Komunikaty PR

„Historia jednego kieliszka” – wernisaż prac ceramicznych światowych artystów

2021-10-12  |  10:00
Biuro prasowe
Do pobrania IP_MPW ( 1.25 MB )

W dniach 30 września–1 października 2021 roku w Pavilionie Hotelu Raffles Europejski Warsaw odbył się wernisaż prac ceramicznych światowych projektantów. Artyści wędrowali po miejscach związanych z polskim wzornictwem i kulturą. Odwiedzili także Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie.

Prototypy prezentowanych podczas wernisażu naczyń użytkowej sztuki kulinarnej powstały w ramach projektu IDE TO POLAND/CERAMIC & FOOD ROUTE realizowanego przez stowarzyszenie International Design Expeditions, którego partnerem było m.in. Muzeum Polskiej Wódki.

Pobyt grupy artystów w Polsce miał na celu stworzenie swoistego nomadycznego studia projektowego. We współpracy z miejscowymi twórcami w dziedzinie sztuki ceramicznej: Majolika Nieborów, Donde, Ceramika Mosko oraz Kolodziej Ceramika, przyniósł on efekt w postaci nowych dzieł sztuki użytkowej osadzonych w kontekście lokalnego dziedzictwa.

Jedną z inspiracji artystycznych stała się Polska Wódka – Chronione Oznaczenie Geograficzne oraz historia naczyń historycznie przeznaczonych do jej podawania. Inspiracją były polskie „przekąski” serwowane wraz z Polską Wódką podczas różnego rodzaju celebracji.

„Celem Muzeum Polskiej Wódki jest edukacja i wzmacnianie świadomości na temat Polskiej Wódki, chronionego oznaczenia geograficznego, wśród Polaków i gości zagranicznych. Tu właśnie  prezentujemy ponad 500-letnią historię i tradycję Polskiej Wódki, jako nieodłącznego elementu naszej kultury oraz tradycji. W naturalny sposób Muzeum Polskiej Wódki wpisało się zatem w program ekspedycji IDE TO POLAND/CERAMIC & FOOD ROUTE. Z przyjemnością zaprosiliśmy do świata Polskiej Wódki międzynarodowych twórców sztuki użytkowej, którzy mogli wykorzystać zdobytą w muzeum wiedzę w tworzeniu autorskiej kolekcji ceramicznej, inspirowanej Polską” – podsumowuje Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, twórca idei Muzeum.

Wódka, zwana początkowo gorzałką, na dobre zagościła na ziemiach polskich około XVI wieku i obok wielu innych, stała się jednym z głównych symboli polskiej kuchni. Nasi przodkowie spożywali ją chętnie, niezależnie od stanu, do jakiego przynależeli. Przez wieki zmieniała się jednak forma naczynia, z którego konsumowano  ten trunek. Podczas wernisażu zaprezentowane zostały m.in. nowoczesne przedmioty  ceramiczne z przeznaczeniem do spożywania Polskiej Wódki oraz podawanych z nią zakąsek.

U zarania dziejów wódki na naszych ziemiach, nie było mowy o jakichkolwiek kieliszkach – ani kryształowych, ani szklanych. Pierwszym dedykowanym wódce naczyniem była metalowa czarka używana do końca XVIII wieku, która gościła raczej na dworach. W domach i karczmach ówczesne społeczeństwo musiało zadowolić się drewnianym lub glinianym kubkiem. Dopiero w XVIII wieku pojawił się typ szklanego kieliszka przypominający ten, z którego pijemy wódkę współcześnie. Był on wyposażony w nóżkę i stanowił prawdziwe małe dzieło sztuki szklarskiej. Oprócz przeróżnych form samego kieliszka, posiadał finezyjne ornamenty, herby, czy bogate złocenia. Oczywiście, pijano z nich również inne mocniejsze alkohole, jak słodkie likiery i nalewki. Hitem był zaś kieliszek na nóżce bez podstawki tzw. Kulawka, którego nie można było odstawić bez wypicia trunku do samego dna.

Wiele tradycyjnych polskich potraw, stanowi świetne towarzystwo dla Polskiej Wódki. Ryba w każdej odsłonie jest oczywistym i klasycznym jej kompanem. Chcąc urozmaicić ten tandem z czasem i kawior zagościł jako wykwintna rybna przekąska do mocnego trunku. Polski kawior z jesiotra idealnie pasuje do Polskiej Wódki. Warto zakosztować go z wódka ziemniaczaną, posiada w ocenie wielu subtelniejszy smak od pozostałych Polskich Wódek. Idealnie pasuje do lekkich rybnych przystawek, podkreśla ich walory smakowe, a jednocześnie nie przytłacza ich intensywnym aromatem.

Na polskim stole nie może również zabraknąć ogórka w różnej postaci, piklowane na wszelkie sposoby ogórki, kiszone, małosolne są nieodłącznym elementem polskiej kuchni. Nie można także zapominać o marynowanych grzybach, które wspaniale wzbogacą zestaw przekąsek i jednocześnie doskonale wypadają w połączeniu z Polską Wódką.

Artyści również kreatywnie postanowili zabawić się formą i logotypem Muzeum Polskiej Wódki, proponując ciekawe rozwiązania, które mogą stanowić inspirację różnych form szkliwienia i ozdabiania oryginalnym wzorem m.in. naczyń, zarówno tych do spożywania alkoholu, jak i tradycyjnych polskich potraw.

Zwieńczeniem wernisażu był wirtuozerski koktajl przygotowany przez food designera Marca Bretillot. Sam koktajl również stał się nieoczywistym eksponatem tej wyjątkowej ekspozycji. Przygotowany na bazie Polskiej Wódki „EXQUISITE” z musem ziemniaczano-śmietanowym ze szczyptą kawioru z jesiotra, serwowany był w zaprojektowanym na tę okazję ceramicznym naczyniu – jednym z efektów projektu IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE.

Wśród partnerów IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE obok Muzeum Polskiej Wódki znaleźli się m.in Foundation D’Entreprise Martell, Instytut Adama Mickiewicza, Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu RP, Instytut Francuski w Warszawie, Instytut Francuski, Raffles Europejski Warsaw, Restauracja Epoka, Antonius Caviar, Autor Rooms, School of Form i fundacja 14 Septembre.

 

Biogramy artystów znajdą Państwo w załączonym press kit wraz ze zdjęciami.

Więcej o projekcie na stronie: http://international-design-expeditions.com/expeditions/

Instagramie IDE: https://www.instagram.com/internationaldesignexpeditions/

oraz na Instagramie Creative Project Foundation: https://www.instagram.com/creativeprojectfoundation/

Więcej informacji o Muzeum Polskiej Wódki: https://muzeumpolskiejwodki.pl/

Polub nas na Facebooku: www.facebook.com/MuzeumPolskiejWodki

Śledź nas na Instagramie: https://www.instagram.com/polishvodkamuseum/?hl=pl

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka W październiku serce europejskiej sztuki współczesnej zabije w Wilnie Biuro prasowe
2024-10-01 | 13:10

W październiku serce europejskiej sztuki współczesnej zabije w Wilnie

Wilno stopniowo zyskuje uznanie na europejskiej scenie sztuki współczesnej, przyciągając coraz większą uwagę międzynarodowych kuratorów, krytyków i
Sztuka Druga edycja Konkursu Anioły Rzemiosła – „Dajmy skrzydła talentom”
2024-09-26 | 10:00

Druga edycja Konkursu Anioły Rzemiosła – „Dajmy skrzydła talentom”

11 grudnia 2024 r. odbędzie się druga edycja Konkursu Anioły Rzemiosła w Pałacu na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie. Konkurs jest wyjątkowym wydarzeniem, które skupia
Sztuka OKAM wraz z F.S.O. PARK wspierają młodych artystów w ramach Warsaw off ART
2024-09-25 | 12:00

OKAM wraz z F.S.O. PARK wspierają młodych artystów w ramach Warsaw off ART

Między 26 a 29 września br. odbędzie się 7-edycja międzynarodowego festiwalu sztuki Warsaw off ART pt. “Gdzie jest ten miód?”. Wydarzenie będzie mieć miejsce w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Margaret: Wymowa języka francuskiego jest dla mnie bardzo wymagająca. Teraz znowu zaśpiewam w tym języku i mam nadzieję, że pójdzie mi lepiej

Wokalistka już po raz drugi w swojej karierze została zaproszona do udziału w show French Touch. Pięć lat temu na scenie towarzyszył jej Willy William i w duecie zaśpiewali utwór „Ego”. Margaret zaznacza, że nie było to łatwe zadanie, bo po prostu nie zna języka francuskiego. I do tej pory w tej kwestii nic się nie zmieniło, bo choć podoba jej się brzmienie tego języka i lubi słuchać Francuzów, to jej samej dużą trudność sprawia wymowa poszczególnych słów. Dlatego też i tym razem liczy na wyrozumiałość artysty, z którym będzie współpracować.

Media

Monika Mrozowska: Wcieliłam się w rolę prowadzącej formatu youtubowo-instagramowego. Testuję menu w restauracjach i rozmawiam z ciekawymi gośćmi

W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle aktorka zdradza, że zawodowo jest teraz mocno zaangażowana w dwa projekty. Pracuje nad kolekcją bielizny dla znanej marki i nad kanałem wideo, w którym będzie testowała menu w różnych warszawskich restauracjach i rozmawiała z ciekawymi gośćmi. Przed wakacjami Monika Mrozowska zaskoczyła też diametralną zmianą fryzury, ale jak podkreśla – ta metamorfoza nie była wyrazem ekstrawagancji, nie chodziło też o charakteryzację do nowej roli.

Transport

Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki

Naukowcy z Australii sprawdzili, w jakim stopniu turystyka wpływa na naszą kondycję oraz jaki ma wpływ na ciało i psychikę. Wykorzystali do tego teorię stosowaną do tej pory w fizyce. Wnioski nie są jednoznaczne. Podróżowanie sprzyja poprawie zdrowia, pozytywnie oddziałując na najważniejsze układy w organizmie, i opóźnia proces starzenia, ale wyjazdy mogą mieć też negatywne konsekwencje, w postaci np. większego narażenia na choroby zakaźne, wypadki czy przemoc.