Klasyka w nowoczesnym wydaniu – korek i sztukateria na ścianach
![](/files/_uploaded/wiz_zdjeciekonf_1859200192,w_170,h_95,wo_170,ho_95,r_png,_small.png)
Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
Wybór odpowiedniego materiału to kluczowy krok w procesie zdobienia ścian. Choć prym wiodą wciąż tapety i farby, w ostatnim czasie popularność zyskuje sztukateria oferująca szeroki wybór rzeźbionych elementów, a także ekologiczny korek, dostępny w różnych wzorach i kolorach. Czy warto postawić na tego rodzaju materiały na naszych ścianach? Na to pytanie odpowiadają ekspertki z Galerii Wnętrz DOMAR – Aldona Mioduszewska i Sylwia Gulewicz-Wysocka.
Dobór odpowiedniego materiału na ścianę zależy od wielu czynników – stylu wnętrza, preferencji estetycznych, funkcjonalności, budżetu oraz warunków panujących w pomieszczeniu. Na to nakłada się zróżnicowana gama dostępnych opcji aranżacyjnych, obejmująca szeroki wachlarz różnego rodzaju wzorów, faktur i właściwości. W ostatnim czasie bardzo popularny staje się korek i sztukaterie. Dlaczego?
Naturalne piękno i funkcjonalność
Korek to bardzo ciekawy i być może nieoczywisty materiał, który można wykorzystać jako pokrycie ścian. Jest korą drewna dębu korkowego, który zazwyczaj można spotkać w basenie Morza Śródziemnego – szczególnie w Portugalii. Materiał ten z pewnością jest znany osobom starszym, gdyż stanowił on częsty materiał pokrywający ściany domów w PRL-u – w formie tzw. tapety korkowej. Jednak, czy będzie on nadawał się do nowoczesnych wnętrz?
– Współcześnie możemy wykorzystywać korek na różne sposoby, gdyż sam materiał wygląda ciekawie i nietypowo, będąc przy tym ekologicznym i naturalnym rozwiązaniem. Charakteryzuje się dobrą izolacją termiczną i akustyczną. Jest miękki i elastyczny, co sprawia, że skutecznie tłumi dźwięki w pomieszczeniach takich jak sypialnie, biura lub pokoje dziennego użytku, jednocześnie oszczędzając ciepło. Wyobraźmy sobie, że 3 mm warstwa korka na ścianie może być porównana z grubym ociepleniem wykonanym ze styropianu lub wełny mineralnej. Dodatkowo ten materiał świetnie sprawdza się w przypadku osób, które mają problemy z astmą i alergią. Jest on również materiałem odpornym na wodę, co oznacza, że może się znaleźć w przestrzeniach o wysokiej wilgotności – łazience czy kuchni. Warto jednak pamiętać, że takie zastosowanie wymaga również specjalnej impregnacji, tak jak w przypadku innych gatunków naturalnego drewna – mówi Sylwia Gulewicz-Wysocka, architektka Galerii Wnętrz DOMAR.
Naturalna tekstura i ciepły kolor korka tworzą unikalną i przyjemną estetykę. Możemy go stosować w formie płaskich paneli czy też form przestrzennych, np. łezek, dzięki czemu wprowadzimy charakterystyczny, przyciągający wzrok element aranżacyjny. Korek jest wykorzystywany w nowoczesnym i ekologicznym projektowaniu wnętrz, odnajdzie się w różnych stylach wnętrzarskich. Może być stosowany zarówno jako tło dla innych elementów dekoracyjnych, jak i jako samodzielny element przyciągający uwagę. Kombinacje korka z innymi materiałami, takimi jak drewno czy kamień, mogą stworzyć harmonijne i eleganckie aranżacje. Warto zaznaczyć, że jako materiał ekologiczny, staje się coraz bardziej popularnym wyborem dla osób szukających przyjaznych dla środowiska rozwiązań dekoracyjnych.
– Historia stosowania korka na ścianach sięga starożytności, ale wtedy był on używany przede wszystkim do izolacji termicznej. Egipcjanie już w czasach starożytnych używali tego materiału, pokrywając ściany swoich domów w celu ochrony przed gorącem i zimnem. Współczesna popularność korka jako materiału dekoracyjnego na ścianach wzrosła w latach 60. i 70. XX wieku. W tym okresie korek zaczął być wykorzystywany jako alternatywa dla tradycyjnych tapet czy farb – a stało się tak dzięki jego wyjątkowej teksturze i naturalnemu wyglądowi. W ostatnich latach korek ponownie zyskuje na popularności przez ciepły i przyjemny wygląd oraz szereg właściwości, które przyciągają uwagę projektantów i osób poszukujących nietuzinkowych rozwiązań dekoracyjnych – wyjaśnia Aldona Mioduszewska, Dyrektor Marketingu Galerii Wnętrz DOMAR.
Powrót do starożytnej elegancji
Drugim, zupełnie innym lecz ponownie zyskującym na popularności materiałem jest sztukateria. Jak wyjaśnia Aldona Mioduszewska z Galerii Wnętrz DOMAR, stanowi ona nieodzowny element architektury, a jej historia sięga starożytności i ma bogate tradycje w różnych kulturach na całym świecie:
– Sztukaterie znane były już w starożytnym Egipcie, gdzie początkowo tworzono je z kamienia. W późniejszym okresie używano już bardziej ekonomicznego materiału – gipsu. Stały się przystępnym elementem do tworzenia dekoracji na ścianach i sufitach. Sztukaterie zachwycały także w starożytnej Grecji i Rzymie, gdzie zdobiono nimi świątynie, pałace i inne budowle. W okresie średniowiecza, sztukaterie nie były tak powszechne jak w antyku, jednak w zamkach, katedrach i innych ważnych budowlach można było znaleźć rzeźbione elementy dekoracyjne, takie jak łuki, kolumny, rozety czy fryzy. Z kolei renesans przyniósł odrodzenie sztukaterii, szczególnie we Włoszech. W tym okresie pojawiły się bogate i precyzyjnie wykonane zdobienia na fasadach budynków oraz wewnątrz pałaców i kościołów. Rzeźbione sztukaterie były używane do stworzenia realistycznych i złożonych kompozycji.
Dyrektor Marketingu Galerii Wnętrz DOMAR dodaje, że wraz z rozwojem przemysłu i technologii, produkcja sztukaterii stała się bardziej dostępna. Wzory i wzorce mogły być łatwiej masowo produkowane. Sztukaterie były szeroko stosowane w architekturze wiktoriańskiej i art déco. Obecnie sztukaterie są nadal używane jako elementy dekoracyjne w budownictwie. Stosuje się zarówno tradycyjne, rzeźbione elementy, jak i nowoczesne, wykonane z tworzyw sztucznych.
Sylwia Gulewicz-Wysocka dodaje, że sztukaterie dodają unikalnego stylu i charakteru pomieszczeniom, szczególnie w klasycznym i tradycyjnym stylu, gdzie podkreślą elegancję i wyrafinowanie całych wnętrz.
– Wspaniale sprawdzą się przy tworzeniu dekoracyjnych akcentów na ścianach, sufitach czy wokół drzwi i okien. Wyróżnią one pomieszczenia, dodając unikalnego stylu zarówno w formie klasycznej jak i nowoczesnej . W przypadku nowoczesnych aranżacji, mogą być używane jako element kontrastujący, który – odpowiednio podświetlony – stworzy interesujący i intrygujący efekt wizualny.
Wybierając korek i sztukaterię na ściany, warto rozważyć indywidualne preferencje estetyczne, styl wnętrza oraz funkcjonalność. Obie opcje mają swoje unikalne cechy i mogą dodać charakteru i piękna do pomieszczeń. Jeśli poszukujemy inspiracji i porad dotyczących doboru tych elementów, warto skorzystać z usług specjalistów. Galeria Wnętrz DOMAR to miejsce, gdzie odnajdziemy różnorodne materiały pokryć ściennych oraz skonsultujemy się z profesjonalistami, którzy pomogą w doborze odpowiednich rozwiązań.
Warto również skorzystać w organizowanego przez Galerię Wnętrz DOMAR cyklu webinarów, podczas których ekspertki dzielą się praktycznymi wskazówkami oraz wiedzą na temat aranżacji wnętrz. Link do odcinka o korku i sztukaterii znajduje się w tym miejscu:
https://www.youtube.com/live/Y9vsMbtYREg?feature=share
![Oaza spokoju na Żoliborzu Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1581999827,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Oaza spokoju na Żoliborzu
![Architektoniczne inspiracje ze świata arch. Magdaleny Federowicz-Boule](/files/_uploaded/glownekonf_239389579,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Architektoniczne inspiracje ze świata arch. Magdaleny Federowicz-Boule
![Vileda wprowadza nową linię suszarek Ultimate – styl i funkcjonalność w jednym](/files/_uploaded/glownekonf_561437929,w_177,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Vileda wprowadza nową linię suszarek Ultimate – styl i funkcjonalność w jednym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.