Kiwi.com podsumowuje sezon wakacyjny 2023
Tegoroczny sezon wakacyjny, ze względu na dotkliwą dla domowego budżetu inflację, dla wielu był prawdziwym wyzwaniem. Apetyt rośnie jednak w miarę jedzenia - po tym, jak w 2022 roku podróżujący rekompensowali sobie lata pandemii i lockdownów (“revenge holidays”), w tym roku najwyraźniej pragnęli utrzymać podróżniczy trend. Liczba rezerwacji dokonanych przez użytkowników Kiwi.com tylko w Polsce wzrosła o 50% w porównaniu do rezerwacji dokonanych w zeszłym roku w tym samym okresie. Mimo skomplikowanej sytuacji finansowej, podróżujący szukali najlepszych cen lotów i pobytu na miejscu. Kiwi.com, firma travel tech oraz wyszukiwarka tanich lotów i podróży, sprawdziła jak, dokąd i za ile podróżowaliśmy w tym roku. Okazuje się, że w tym sezonie, mimo pesymistycznych prognoz, użytkownicy Kiwi.com mogli latać w bardzo konkurencyjnej cenie, porównywalnej z rokiem 2022 - jednym z najtańszych na przestrzeni ostatnich 4 lat.
Które kierunki wakacyjne wybieraliśmy najczęściej?
Analiza Kiwi.com wskazuje, że w tym roku wśród najpopularniejszych destynacji, które najchętniej wybieraliśmy na urlop znalazły się:
- Włochy
- Hiszpania
- Wielka Brytania
- Norwegia
- Grecja
Wśród najpopularniejszych tras znalazły się Warszawa-Paryż, Warszawa-Rzym czy Warszawa-Alicante. Z Krakowa z kolei najczęściej lataliśmy do Londynu, a także Oslo.
2023 | 2022 | 2021 | 2019 |
| Włochy | Ukraina | Londyn |
| Hiszpania | Włochy | Oslo |
| Wielka Brytania | Hiszpania | Kijów |
| Francja | Grecja | Bruksela |
| Norwegia | Wielka Brytania | Rzym |
Średnia cena za bilet: 135 EURO | Średnia cena za bilet: 124 EURO | Średnia cena za bilet: 136 EURO | Średnia cena za bilet: 196 EURO |
Ile średnio płaciliśmy za bilet lotniczy?
Wedle wyszukiwarki Kiwi.com w tym roku za bilet lotniczy płaciliśmy średnio 135 EURO - to o 61 EUR mniej niż w 2019 roku. Średni koszt podróży na krótkich trasach w zasięgu Europy wyniósł 99 EURO, a na długich, międzykontynentalnych trasach 637 EUR.
Jak podróżowaliśmy?
- Ponad 37% użytkowników Kiwi.com rezerwacji dokonała z wyprzedzeniem od 3 tygodni do 2 miesięcy - to 5% więcej niż w 2022 roku
- Ponad 35% użytkowników na zaplanowanych wakacjach spędziła od 1-2 tygodni, 29% do 3 dni, a 27% od 4-6 dni
- W tym roku dzień 14.06, wedle analizy Kiwi.com, był najczęściej wybieraną datą na początek urlopu, a tuż za nim 5 oraz 6 lipca. W minionym roku z kolei, dzień zakończenia roku szkolnego dla wielu oznaczał początek zagranicznej podróży.
Urlop poza sezonem
Wrzesień i październik to nadal atrakcyjny podróżniczo czas, zwłaszcza na południu Europy, gdzie można liczyć na iście letnią aurę z mniej dotkliwymi temperaturami.
Jak wskazują analizy Kiwi.com, wakacje poza sezonem są znacznie tańsze niż w szczycie. Włochy najtańsze będą w październiku, kiedy podróżujący za bilet średnio płacili 96 EURO, o 19 EURO mniej niż we wrześniu.
Na lotach do Hiszpanii w październiku, w porównaniu z sezonem wakacyjnym, zaoszczędzimy około 30 EUR, płacąc średnio 139 EUR za podróż.
Z kolei Norwegia we wrześniu czy październiku będzie niemal o połowę tańsza niż w środku lata. Kiwi.com wskazuje, że turyści wybierający się tam we wrześniu za bilet średnio płacili 43 EUR, podczas gdy w sierpniu cena ta wynosiła 88 EURO.
O Kiwi.com
Kiwi.com to wiodąca globalna firma z branży technologii turystycznych z siedzibą w Czechach, zatrudniająca ponad 1200 osób na całym świecie. Innowacyjny algorytm Kiwi.com umożliwia użytkownikom znajdowanie lepszych opcji tras i cen, których inne wyszukiwarki nie widzą, wykonując 2 miliardy kontroli cen dziennie dla 95% globalnych zasobów lotów. Każdego dnia w witrynie Kiwi.com i kanałach partnerskich przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań. Dziennie średnio sprzedaje się ponad 70 000 miejsc.
Rekordowe wyniki sprzedaży Fru.pl
Kiwi.com sprawdza, w jakie role najczęściej się wcielamy na urlopie.
Korea Południowa w sierpniu: Gorący, ale fascynujący kierunek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Nie żyje Bogumiła Wander
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.