Fenomen chińskiej literatury science-fiction
Instytut Konfucjusza w Krakowie
Oleandry 2A
30-063 Kraków
media|instytutkonfucjusza.pl| |media|instytutkonfucjusza.pl
12 663 26 07
www.instytutkonfucjusza.uj.edu.pl/
Ośrodek „Instytut Konfucjusza w Krakowie” serdecznie zaprasza w poniedziałek 16 października o godz. 17:00 na wykład Karoliny Krupy pt. „Liu Cixin i naśladowcy? Czyli fenomen chińskiej literatury science-fiction”.
W ostatnich latach gatunek science-fiction przeżywa w Państwie Środka swój prawdziwy renesans. Powieści czołowych chińskich twórców mają miliony czytelników, są tłumaczone przez wydawnictwa na całym świecie, a najbardziej rozpoznawalne pozycje doczekały się ekranizacji. Co zadecydowało o tak wielkim sukcesie powieści science-fiction w Chinach? Jacy autorzy stoją za wzrostem popularności tego gatunku? Jakie wątki fabularne dominują w chińskich pozycjach science fiction i co mówi nam to o współczesnym chińskim społeczeństwie? Odpowiedzi na te i na wiele innych pytań będzie można poznać już w najbliższy poniedziałek podczas wykładu Karoliny Krupy „Liu Cixin i naśladowcy? Czyli fenomen chińskiej literatury science-fiction”.
Wykład poprowadzi Karolina Krupa z Instytutu Konfucjusza, absolwentka sinologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, przewodnicząca sekcji chińskiej Dalekowschodniego Koła Naukowego. Prywatnie zainteresowana wpływem rozwoju nowoczesnych technologii na współczesne stosunki międzynarodowe oraz przemianami zachodzącymi w chińskiej rzeczywistości społecznej i politycznej.
Wstęp wolny!
Czas: 16 października 2023 (poniedziałek) godz. 17:00.
Miejsce: Ośrodek „Instytut Konfucjusza w Krakowie”, ul. Oleandry 2A sala 2.05.
Więcej informacji na Facebook Ośrodka „Instytut Konfucjusza w Krakowie”.
Jak groźny prokurator został twórcą kryminałów?
Złap lekturę na urlop, czyli Wielki Antykwariat po raz kolejny w Blue City
Odkryj praktyczną moc feng shui – poradnik, jakiego jeszcze nie było
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Nie żyje Bogumiła Wander
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.
Handel
Co jedenasta osoba na świecie głoduje, a jednocześnie gwałtownie przybywa ludzi otyłych. Dużym problemem jest marnowanie żywności
W 2023 roku głodowało 733 mln ludzi, a ponad 2,3 mld zmagało się z umiarkowanym bądź poważnym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, czasami nie jedząc przez cały dzień lub dłużej. Z powodu ostrego niedożywienia każdego roku umiera około miliona dzieci – pokazuje nowy raport „Stan bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia na świecie”, opracowany przez pięć wyspecjalizowanych agend ONZ. Z publikacji wynika, że w walce z głodem i niedożywieniem świat cofnął się o kilkanaście lat, do poziomu notowanego w latach 2008–2009. – System żywnościowy potrzebuje głębokich, strukturalnych zmian, ponieważ w tej chwili jest zorientowany na maksymalizację zysków, a nie wyżywienie ludzi – wskazują eksperci.
Media
Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść
Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.