co czyniło je bardziej trwałymi i praktycznymi. W przypadku designu, w końcu XIX i na początku XX wieku tapety zdominowały ozdobne  style takie jak art nouveau i art deco. Były to wzory roślinne, geometryczne kształty,  także z wykorzystaniem złotych i srebrnych akcentów. Ciekawe, bardzo proste, geometryczne wzornictwo zaproponowali twórcy Bauhausu, np. Gunta Stoltz czy Elsa Thiemann. W latach sześćdziesiątych XX wieku, wraz z rozwojem ruchu pop-art, tapety zaczęły odzwierciedlać nowoczesną kulturę i styl życia. Pojawiały się wzory abstrakcyjne, geometryczne, z użyciem jaskrawych kolorów i motywów zainspirowanych sztuką współczesną. W późniejszych dekadach wzrastała popularność tapet inspirowanych naturą, takich jak motywy roślinne, krajobrazowe czy drewniane tekstury. Pojawiały się także tapety w stylu minimalistycznym, charakteryzujące się prostymi wzorami, neutralnymi kolorami i czystymi liniami.

Tapety dziś

Współczesne tapety oferują niezwykle szeroki wybór wzorów, kolorów, tekstur i materiałów, pozwalając na indywidualne dopasowanie do różnych stylów i preferencji. Tapety stały się również ważnym elementem dekoracyjnym, pozwalając na łatwą i szybką zmianę wyglądu pomieszczenia.

- Aktualnie możemy znaleźć tapety, które mają reliefową lub trójwymiarową fakturę, doskonale imitującą wiele różnych materiałów – m.in. kamień, cegłę, skórę czy tkaninę. W takim przypadku zamiast ciężkiej płyty, stosujemy zastępstwo w postaci lżejszego, pięknego pokrycia, idealnie odwzorowującego różne gatunki kamienia – mówi Sylwia Gulewicz-Wysocka, architektka Galerii Wnętrz DOMAR.

Innym, popularnym rozwiązaniem do nowoczesnych wnętrz są tapety 3D. Tworzą one iluzję głębi i trójwymiarowości, nadając pomieszczeniu unikalny efekt wizualny. Mogą przedstawiać różne motywy, choć aktualnie najpopularniejszymi są wzory naturalne i ekologiczne – bukiety kwiatów, liście czy całe lasy – a także pasy, sześciany czy… origami.    

- Bardzo ciekawe są również pokrycia z efektem metalicznym. Posiadają one powłokę, która nadaje im blask lub połysk przypominający metal. Mogą być wykonane w różnych kolorach - złocie, srebrze czy miedzi, dodając elegancji i luksusu do wnętrza. Spotkałam się także z tapetami luminescencyjnymi, które mają zdolność do świecenia w ciemności po naświetleniu światłem. Mogą one mieć wzory lub motywy, które stają się widoczne w nocy, dodając nastrojowego efektu świetlnego do wnętrza. Oczywiście nie można zapominać o pokryciach magnetycznych, które często wykorzystywane są w kuchniach lub pokojach dziecięcych i umożliwiają przyczepianie magnesów i innych metalowych dekoracji bez potrzeby stosowania taśmy klejącej lub gwoździ.

Tapeta do… wyciszenia

Oprócz oczywistych aspektów wizualnych, nowoczesne tapety mogą pomóc w… wyciszeniu danego wnętrza. Jak wyjaśnia Sylwia Gulewicz-Wysocka, nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, a na rynku możemy znaleźć tapety akustyczne lub dźwiękochłonne, redukujące hałas i poprawiające akustykę pomieszczeń:

- Tego typu pokrycia zazwyczaj wykonane z są materiałów o właściwościach dźwiękochłonnych. Mogą to być różne rodzaje tkanin, włókniny lub materiałów porowatych, które absorbują dźwięki. Tapety akustyczne posiadają specjalną strukturę, która pomaga w absorpcji dźwięku. Mogą mieć wypukłe wzory, nierówności powierzchni lub mikroporowatą strukturę, która zwiększa powierzchnię pochłaniania dźwięku. Jest to doskonałe rozwiązanie nie tylko do obiektów użyteczności publicznej, ale także i jednorodzinnej – zwłaszcza, jeżeli pracujemy w domu i potrzebujemy do tego odpowiednich warunków.

Wybór tapety ma znaczący wpływ na atmosferę i wygląd wnętrza. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru, należy uwzględnić styl, wzory, kolory, trwałość, lokalizację oraz ewentualne potrzeby akustyczne czy izolacyjne. Odpowiednio dobrane tapety pozwolą stworzyć unikalną przestrzeń, a znajdziemy je na przykład w salonach wielu producentów na terenie wrocławskiej Galerii Wnętrz DOMAR.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: GutPR Hanna Gehrke - Gut
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Oaza spokoju na Żoliborzu Biuro prasowe
2024-07-31 | 16:20

Oaza spokoju na Żoliborzu

Żoliborz, jedna z najbardziej urokliwych dzielnic Warszawy, stała się idealnym miejscem  do zamieszkania dla trzyosobowej rodziny oraz psa. Właściciele bardzo cenią sobie wygodę i
Dom Architektoniczne inspiracje ze świata arch. Magdaleny Federowicz-Boule
2024-07-31 | 13:50

Architektoniczne inspiracje ze świata arch. Magdaleny Federowicz-Boule

Podróże są nieodłącznym elementem zarówno życia zawodowego, jak i prywatnego architektki Magdaleny Federowicz-Boule, założycielki wielokrotnie nagradzanej pracowni
Dom Vileda wprowadza nową linię suszarek Ultimate – styl i funkcjonalność w jednym
2024-07-31 | 09:30

Vileda wprowadza nową linię suszarek Ultimate – styl i funkcjonalność w jednym

Kultowe suszarki w stylowym, czarnym kolorze Firma Vileda, znana z dostarczania nowoczesnych rozwiązań ułatwiających domowe obowiązki, wprowadza nową, wyjątkową linię suszarek do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Zdrowie

Nauka

Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią

Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.