Są kraje m.in. w Europie, które zapłacą za to, żebyś w nich zamieszkał!
Koniec wakacji wcale nie musi oznaczać powrotu do codziennej rutyny. Jeśli marzysz o workation lub pracy zdalnej z kraju, w którym dni słoneczne zdecydowanie przewyższają te pochmurne i deszczowe, to Kiwi.com ma dobrą wiadomość! Na świecie jest 9 krajów, które są gotowe zapłacić obcokrajowcom za przeprowadzkę, by ożywić lokalną gospodarkę, a także demografię. Oznacza to, że można zarobić podwójnie: za stale wykonywaną pracę, a także za osiedlenie się np. w Hiszpanii, Włoszech, Grecji, Irlandii, Dania, Austrii, Chile, Nowej Zelandii, Sark, Bailiwick of Guernsey (Wielka Brytania). Niektóre kraje oferują nawet 30 000 EUR! Różnorodne pod względem krajobrazu i szerokości geograficznej, urzekają zarówno pięknem rajskich wysp, jak i spokojem i cichym życiem na prowincji. Wyniki badań przeprowadzonych przez agencję Stem/Mark na zlecenie Kiwi.com wskazują, że 20% ankietowanych w wieku 18-29 lat przyznaje, że regularnie pracuje z innego kraju i łączy pracę z podróżowaniem (workation). Pokolenie 20-latków w porównaniu z innymi, cieszy się największa swobodą pracy zdalnej (ponad 13%) i co dziesiąty w najbliższym czasie zamierza przejść na home office w pełnym wymiarze godzin.
Co nam daje praca zdalna?
Wyniki badań przeprowadzonych przez Kiwi.com wskazują, że home office to dla wielu okazja, aby na stałe pracować z innego kraju. Z tej opcji najczęściej korzystają przedstawiciele pokolenia Z (ponad 21%), a także osoby w wieku 30-44 lata (niemal 20%).
Co ciekawe, najliczniejsza grupa osób, które chciałyby skorzystać z możliwości pracy zdalnej to pokolenie 40 i 50-latków. Ponad 43% z nich deklaruje, że home office umożliwi im wydłużenie wypoczynku i podróży, który połączą z obowiązkami zawodowymi.
Workation jest jednogłośnie postrzegane przez Polaków, jako doskonała forma odstresowania się po pracy, co przyczynia się do większej efektywności i wprawia w dobry nastrój (40% pokolenia Z, 36% 30 i 40-latków oraz 35% osób w wieku 44-59 lat). Dodatkowo, według ankietowanych, praca i podróżowanie poszerza horyzonty i inspiruje do działania (ponad 42% osób w wieku 30-44 lat)
Co jest niezbędne do pracy zdalnej?
Workation tak, ale pod warunkiem, że będzie szybki internet oraz dogodne warunki do pracy, jak biurko czy aneks kuchenny. To ostatnie jest niezwykle istotne dla pokolenia Z (ponad 47%), a najmniej dla osób w wieku 45-59 lat.
Najmniej wymagające są osoby w grupie 30-44 lata - ponad 22% twierdzi, że jedyna istotna rzecz, to miłe otoczenie.
Które państwa wybrać, by powiększyć zyski?
Kiwi.com zapytało swoich fanów na Instagramie, czy kiedykolwiek marzyli o przeprowadzce do innego kraju – 88% z nich odpowiedziało, że tak. Wśród swoich wymarzonych kierunków wymienili m.in.: Pragę, Europę, Bali, USA, Wyspy Owcze, Maderę, Australię, Barcelonę, Maroko, Sofię (Bułgaria) i Tajlandię – przy czym najczęściej wymienianymi krajami były Stany Zjednoczone i Tajlandia.[1]
Aż 9 krajów na świecie (Hiszpania, Włochy, Grecja, Irlandia, Dania, Austria, Chile, Nowa Zelandia, Sark, Bailiwick of Guernsey (Wielka Brytania), chcąc ożywić lokalną gospodarkę, a także demografię, ma ofertę nie do odrzucenia - płacą wynagrodzenie obcokrajowcom za to, że zamieszkają na ich terenie, w wybranych miejscowościach. Dzięki temu, osoby które marzyły o życiu za granicą, mogą czerpać zyski, otrzymując podwójne wynagrodzenie: za stałą pracę, którą na co dzień wykonują i za to, że zamieszkały w innym kraju. W niektórych krajach, warunkiem koniecznym jest również podjęcie pracy. Kiwi.com przygotowała kilka podpowiedzi na temat 5 krajów w Europie.
1. Hiszpania
Wedle analizy Kiwi.com, Hiszpania to od lat jeden z najczęściej wybieranych przez Polaków krajów na wakacje, w tym roku ulokował się na drugim miejscu, tuż za Włochami. Obecnie, mierzy się z kryzysem demograficznym, wynikającym ze starzejącego się społeczeństwa i spadającym wskaźnikiem urodzeń. To dlatego władze kraju zapraszają obcokrajowców do przybycia i zamieszkania, głównie w małych miejscowościach na wsi, gdzie dodatkowo wielu mieszkańców przeniosło się do miast.
- Ponga, to urokliwa miejscowość w regionie Asturii, na północy Hiszpanii. Lokalne władze oferują specjalny program dofinansowania osób, które zdecydują się osiedlić. Przewiduje on do 3000 EUR dofinansowania dla rodzin z dziećmi i do 2000 EUR dla osób samotnych lub par bez dzieci.
- Rubiá, Orense, w północnej części Hiszpanii - to kolejna mieścina, która oferuje dodatek do dochodu w wysokości do 150 EUR.
- Griegos, Teruel - miasteczko usytuowane między Madrytem a Walencją - oferuje nowym mieszkańcom pracę i trzymiesięczne mieszkanie bez czynszu. Po pierwszych trzech miesiącach rodziny będą musiały płacić czynsz w wysokości 225 EUR miesięcznie, który może zostać dodatkowo obniżony o 50 EUR na każde posiadane dziecko w wieku szkolnym.
2. Włochy
Słoneczna Italia, podobnie jak Hiszpania, od lat króluje na liście top najczęściej wybieranych przez Polaków destynacji. Z tych samych przyczyn co Hiszpania oferuje programy dopłat dla osób, które zdecydują się zasiedlić. Włochy są krajem członkowskim UE, więc uzyskanie pozwolenia na pobyt jest łatwe dla obywateli kraju UE, EOG lub Szwajcarii. Wystarczy się tam przenieść i zarejestrować w lokalnym urzędzie miasta.
- Presicce-Acquarica, prowincja Lecce na południu Włoch, składa się z dwóch miast: Presicce i Acquarica del Capo. Presicce-Acquarica oferuje obecnie nowym mieszkańcom dotacje w wysokości do 30 000 EUR.
3. Grecja
W tym roku, wedle analizy Kiwi.com, Grecja znalazła się na 5. miejscu najczęściej wybieranych przez Polaków destynacji. Tym, którzy kochają greckie wyspy i marzą o zamieszkaniu na jednej z nich władze są gotowe zapłacić 590 USD przez 3 pierwsze lata - to w sumie około 21 000 USD! Mowa o wyspie Antikythera, która szczególnie odczuła spadek liczby ludności i chce odbudować demografię.
.
4. Dania
Dania to kolejny kraj w Europie, który oferuje atrakcyjny program dopłat dla tych, którzy go zasiedlą. W ramach programu Startup Denmark rząd duński oferuje do 50 000 USD finansowania, roczną wizę i wsparcie tym przedsiębiorcom, którzy zechcą uczynić z tego kraju swoją bazę operacyjną.
5. Irlandia
Ojczyzna Enyi, klifowy i zapierający dech w piersiach krajobraz Irlandii - to fantastyczne rozwiązanie dla tych, którzy cenią północno-europejskie klimaty. Lokalne władze wspierają start-upy. Wystarczy zgłosić się do programu Enterprise Ireland - po przyjęciu, na dobry początek władze wypłacają grant w wysokości 1200 USD. Warunek - trzeba tam mieszkać i prowadzić tam swój biznes.
*Badanie przeprowadzone przez Stem/Mark na zlecenie Kiwi.com zostało wykonane metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N=1010 Polaków w wieku od 18 do 59 Realizacja badania została przeprowadzona w październiku 2022 roku.
O Kiwi.com
Kiwi.com to wiodąca globalna firma z branży technologii turystycznych z siedzibą w Czechach, zatrudniająca ponad 1200 osób na całym świecie. Innowacyjny algorytm Kiwi.com umożliwia użytkownikom znajdowanie lepszych opcji tras i cen, których inne wyszukiwarki nie widzą, wykonując 2 miliardy kontroli cen dziennie dla 95% globalnych zasobów lotów. Każdego dnia w witrynie Kiwi.com i kanałach partnerskich przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań. Dziennie średnio sprzedaje się ponad 70 000 miejsc.
[1] Badanie Kiwi.com przeprowadzone wśród obserwujących na Instagramie we wrześniu 2023 r
![Rekordowe wyniki sprzedaży Fru.pl Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1450583182,w_237,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Rekordowe wyniki sprzedaży Fru.pl
![Kiwi.com sprawdza, w jakie role najczęściej się wcielamy na urlopie.](/files/_uploaded/glownekonf_1270483886,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Kiwi.com sprawdza, w jakie role najczęściej się wcielamy na urlopie.
![Korea Południowa w sierpniu: Gorący, ale fascynujący kierunek](/files/_uploaded/glownekonf_541644094,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Korea Południowa w sierpniu: Gorący, ale fascynujący kierunek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.