Kochamy promienie słoneczne. Czy nasze oczy również?
![Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_284263222.jpg)
Lato to ulubiona pora roku Polaków[1]. Nic dziwnego, skoro to właśnie w tym okresie przypada najwięcej słonecznych dni, zmrok nadchodzi bardzo późno, a pracownicy odpoczywają na urlopach. Nie zawsze jednak słońce jest sprzymierzeńcem – chronimy przed nim głowę, stosujemy kremy z filtrem. Zapominamy jednak o oczach, które bez odpowiedniej ochrony przed promieniowaniem UV są narażone na poważne uszkodzenia.
Zakup okularów przeciwsłonecznych z odpowiednim filtrem
Wybór okularów przeciwsłonecznych nie powinien być oparty wyłącznie na wyglądzie oprawek, choć jak w przypadku każdego akcesorium modowego, jest to dla większości klientów istotne. Pierwsza informacja, na jaką powinniśmy zwracać uwagę przy zakupie to zakres zastosowanego filtra UV. Tylko z takiego oznaczenia będziemy w stanie dowiedzieć się, czy dane okulary przeciwsłoneczne będą chroniły nasze oczy. Specjaliści zalecają okulary z filtrem UV400, który blokuje blisko 100% promieni UVA i UVB.
- Światło słoneczne zawiera w sobie promieniowanie UVA, UVB i UVC. Te dwa pierwsze rodzaje docierają do nas i mogą być przyczyną chorób skóry czy oczu. Przed nimi musimy się zabezpieczyć. Okulary oznaczone filtrem UV400 chronią zarówno przed promieniami UVA i UVB. Kolejna ważna informacja, na którą powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie okularów przeciwsłonecznych to kategoria filtra UV. W lecie, przy mocnym słońcu i bezchmurnym niebie, wybierajmy kategorie 3 i 4 – te pierwsze przepuszczają od 8 do 18 proc. światła, a drugie zaledwie 3 do 8 proc. Soczewki będą zatem wystarczająco przyciemnione, aby słońce nas nie oślepiało – tłumaczy dr n. biol. Robert Grabowski, Dyrektor Medyczny Vision Express.
Wada wzroku a ochrona przed słońcem
Osoby noszące okulary korekcyjne każdego lata zmagają się z dylematem, czy założyć okulary przeciwsłoneczne kosztem jakości widzenia, czy nosić okulary korekcyjne i mrużyć oczy. Obecnie w salonach optycznych można zakupić okulary przeciwsłoneczne z korekcją, co daje nam produkt 2 w 1. Jeśli jednak nie potrzebujemy dodatkowej pary okularów, możemy w lecie używać soczewek kontaktowych. Wówczas będziemy mieli możliwość noszenia ulubionych okularów przeciwsłonecznych bez uszczerbku na jakości widzenia.
- Dla osób z wadą wzroku jest kilka rozwiązań, które pozwolą zarówno dobrze widzieć, jak i chronić oczy przed promieniami słonecznymi. Pierwszym rozwiązaniem jest zakup okularów przeciwsłonecznych z korekcją lub dokupienie do okularów korekcyjnych specjalnych nakładek przeciwsłonecznych. Druga opcja to soczewki kontaktowe i klasyczne okulary przeciwsłoneczne. Poza podstawowymi zasadami pielęgnacji soczewek i dbaniem o odpowiednie nawilżenie oczu, to rozwiązanie jest bardzo wygodne. Szczególnie, jeśli łączymy letni wypoczynek z uprawianiem sportów – mówi dr n. biol. Robert Grabowski.
Aby uniknąć podrażnienia oczu, powstawania stanów zapalnych oraz przesuszania się powierzchni oka, soczewki kontaktowe powinny być odpowiednio przechowywane w specjalnych pojemnikach z płynem. Jeśli jednak planujemy urlop poza miejscem zamieszkania, można wybrać soczewki jednodniowe, które po całym dniu należy zutylizować. Po każdorazowym zdjęciu soczewek rekomendowane jest zakrapianie oczu tzw. „sztucznymi łzami”, dostępnymi w salonach optycznych i aptekach. To pozwoli zadbać o odpowiednie nawilżenie gałki ocznej.
- Wakacje często spędzamy nad wodą, dlatego pamiętajmy, że jeśli zdecydujemy się na soczewki kontaktowe, powinniśmy je zdjąć przed wejściem do basenu czy morza lub założyć specjalne okularki – dodaje ekspert Vision Express.
Zarówno okulary przeciwsłoneczne (klasyczne oraz z korekcją), jak i soczewki kontaktowe można kupić w salonach optycznych. Doradcy pomogą nie tylko w wyborze odpowiedniego modelu okularów czy soczewek, ale także zaproponują badanie wzroku, które warto wykonać przed zakupem.
***
Vision Express jest liderem branży optycznej w Polsce, zapewniającym profesjonalne usługi medyczne, wysokiej klasy okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne oraz soczewki kontaktowe.
Sieć na polskim rynku działa od 1994 r. i liczy ponad 240 salonów w ponad 100 miastach. Jednocześnie marka jest częścią grupy GrandVision – globalnego lidera w branży optycznej prowadzącego ponad 7000 salonów ponad 40 krajach. Firmę wyróżnia kompleksowa oferta, łącząca profesjonalne badania wzroku, porady pod kątem doboru odpowiedniej korekcji oraz indywidualne dopasowanie okularów i soczewek kontaktowych. Bogaty wybór asortymentu w zgodzie z najnowszymi trendami dostępny jest również w sklepie online.
Misja Vision Express to kompleksowe dbanie o dobrą jakość widzenia i zdrowie oczu Polaków. Firma realizuje ją w swoich salonach oraz poprzez szereg działań przyczyniających się do wzrostu świadomości konsumentów.
Więcej informacji na www.visionexpress.pl.
[1] Badanie CAWI ośrodka Social Changes na zlecenie wPolityce.pl, przeprowadzone na próbie Polaków N=1054 w dniach od 5 do 8 marca 2021 roku, https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/543282-za-kilka-dni-wiosna-czy-to-ulubiona-pora-roku-polakow.
![4DCenter - Centrum diagnostyczne nowego pokolenia Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1820445551,w_237,wo_300,ho_169,_small.jpg)
4DCenter - Centrum diagnostyczne nowego pokolenia
![Wirusowe zapalenie wątroby – jak się przed nim chronić?](/files/_uploaded/glownekonf_1952828509,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Wirusowe zapalenie wątroby – jak się przed nim chronić?
![Wymiana doświadczeń i dobrej energii, czyli Zjazd Różowych Patroli](/files/_uploaded/glownekonf_1923761781,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Wymiana doświadczeń i dobrej energii, czyli Zjazd Różowych Patroli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.