Kulminacja rajdowego sezonu w Szczecinie, Dobrej i Drawsku Pomorskim
Wysoka Grzęda Baja Poland to od 10 lat najważniejsza pozycja w kalendarzu rajdów terenowych w Polsce. W ostatni weekend sierpnia puchar Świata FIA ponownie zawita do Szczecina, Dobrej i Drawska Pomorskiego. Gwiazd światowego motorsportu na pewno nie zabraknie!
Trzy dni walki, siedem odcinków specjalnych, ponad 460 kilometrów rajdowych zmagań na najdłuższych i najtrudniejszych rajdowych trasach w Polsce - znamy pierwsze szczegóły tegorocznej edycji Wysoka Grzęda Baja Poland.
Na niezwykle wymagających trasach zobaczymy nie tylko najszybsze rajdowe samochody, ciężarówki, pojazdy SSV, motocykle i quady, ale także, co będzie nowością, klasyczne terenowe rajdówki sprzed lat.
Światowa ranga i mistrzowskie trofea
Rajdowe trasy Wysoka Grzęda Baja Poland będą areną zmagań nie tylko o tytuły Pucharu Świata FIA, ale także nowego rajdowego cyklu - Pucharu Europy FIA w Rajdach Terenowych Baja, więc emocji jak co roku na pewno nie zabraknie.
“To już 10-ty rok z rzędu, kiedy Baja Poland stanowi rundę Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych. Jesteśmy bardzo dumni z tego, że możemy reprezentować Polskę w prestiżowym międzynarodowym kalendarzu sportowym FIA, obok takich rajdowych cykli jak WRC, czy ERC” - podkreśla Sławomir Wasiak - prezes Fundacji Baja Poland, organizatora zawodów.
Pierwsza edycja Baja Poland odbyła się w 2009 roku i wygrali ją Balasz Szalay oraz Laszlo Bunkoczi w Oplu Antara, a w 2012 roku rajd miał swój debiut w Pucharze Świata FIA, kiedy to jego zwycięzcą po raz trzeci z rzędu został Krzysztof Hołowczyc, tym razem pilotowany przez Filipe Palmerio, w Mini ALL4 Racing.
Hołowczyc to lider wśród triumfatorów rajdu, z 6 zwycięstwami (2010 - Nissan Navara, 2011 - BMW X3 CC, 2012 - Mini ALL4 Racing, 2014 - Mini ALL4 Racing, 2015 - Mini ALL4 Racing, 2019 - Mini John Cooper Works Rally) na koncie, w tym 4 w randze Pucharu Świata FIA. Dwoma zwycięstwami (2016 - Toyota Hilux Overdrive, 2017 - Toyota Hilux Overdrive) w Baja Poland może pochwalić się najgroźniejszy rywal Polaka, czyli Katarczyk Nasser Al-Attiyah, pilotowany przez Francuza Mathieu Baumela. Trzykrotny zwycięzca Rajdu Dakar Al-Attiyah wielokrotnie podkreślał, że bardzo lubi trasy Baja Poland i zawsze chętnie przyjeżdża do Polski.
Po jednym zwycięstwie na swoim koncie mają: rosyjski duet Alexander Zheludov i Andrei Rudnitski (2013 - Toyota Hilux Overdrive), Jakub Przygońsk (2018 - Mini John Cooper Works Rally) i zeszłoroczny triumfator Holender Bernhard ten Brinke (2020 - Toyota Hilux Overdrive). Zarówno Przygońskiego, jak i ten Brinke podczas swoich zwycięskich występów w Baja Poland pilotował Belg Tom Colsoul, który tym samym ma w swoim dorobku dwa zwycięstwa jako pilot (2018 - Mini, 2020 - Toyota), obok takich zwycięskich pilotów jak Łukasz Kurzeja (2015 - Mini, 2019 - Mini), Francuz Jean-Marc Fortin (2010 - Nissan, 2011 - BMW) i Francuz Xavier Panseri (2014 - Mini).
Z kolei Puchar Europy FIA to nowo powołany w tym roku cykl regionalnych rajdów terenowych, na wzór Rajdowych Mistrzostw Europy - ERC. Jego interesująca i przystępna formuła sprawia, że wielu zawodników z zainteresowaniem wypowiada się o udziale w nim, co może sprawić, że przyciągnie on do Szczecina, Dobrej i Drawska Pomorskiego jeszcze więcej ciekawych zawodników i ich często nie mniej interesujące pojazdy.
Wysoka Grzęda Baja Poland to także jedna z eliminacji Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej w Rajdach Terenowych, w której dominującą rolę od lat odgrywają polskie rajdowe załogi. Oprócz tego nasz narodowy terenowy klasyk stanowi eliminację czempionatów i pucharów z Polski i Czech w sporcie samochodowym i motocyklowym.
To wszystko jest gwarancją międzynarodowego towarzystwa i długiej listy zgłoszeń, ale Fundacja Baja Poland daje więcej możliwości do realizacji swoich pasji praktycznie wszystkim miłośnikom rajdów terenowych.
Baja Poland - rajd dla każdego
Po raz pierwszy w tym roku na każdym poziomie rozgrywek w Polsce funkcjonuje specjalna kategoria dla klasycznych rajdowych terenówek. To projekt zainspirowany rajdem Dakar Classic, który pokazał, że terenowe rajdówki sprzed lat mają nadal ogromny potencjał i cały czas mogą się z powodzeniem ścigać.
“Pierwsze klasyki, już zapowiedziały swój start w Wysoka Grzęda Baja Poland, więc miłośnicy motoryzacji, będą mogli oglądać nie tylko piekielnie szybkie przejazdy współczesnych rajdówek, ale także piękne i klasyczne linie terenowych youngtimerów” - mówi Marcin Fiejdasz, dyrektor rajdu Wysoka Grzęda Baja Poland.
Oprócz klasyków w Wysoka Grzęda Baja Poland każdy będzie mógł spróbować swoich sił na tych samych trasach co czołowi zawodnicy z Mistrzostw Polski czy Pucharu Świata FIA.
Specjalnie w tym celu Fundacja Baja Poland powołała w tym sezonie nowatorski cykl Baja Poland Series, który dedykowany jest dla uczestników bez licencji i tym samym otwiera przed nimi drogę zarówno do startów w pucharze i mistrzostwach Polski, jak i wielu międzynarodowych europejskich i światowych rajdach. To nie tylko brama do “wielkiego” motorsportu, ale przede wszystkim formuła zapewniająca każdemu chętnemu miłośnikowi rajdów terenowych możliwości startu, nauki, dobrej sportowej zabawy na wysokim poziomie organizacyjnym i realizacji swoich pasji oraz marzeń.
Po trwającej cztery miesiące przerwie od Jordan Baja, w najbliższy weekend zawodnicy staną do walki na trasie Baja España Aragon, która wraca do kalendarza pucharu Świata FIA, po rocznej przerwie spowodowanej epidemią COVID-19. W Hiszpanii zobaczymy mocną obsadę polskich zawodników, w tym zwycięzcę Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie 2021 i Baja Wysoka Grzęda 2021 - Krzysztofa Hołowczyca. Baja España Aragon rozpocznie też zmagania w Pucharze Europy FIA.
Zanim gwiazdy światowego motorsportu zawitają na Wysoka Grzęda Baja Poland, zawodnicy Pucharu Świata i Europy FIA staną jeszcze na starcie Hungarian Baja na początku sierpnia, a po Baja Poland zobaczymy ich jeszcze na początku września podczas 28. Italian Baja i na koniec października na Baja Portalegre 500.
Listy zgłoszeń do Wysoka Grzęda Baja Poland otwarte są od niedawna, a już zgłaszają się zawodnicy z Polski i zagranicy, którzy 26-29 sierpnia zapełnią rajdowe miasteczko na lotnisku Szczecin-Dąbie. Wszystkich startujących w rajdzie poznamy 19 sierpnia, kiedy zostaną opublikowane listy zgłoszeń do rajdu.
Skrócony Program Wysoka Grzęda Baja Poland 2021
27 sierpnia - piątek
8.00-20.00 Miasteczko Rajdowe - Lotnisko Szczecin-Dąbie
9.00-15.00 - Odcinek Testowy - Wołczkowo
16.20 - Prezentacja zawodników - Szczecin, ul. Szafera
16.30 - Odcinek Kwalifikacyjny “Szczecin” - Szczecin, ul. Szafera
20.00 - Wybór pozycji startowych przez 10 najlepszych kierowców - Centrum Żeglarskie - Szczecin
28 sierpnia - sobota
9.00-20.00 Miasteczko Rajdowe - Drawsko Pomorskie ul. Toruńska
8.20 - Odcinek Specjalny “Drawsko Pomorskie” - Poligon Drawsko Pomorskie
14.15 - Odcinek Specjalny “Drawsko Pomorskie” - Poligon Drawsko Pomorskie
29 sierpnia - niedziela
8.00-16.00 Miasteczko Rajdowe - Lotnisko Szczecin-Dąbie
8.50 - Odcinek Specjalny “Lubieszyn-Dobr” - Dobra
9.20 - Odcinek Specjalny “Dobra-Szczecin” - Dobra / Szczecin, ul. Szafera
12.10 - Odcinek Specjalny “Lubieszyn-Dobr” - Dobra
12.40 - Odcinek Specjalny “Dobra-Szczecin” - Dobra / Szczecin, ul. Szafera
14.30 - Ceremonia Mety - Lotnisko Szczecin-Dąbie
Informacja o rajdzie
Rajd Wysoka Grzęda Baja Poland odbywa się w Szczecinie, Dobrej i Drawsku Pomorskim w dniach 26-29 sierpnia 2021.
Sponsorem tytularnym rajdu jest Ferma Wysoka Grzęda, producent jaj ekologicznych www.wysokagrzeda.pl
Sponsorem generalnym rajdu jest Klinika Rehabilitacyjna Columna Medica www.columnamedica.pl
Więcej informacji na temat rajdu dostępnych jest na WWW: www.bajapoland.eu Facebook: @bajapolandworldcup Instagram: @bajapoland
![ASICS publikuje raport zrównoważonego rozwoju Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1970931888,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
ASICS publikuje raport zrównoważonego rozwoju
![Ruszają zapisy na Poland Business Run Kids!](/files/_uploaded/glownekonf_1191479811,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Ruszają zapisy na Poland Business Run Kids!
![Promenada Bike Challenge – rozpocznij wakacje sportową rywalizacją!](/files/_uploaded/glownekonf_1121003188,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Promenada Bike Challenge – rozpocznij wakacje sportową rywalizacją!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/436913832-banasiuk-zonglerka-2,w_274,r_png,_small.png)
Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
W pracy zawodowej kolejny raz przydały się Mateuszowi Banasiukowi umiejętności zdobyte w szkole aktorskiej. W spektaklu „Wypiór” wystawianym na scenie Teatru IMKA odtwórca roli Łukasza udowodnił, że potrafi perfekcyjnie żonglować, wzbudzając podziw widowni. W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle artysta zdradza, że podczas studiów nauczył się jeszcze kilku innych sztuczek cyrkowych.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
![](/files/1922771799/rolnictwo-transformacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Ochrona środowiska
Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów
![](/files/1922771799/badullovich-protesty-klimat-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.