Komunikaty PR

RYNEK SZTUKI W CZASIE PANDEMII

2020-11-19  |  15:10
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl

Polacy kupują coraz więcej dzieł sztuki. W czasie, gdy inne branże przeżywają ciężkie chwile z powodu pandemii, rynek sztuki w Polsce ma się zaskakująco dobrze – wynika z najnowszego Raportu Artinfo.pl.

Gdyby ktoś chciał wskazać jeden powód, byłoby to niemożliwe. Bo powodów, dla których Polacy zaczęli interesować się sztuką, jest co najmniej kilka. Wśród nich warto wymienić takie jak pragnienie otaczania się pięknem, potrzeba posiadania czegoś wyjątkowego i wyrażającego osobiste preferencje, pasja kolekcjonerska, czy wreszcie szukanie dobrych sposobów lokowania kapitału. W niepewnych czasach kryzysu dzieła sztuki stały się bowiem jedną z pewniejszych inwestycji.

„Od dłuższego czasu rynek dzieł sztuki dynamicznie rośnie, stale jesteśmy świadkami spektakularnych i rekordowych sprzedaży. W roku 2019 rynek sztuki w Polsce ponownie osiągnął najwyższe obroty – mówi Rafał Kamecki, prezes i założyciel Artinfo.pl, jedynego w Polsce portalu eksperckiego o rynku sztuki, wydającego doroczny Raport Artinfo.pl. – W pierwszym półroczu 2020, czyli w okresie, kiedy pandemia wywołała burzę w niemal każdej branży, sprzedaż sztuki wzrosła o niemal 30% w stosunku do półrocza roku ubiegłego.”

Przybywa domów aukcyjnych, aukcji, kolekcjonerów sztuki. Ceny rosną. W 2018 roku obraz Wojciecha Fangora „M39” sprzedano w Desa Unicum za cenę 4 720 000 złotych*. W roku 2019 po raz pierwszy w historii polskiego rynku sztuki rekordową cenę osiągnęła praca rzeźbiarska. Za grupę dwudziestu postaci z brązu pt. „Caminando” Magdaleny Abakanowicz zapłacono ponad 8 mln złotych. Na początku czerwca 2020 roku portret prof. Karola Gilewskiego pędzla Jana Matejki został sprzedany w domu aukcyjnym Polswiss Art za prawie siedem milionów złotych. Nigdy wcześniej żaden obraz nie osiągnął takiej ceny na aukcji.

Co sprzedaje się najlepiej? Jeszcze do niedawna najbardziej pożądane były obrazy dawnych mistrzów takich jak Matejko, Malczewski czy Brandt. Obecnie równie chętnie kupowana jest sztuka współczesna. Powodzeniem cieszą się zarówno prace klasyków współczesności, takich jak Henryk Stażewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, jak i artystów, którzy swoją drogę artystyczną zaczęli po 1989 roku (np. Wilhelm Sasnal, Piotr Uklański, Marcin Maciejowski). W ostatnich latach modna stała się także sztuka „młoda i aktualna”, stosunkowo niedroga i dostępna, reprezentowana przez szeroką grupę twórców, z których większość nie ukończyła czterdziestego roku życia.

Niezmiennie duże zainteresowanie wzbudza rzemiosło artystyczne, zwłaszcza antyczne meble i biżuteria. Natomiast zupełnie nowym zjawiskiem jest powodzenie polskiego wzornictwa XX wieku. Ceny mebli z lat 50. i 60. są już konkurencyjne do cen antyków, pojawiają się specjalne aukcje tematyczne, nastawione na sprzedaż wyłącznie tego typu obiektów. Dynamicznie rośnie także sprzedaż fotografii kolekcjonerskiej. Tu tradycyjnie króluje Witkacy, ale coraz więcej płaci się za prace artystów awangardowych, takich jak Natalia LL, Krzysztof Wodiczko, Józef Robakowski czy Ewa Partum.

Kompletnym i niezastąpionym źródłem informacji dla każdego, kto interesuje się zakupami dzieł sztuki, jest wydany niedawno Raport Artinfo.pl 2020. To najważniejsze w branży, najbardziej profesjonalne i obiektywne opracowanie dotyczące rynku sztuki w Polsce. Z Raportu Artinfo.pl korzystają zarówno wytrawni, jak i początkujący kolekcjonerzy. Publikacja powstaje co roku w oparciu o tysiące danych statystycznych ze wszystkich domów aukcyjnych. Znajdują się w niej liczne podsumowania, zestawienia i rankingi. Aktualne wydanie ma aż 324 strony i zawiera podsumowanie i analizę transakcji aukcyjnych z całego 2019 roku i z pierwszej połowy 2020 roku. Raport można kupić w salonach Empik na terenie całej Polski, w siedzibie firmy Artinfo.pl w Warszawie (ul. Dzielna 3) oraz przez Internet pod adresem: www.artinfo.pl/raport2020

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OKK! PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Problemy społeczne

Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.