Sofa. Opowieść o rodzinie
Wrzesień i październik to czas na moszczenie domowego gniazda, w którym będzie nam ciepło w słotne dni. Najlepszym dla niego miejscem jest rodzinna sofa. Mistrzem w ich projektowaniu jest włoska firma Flexform. Jej sofy wyznaczają stylistykę salonu, a zarazem ofiarują ukojenie naszemu ciału i doznania estetyczne najwyższej próby. Poznajmy wartości, które stoją za sofą Romeo, Gregory i Perry.
Meda, niewielka miejscowość położona w Lombardii, w sąsiedztwie jeziora Como. Trzech braci – Romeo, Pietro, Agostino Galimberti - i wizja stworzenia marki w oparciu o rzemiosło oraz rodzinne wartości. Firma Flexform powstaje w 1959 roku w dzielnicy Brianza, stanowiącej w owym czasie lokalne centrum produkcji mebli i bastion dla wielu małych, z roku na rok rosnących w siłę warsztatów. Korzenie Flexform są mocno osadzone w tym historycznym otoczeniu.
Rodzina, tradycja
Bracia rozpoczynają swoją podróż od otwarcia warsztatu rzemieślniczego o nazwie Flexform di Galimberti. Wkrótce potem pojawia się pierwszy salon wystawowy. Prezentowane w nim sofy i fotele szybko trafiają do eleganckich budynków w pobliskim Mediolanie, a nawet do foyer Teatro alla Scala. Dzieci założycieli przekształcają warsztat w zakład przemysłowy, a w 1967 r. powstaje Flexform S.p.A. Firma do dzisiaj pozostaje w rękach potomków braci Galimberti.
- Rodzinność i hołdowanie tradycji jest fundamentem, a zarazem motywacją naszego partnera – mówi Joanna Franaszek ze Studio Forma 96. – W tej rodzinie panuje też pełna zgoda odnośnie projektowania, estetyki i stylistyki. W sprawie odwoływania się do klasycznej, luksusowej mody, bo każdy produkt wykonany jest z najwyższej jakości materiałów utrzymanych w stonowanej kolorystyce. Gra fakturą, odcieniem, teksturą – nie krzykliwą, ale wyważoną, ma tu swój niekłamany urok i realną siłę oddziaływania.
Przykładem takiego podejścia do projektowania jest sofa Romeo autorstwa Antonio Citterio z 2019 roku. Czyżby jej nazwa była hołdem dla jednego z braci założycieli?
Mamy tu przemyślane kształty, które świadczą o doświadczeniu rzemieślniczym włoskiej firmy. Mamy też idealne nachylenie siedziska i poduszki wypełnione gęsim puchem, dzięki którym sofa Romeo łączy elegancję z najwyższym komfortem.
Wolność, swoboda twórcza
Od lat 70. ubiegłego wieku Flexform ewoluuje, stając się potęgą w projektowaniu luksusowych mebli. Nie zatraca jednak swojego rodzinnego charakteru. – W dzisiejszych czasach, w erze zdominowanej przez strategie marketingowe, pozostawanie niezależną firmą rodzinną oznacza wiele, jeśli chodzi o zaangażowanie, pasję i wolność w wyborze własnej drogi - mówi Giuliano Galimberti, dyrektor sprzedaży i spadkobierca braci-założycieli. Ta wolność pozwala poszerzać granice estetyczne, jednak cały czas w oparciu o DNA marki. Dowodem tego podejścia jest sofa i cała kolekcja Gregory. Rozpoznaje się ją na pierwszy rzut oka, gdyż tworzy spójną narrację o tym, jak detale potrafią uwypuklić piękno formy. Łóżko, sofa, otomana i ławeczka mają aluminiowe nóżki i metalową ramę oplecioną skórzanym paskiem. - Detal i dbałość o jakość materiałów wykończeniowych jest wyróżnikiem tej marki i choć wiele producentów próbuje ich w tym doścignąć, jak dotąd im się nie udaje - mówi Joanna Franaszek.
Przyjaźń
Historia Flexform to również opowieść o przyjaźni i współpracy z Antonio Citterio, jednym z najznamienitszych, rozpoznawanym na całym świecie włoskim projektantem. Trwa ona nieprzerwanie od niemal 50 lat, a za jej ukoronowanie można uznać projekt sofy Perry z 2022 roku. Charakteryzuje ją system siedzisk, zwiastujący nowy sposób podejścia do przestrzeni mieszkalnych – z innowacyjnymi aranżacjami wykorzystującymi moduły. Ich nieregularny kształt umożliwia przełamanie liniowej konfiguracji, nadając sofom bardziej dynamiczny wyraz i swobodniejszy wygląd. Poduchy obficie wyściełane gęsim puchem, dyskretne proporcje, wyrafinowane detale krawieckie to najważniejsze, ale nie jedyne cechy tego niekonwencjonalnego projektu. Pozostałe bowiem należą już do sfery zmysłowej. Osobistej relacji z przedmiotem. Wiążą się z dotykiem i ciepłem, a zarazem są symfonią elegancji i umiaru.
- Historia firmy Flexform to nie tylko opowieść o wartościach rodzinnych, o wygodzie, przyjaźni, ale również o odpowiedzialności - podsumowuje Joanna Franaszek ze Studio Forma 96. - Te luksusowe sofy przez lata zachowują pierwotną formę. I nawet jeśli coś je poplami lub zwyczajnie - chcemy wprowadzić do wnętrza nowe kolory - można w każdej chwili zamówić do nich nowe pokrycia. A przy tym, dzięki swoim klasycznym liniom, te sofy zawsze będą modne.
Meble Flexform dostępne są w poznańskim i warszawskim showroomie Studio Forma 96. www.sf96.pl
![Oaza spokoju na Żoliborzu Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1581999827,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Oaza spokoju na Żoliborzu
![Architektoniczne inspiracje ze świata arch. Magdaleny Federowicz-Boule](/files/_uploaded/glownekonf_239389579,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Architektoniczne inspiracje ze świata arch. Magdaleny Federowicz-Boule
![Vileda wprowadza nową linię suszarek Ultimate – styl i funkcjonalność w jednym](/files/_uploaded/glownekonf_561437929,w_177,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Vileda wprowadza nową linię suszarek Ultimate – styl i funkcjonalność w jednym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.