Na co zwrócić uwagę przy wyborze pompy ciepła?
Symetria PR
Kozia 26a
30-733 Kraków
kontakt|symetriapr.com| |kontakt|symetriapr.com
506 436 176
www.facebook.com/symetriapr
Pompy ciepła są coraz częściej wybieranymi urządzeniami do ogrzewania naszych domów. Warto w nie zainwestować, ponieważ to ekologiczne i oszczędne rozwiązania, które pozwalają na uzyskanie energii cieplnej z odnawialnych źródeł, takich jak powietrze, woda czy ziemia. Pompę ciepła można wykorzystać do ogrzewania domu, podgrzewania wody użytkowej czy klimatyzacji pomieszczeń. Swoją funkcję jednak będzie spełniała tylko wtedy, kiedy odpowiednio przemyślimy zakup i postawimy na urządzenie najlepiej dopasowane do naszych potrzeb.
Wkład w ochronę środowiska, zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, a także obniżenie kosztów związanych z ogrzewaniem i chłodzeniem. To niektóre z zalet, jakie może przynieść inwestycja w pompę ciepła – zarówno w domu, jak i w małej firmie. Na rynku jest coraz więcej tych urządzeń. Zanim jednak zdecydujemy się na któreś z nich, warto porównać ich parametry i funkcje, a także określić swoje potrzeby. Na co zwrócić szczególną uwagę?
Wydajność grzewcza, czyli prawidłowy dobór mocy pompy ciepła na podstawie zapotrzebowania danego budynku na energię cieplną. Parametr ten określa, ile potrzebujemy energii cieplnej na uzyskanie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach przy danej temperaturze powietrza na zewnątrz.
- Pompa ciepła to specyficzne urządzenie, którego działanie różni się od działania kotłów węglowych czy gazowych. Dlatego dobór mocy nie może w obu przypadkach być taki sam. Innym słowem – nie należy wymieniać kotła o mocy 30 kW na pompę ciepła o tej samej wydajności. Pompa musi być dobrana idealnie do zapotrzebowania energetycznego budynku. Jeśli z audytu wynika, że aby ogrzać dany dom, potrzebne jest 8 kW energii, należy zainstalować pompę o takich właśnie parametrach. Jeżeli użytkownik zastosuje pompę zbyt dużą, narazi się na tak zwane taktowanie, co oznacza, że urządzenie będzie się często włączało i wyłączało. Jest to energetycznie nieefektywne – mówi Dariusz Król, Heat Pump Sales Manager w Solplanet.
W katalogach producentów pomp ciepła znajdziemy tabele lub wykresy przedstawiające wydajność grzewczą każdego dostępnego modelu.
Współczynnik sprawności COP określający, ile dane urządzenie potrafi dostarczyć energii cieplnej względem pobranej energii elektrycznej przy określonej temperaturze zewnętrznej. Porównując urządzenia różnych producentów o zbliżonych parametrach, trzeba pamiętać, że większy współczynnik COP oznacza lepszą sprawność pompy ciepła.
Czynnik chłodniczy i jego właściwości termodynamiczne, dzięki którym pompa ciepła funkcjonuje. Najczęściej stosowanym czynnikiem jest dziś R32 oraz coraz popularniejszy R290 Propan. Obydwa wypierają z rynku dotychczasowy R410, który ma zbyt dużą wartość współczynnika GWP, czyli potencjału tworzenia efektu cieplarnianego. Ze względu na różne właściwości czynników chłodniczych – jeden potrafi zagrzać wodę do 55 st., a drugi do 75 st. – możemy zróżnicować zastosowanie pomp ciepła. I tak, urządzenie z czynnikiem R32 zwane jest pompą niskotemperaturową i najlepiej sprawdzi się przy instalacji podłogowej, natomiast urządzenie z czynnikiem R290 to pompa ciepła wysokotemperaturowa i dedykowana będzie do instalacji grzejnikowej.
- Problemem dla użytkowników pomp ciepła z czynnikiem R410 w ilości 3 kg może być obowiązek rejestracji urządzenia w bazie CRO oraz dokonywanie płatnych, corocznych kontroli szczelności – ostrzega ekspert z Solplanet.
Emisja hałasu generowana przez jednostkę zewnętrzną, która wpływa na komfort użytkowania. Jego wartość wyrażona w decybelach podawana jest na etykiecie energetycznej znajdującej się na obudowie każdej pompy ciepła. Oprócz komfortu użytkownika należy wziąć pod uwagę również aspekty prawne dotyczące dopuszczalnego poziomu generowanego hałasu. Coraz częściej słychać o sprawach sądowych, w których to właśnie hałas pompy ciepła jest kością niezgody pomiędzy sąsiadami.
Etykieta energetyczna, określająca efektywność energetyczną urządzenia, to z pozoru mało istotny szczegół. Jednak niesie nie tylko ważną informację o poziomie energooszczędności, ale też może stać się jednym z decydujących elementów w procesie przyznawania różnych dotacji samorządowych. Często bowiem wymaga się od wnioskodawców wyboru urządzenia o jak najwyższej efektywności energetycznej.
Marka producenta, która determinuje w dużym zakresie jakość produktu, późniejsze serwisowanie czy też dostępność części zamiennych na przestrzeni kolejnych kilkunastu lat. Należy mieć na uwadze, że pompa ciepła jest urządzeniem, które prędzej czy później może się zepsuć i na nic się zdadzą najlepsze parametry, jeśli nie będziemy mieli do kogo się udać w przypadku awarii.
- Potwierdzeniem jakości danej marki są między innymi certyfikaty nadane przez niezależne i renomowane instytuty lub organizacje – kontynuuje Dariusz Król. – W Solplanet bardzo dbamy o to, aby nasza marka była weryfikowana przez wiarygodne źródła i samych użytkowników.
Nowoczesny design jest coraz istotniejszy dla potencjalnych nabywców pomp ciepła. Brzydkie, starodawne klocki, szpecące piękne domy to już przeszłość. Coraz więcej producentów oferuje pompy ciepła mające nowoczesne formy, nowe kolory i bardzo ciekawe wzornictwo.
Zakup i wybór pompy ciepła powinien być dobrze przemyślany. Im więcej wysiłku włożymy w cały projekt na etapie przygotowania budynku pod względem termoizolacyjnym, doboru sprawdzonej firmy instalacyjnej czy wyboru samego urządzenia pod nasze potrzeby i warunki, tym bardziej ekonomiczne i przyjemne będzie użytkowanie nowego źródła ciepła.
Oaza spokoju na Żoliborzu
Architektoniczne inspiracje ze świata arch. Magdaleny Federowicz-Boule
Vileda wprowadza nową linię suszarek Ultimate – styl i funkcjonalność w jednym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Nie żyje Bogumiła Wander
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.