Komunikaty PR

Toyota Hilux, czyli nowa dakarowa broń Kuby Przygońskiego

2020-12-21  |  18:00
Biuro prasowe

Toyota Hilux to od lat synonim niezawodności i trwałości, a Rajd Dakar najlepiej sprawdza te cechy samochodów. Rajdowa terenówka od Toyota Gazoo Racing od 2012 roku niemal nie schodzi z podium uważanej za jeden z najtrudniejszych imprez cross-country na świecie. W styczniu przyszłego roku Kuba Przygoński, zdobywca Pucharu Świata w rajdach cross country w 2018 roku oraz zdobywca tytułu Mistrza Polski w rajdach terenowych 2020 roku, właśnie w Hiluxie powalczy o podium rajdu w Arabii Saudyjskiej.

 

Toyota Hilux to jedna z ikon japońskiego koncernu. Tak jak model Corolla to od dekad czołowe auto w segmencie kompaktów, a Land Cruiser zdobył sławę jako terenówka, która wjedzie wszędzie, a do tego stał się synonimem prestiżu, tak produkowany od 1968 roku Hilux zyskał miano auta nie do zdarcia. Dlatego nie dziwi, że w drugiej dekadzie XXI wieku zespół Toyota Gazoo Racing na bazie pickupa słynącego z legendarnej wytrzymałości zbudował terenową rajdówkę zdolną do wygrywania Rajdu Dakar. I nie były to czcze zapowiedzi. W 2019 roku duet Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel poprowadzili Hiluxa do wygranej w Rajdzie Dakar. To było wydarzenie bez precedensu – nigdy wcześniej Toyota nie wygrała w najbardziej prestiżowej kategorii samochodów. O renomie Hiluxa dobrze świadczy też fakt, że Fernando Alonso właśnie Toyotę wybrał na samochód, którym spróbował swoich sił w dakarowych zmaganiach.

Od 2020 roku Toyota Hilux w dakarowej odmianie jest też autem najlepszego obecnie polskiego kierowcy cross-country, Kuby Przygońskiego. Razem z pilotem Timo Gottschalkiem sprawdzili auto, startując m.in. w Katarze, a także w pełnym cyklu mistrzostw Polski, co dla polsko-niemieckiego duetu zakończyło się zdobyciem tytułów. „Wybrałem Toyotę Hilux w dakarowej wersji, która de facto jest potężnym czołgiem rajdowym zdolnym do ścigania po pustyni. Auto jest szybkie, zwinne i wytrzymałe. To najlepsza wersja tego uniwersalnego samochodu” – mówi polski kierowca. Jego słowa potwierdzają kolejne wyniki z Rajdu Dakar – oprócz zwycięstwa w 2019 roku fabryczna Toyota Hilux czterokrotnie była druga (2013, 2015, 2018 i 2020), a dwa razy (2012 i 2016) zajęła trzecie miejsce. Temu autu można zaufać.

Jak daleko pada jabłko od jabłoni?

Rajdowa maszyna do wygrywania ze swoim cywilnym odpowiednikiem związana jest dość luźno, ale wygląd nie pozostawia jednak złudzeń – to jest Toyota Hilux. Reflektory i grill sprawiają, że wiemy od razu, co to za auto. Co kryje pod spodem? Rurowa klatka bezpieczeństwa obłożona jest nadwoziem z włókna węglowego. Pod maską kryje się 5-litrowy, wolnossący silnik V8 o mocy dochodzącej do blisko 400 KM. Motor zamontowano nie nad przednią osią, ale za nią, między kierowcą i pilotem – wszystko po to, by jak najlepiej rozłożyć masę. Chłodnica została przeniesiona na tył. Do tego podwójne sprężyny, które pomagają wylądować po dalekich skokach na wydmie, osłony chroniące podwozie i podzespoły. I napęd na cztery koła. To istny potwór rajdowy. I skuteczna maszyna do wygrywania.

„Czuć w tym samochodzie DNA Toyoty. Nasz Hilux powstaje w Toyota Gazoo Racing w RPA i od cywilnego różni się dość znacznie. Ma pięciolitrowy silnik V8. Waży 2,5 tony i ma zbiornik paliwa, który mieści 500 litrów. Zabieramy ze sobą trzy koła zapasowe. To prawdziwa pustynna rakieta” – mówi Przygoński.

We wnętrzu próżno szukać systemu multimedialnego z Apple CarPlay i Android Auto, który jest dostępny w najnowszej odmianie cywilnego Hiluxa. Podobnie możemy zapomnieć o elektrycznie regulowanych czy podgrzewanych fotelach. Rajdowy Hilux został stworzony tak, by załoga była bezpieczna w środku, docierały do niej tylko najpotrzebniejsze informacje o aucie i by można było wykorzystać jego pełny potencjał. Fotele są kubełkowe i dopasowane do zawodników. Pasy trzymają ciało w ryzach. Przed kierowcą tylko najważniejsze wskaźniki, a przed pilotem aparatura, która służy do nawigacji na wydmach.

„Na szczęście kubełkowe fotele w naszym dakarowym Hiluxie są komfortowe. Ich kształt jest ergonomiczny, choć nie mają żadnej regulacji, a fotele są na sztywno przymocowane do nadwozia. Nie jest źle, choć po etapie nie jest łatwo rozprostować plecy. Dakarowy Hilux jest względnie wygodny, choć jest to samochód, w którym liczy się szybkość i wytrzymałość. Ograniczamy masę we wszystkich elementach, w których jest to możliwe. Mamy za to klimatyzację, która pomaga w momentach, gdy jest gorąco. Temperatura potrafi przecież dochodzić do 50 stopni Celsjusza, więc taka klimatyzacja pomaga utrzymać koncentrację” – mówi Przygoński.

Nie tylko Hilux

Kuba Przygoński nie będzie jedynym kierowcą w Hiluxie na Rajdzie Dakar 2021. Zespół Toyota Gazoo Racing wystawi cztery fabryczne auta. Hiluxem znów pojedzie Al-Attiyah, a także Giniel de Villiers. Wielu zawodników startujących w barwach prywatnych ekip też od lata stawia na Hiluxy, a w całym rajdzie zobaczymy aż 23 auta ze znaczkiem Toyoty.

W grupie T2, czyli wśród aut produkcyjnych, od lat dominują Land Cruisery. Samochody od ich salonowych odpowiedników różnią się spartańskim wnętrzem oraz pełnym wyposażeniem z dziedziny bezpieczeństwa, które na najwyższym poziomie motorsportu jest po prostu standardem. Land Cruiser triumfował w ostatnich siedmiu edycjach w grupie T2, potwierdzając to, o czym mówi się od lat – to niezawodna maszyna o niesamowitej zdolności terenowej.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sport Bieganie zimą? Marka Montis proponuje latarkę czołową Biuro prasowe
2024-12-31 | 09:00

Bieganie zimą? Marka Montis proponuje latarkę czołową

Montis poleca latarkę do biegania Sposób na spalenie świątecznych kilogramów, zwiększenie odporności i wytrzymałości oraz poprawę krążenia, a także humoru. Bieganie
Sport Świąteczna niespodzianka od siatkarek KSG Warszawa
2024-12-31 | 01:00

Świąteczna niespodzianka od siatkarek KSG Warszawa

W ostatnich dniach siatkarki KSG Warszawa, drużyny rywalizującej w 1. Lidze Kobiet, odwiedziły małych pacjentów w dwóch warszawskich szpitalach - Klinice Pediatrii Państwowego
Sport Siatkarki KSG Warszawa wprowadziły sportową energię do warszawskich szkół
2024-12-27 | 12:30

Siatkarki KSG Warszawa wprowadziły sportową energię do warszawskich szkół

W ostatnich dniach siatkarki KSG Warszawa zawitały do dwóch warszawskich szkół podstawowych - SP 403 i SP 388 - aby podzielić się swoją pasją do sportu i zachęcić

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki

Prezenterka uczestniczyła w Paris Fashion Week, który dla niej jest nie tylko wydarzeniem modowym, ale i szansą do obserwacji dynamicznych zmian w branży. Malwina Wędzikowska uważa, że kryzys, z jakim boryka się obecnie rynek mody, może skłonić marki do uproszczenia swoich kolekcji oraz wprowadzenia bardziej funkcjonalnych rozwiązań. Odpowiedzią na potrzebę oszczędności oraz zrównoważonego rozwoju w modzie powinna być chociażby możliwość wykorzystania tych samych modeli w propozycjach na różne sezony. Jej zdaniem może się również zmienić kształt tradycyjnych pokazów mody, które wiążą się z dużymi kosztami i spektakularnymi efektami.

Prawo

Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

Żywienie

Prawidłowe odżywianie ma największy wpływ na zdrowie i długość życia. Niewiele osób stosuje odpowiednią dietę

– Skomponowanie odpowiedniego jadłospisu i kultura jedzenia są obecnie sporym wyzwaniem – uważa prof. dr hab. n. med. Grzegorz Dworacki, ekspert z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Jego zdaniem zaszkodzić może nam chociażby spożywanie produktów tuż po wyjęciu ich z lodówki. Ekspert medycyny stylu życia zaznacza też, że bardzo ważną rolę w naszym organizmie odgrywają jelita, a żeby właściwie funkcjonowały, powinniśmy włączyć do swojego menu probiotyki oraz prebiotyki.