Dzień Długu Ekologicznego 2023: jak wesprzeć inicjatywę #MoveTheDate?
Dzień Długu Ekologicznego wyznacza datę, w której zapotrzebowanie ludzkości na zasoby naturalne przewyższa to, co Ziemia może odnowić w ciągu jednego roku. Oznacza to, że przez pięć pełnych miesięcy żyjemy na kredyt i coraz bardziej wyczerpujemy zasoby Ziemi. Ten alarmujący fakt wymaga pilnych działań w celu zmniejszenia naszego ekologicznego śladu i ochrony planety dla przyszłych pokoleń.
Nie musi być to trudne ani kosztowne: proste zmiany w naszym codziennym zachowaniu i wykorzystanie nowych, innowacyjnych technologii mogą wspierać globalną inicjatywę przesunięcia daty naszego długu ekologicznego wobec planety. Jeśli na przykład gospodarstwa domowe zdecydowałyby się na energooszczędne urządzenia i nie korzystałyby z nich zbyt często, można by przesunąć tę datę o 6 dni [Energy efficient household appliances - Power of Possibility (overshootday.org)].
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich własny dom ma ogromny potencjał do oszczędzania zasobów naturalnych, np. przy korzystaniu z wody.
Marka GROHE jako globalny producent kompletnych rozwiązań łazienkowych i kuchennych postawiła sobie za cel opracowanie rozwiązań, które wspomagają oszczędzanie wody i energii.
1. W przypadku baterii umywalkowych sposobem na oszczędzenie energii jest technologia GROHE SilkMove ES. W tradycyjnej baterii, kiedy dźwignia ustawiona jest w standardowej, środkowej pozycji, wówczas zawsze uruchamiany jest strumień wymieszanej gorącej i zimnej wody – nawet kiedy chcemy tylko szybko opłukać szczoteczkę do zębów lub umyć ręce. To niepotrzebne zużycie energii może zostać wyeliminowane dzięki zastosowaniu głowicy GROHE SilkMove Energy Saving, która sprawia, że kiedy dźwignia znajduje się w środkowej pozycji, wówczas po uruchomieniu przepływu z baterii wypływa zawsze zimna woda. Dopiero po przesunięciu dźwigni w lewą stronę możemy aktywować ciepłą wodę.
2. Aby zmniejszyć zużycie wody, baterie GROHE wyposażone są w technologię GROHE Water Saving ograniczającą przepływ. W taki sposób zamiast 10 litrów na minutę, zużywa się tylko nieco ponad 5. Jednocześnie zintegrowany perlator wzbogaca wodę powietrzem, dzięki czemu strumień pozostaje przyjemnie miękki i pełny. Oszczędza to wodę bez poświęcania wydajności czy komfortu.
3. Ogranicznik przepływu GROHE Water Saving dostępny jest również w prysznicach. Dzięki równomiernemu rozmieszczeniu dysz na tarczy słuchawki prysznicowej lub deszczownicy, użytkownik nie czuje różnicy w strumieniu wody – ten wydaje się tak samo obfity jak w przypadku standardowych pryszniców. Przykładem jest słuchawka w zestawie prysznicowym GROHE Vitalio Start 100, która zużywa jedynie 5,5 litra wody na minutę. Z tego powodu produkt został niedawno doceniony w kategoriach "test winner" oraz "environmental tip" przez niemiecką organizację konsumencką i fundację "Stiftung Warentest".
4. Kolejną kategorią produktów, która pomaga oszczędzać zasoby są termostatyczne baterie prysznicowe. Utrzymują one wybraną temperaturę wody przez cały czas trwania prysznica. Dzięki temu nie trzeba tracić dodatkowego czasu regulację ustawień. Wiele modeli dostępnych w ofercie marki GROHE takich jak np. Grohtherm 1000, posiada dodatkowo przycisk GROHE EcoButton: tylko po jego naciśnięciu można uzyskać pełny przepływ wody. W taki sposób, całkiem nieświadomie, można zużyć o nawet 50% wody mniej.
5. Najnowszą innowacją jest jednak system prysznicowy GROHE Everstream – pierwsze rozwiązanie prysznicowe marki GROHE, które posiada funkcję recyrkulacji wody, umożliwiającą ponowne wykorzystanie uprzednio oczyszczonej wody, aby wydłużyć przyjemność kąpieli, zużywając przy tym jak najmniej świeżej wody i znacznie mniej energii. System prysznicowy wykorzystuje zaledwie jedną czwartą wody i jedną trzecią energii w porównaniu z tradycyjnym prysznicem. Przekłada się to na zmniejszenie kosztów kąpieli do 65% rocznie (dla czteroosobowego gospodarstwa domowego) oraz, w zależności od indywidualnych nawyków kąpielowych, o nawet 70% mniejszą emisję CO2. System będzie miał swoją premierę w 2024 roku.
Dzień Długu Ekologicznego przypomina nam o pilnej potrzebie przemyślenia naszego sposobu życia i konsumpcji. Obecna sytuacja motywuje markę GROHE do odgrywania pionierskiej roli w opracowywaniu ekologicznych rozwiązań, które zmieniają sposób wykorzystywania zasobów w kuchniach i łazienkach. Dzięki zaangażowaniu w oszczędzanie wody i energii oraz w innowacje technologiczne, marka chce kontynuować starania w celu #PrzesunięciaDaty.
-------------------------------------
O GROHE
GROHE jest wiodącym na świecie producentem kompletnych rozwiązań łazienkowych i kuchennych. Od 2014 roku należy do portfolio marek organizacji LIXIL. Filarami marki GROHE są technologia, jakość, design i zrównoważony rozwój.
Marka oferuje rozwiązania produktowe poprawiające jakość życia, a także usługi w ramach dedykowanych portfolio: GROHE QuickFix, GROHE Professional oraz subbrandu premium GROHE SPA. Odpowiadają one na konkretne potrzeby partnerów biznesowych GROHE oraz oczekiwania ich zróżnicowanych grup docelowych.
Woda leży u źródła wszystkich działań marki, dlatego jest ona zaangażowana w realizację strategii korporacyjnej organizacji LIXIL z łańcuchem wartości oszczędzającym zasoby naturalne: od produkcji neutralnej pod względem emisji CO2*, poprzez eliminację niepotrzebnego plastiku w opakowaniach produktów, aż po technologie oszczędzania wody i energii, takie jak GROHE Everstream - prysznic z recyklingiem wody.
Ważnym elementem strategii jest również hybrydowy ekosystem komunikacji GROHE X, do którego należą: internetowa platforma, pełna wartościowych treści i inspiracji, GROHE X Brand & Communication Experience Center w Hemer (Niemcy) z nowoczesnymi studiami filmowymi oraz imponujące ciężarówki GROHE X Motion. Dzięki nowym sposobom komunikacji marka GROHE dociera do ludzi na całym świecie, realizując główny cel LIXIL, jakim jest zapewnianie lepszych domów wszystkim i wszędzie.
* włączając projekty kompensujące emisję CO2; więcej o tym na grohe-x.com/sustainability
Informacje o LIXIL
LIXIL (TSE: 5938) to producent innowacyjnej armatury oraz rozwiązań do domu, które ułatwiają radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami i podnoszą standard życia w każdym miejscu na świecie. Korzystając z naszego japońskiego dziedzictwa, tworzymy i wdrażamy nowoczesne technologie odpowiadające za wysoką jakość produktów i zmieniające domy w lepsze, nowoczesne przestrzenie. Jednak LIXIL wyróżnia się przede wszystkim sposobem działania – począwszy od wyrazistych projektów, poprzez ducha przedsiębiorczości i dbałość o środowisko, aż po odpowiedzialny rozwój działalności biznesowej. Nasze podejście realizujemy w praktyce dzięki wiodącym w branży markom, w tym INAX, GROHE, American Standard i TOSTEM. Ponad 55 000 współpracowników działających w więcej niż 150 krajach jest dumnych z tego, że nasze produkty każdego dnia poprawiają jakość życia miliardów ludzi. Więcej informacji na www.lixil.com
![Oaza spokoju na Żoliborzu Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1581999827,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Oaza spokoju na Żoliborzu
![Architektoniczne inspiracje ze świata arch. Magdaleny Federowicz-Boule](/files/_uploaded/glownekonf_239389579,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Architektoniczne inspiracje ze świata arch. Magdaleny Federowicz-Boule
![Vileda wprowadza nową linię suszarek Ultimate – styl i funkcjonalność w jednym](/files/_uploaded/glownekonf_561437929,w_177,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Vileda wprowadza nową linię suszarek Ultimate – styl i funkcjonalność w jednym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.