Matcha, kumkwat, kafir i zupa pho. Jak smakują nietypowe azjatyckie koktajle?
Unikalne połączenia, nietypowe składniki i smaki inspirowane tradycyjnymi daniami. Tak w skrócie opisać można azjatyckie koktajle, których skosztujemy w jednej z warszawskich restauracji. Wśród nich alternatywne wersje popularnych koktajli, jak i wytrawne pozycje, których nie spotkamy nigdzie indziej. Jak smakuje napój z dodatkiem matchy, kumkwatu lub kolendry? I jak przygotować takiego drinka w domu? Podpowiadamy!
Kuchnię azjatycką kojarzymy zazwyczaj z esencjonalnymi daniami, takimi jak zupa pho, makaron pad thai, aromatyczne curry czy nemy, nazywane także sajgonkami. Jednak smaki kuchni wschodniej nie ograniczają się jedynie do potraw. W restauracjach serwujących dania wietnamskie i tajskie spotkamy także koktajle na bazie… liści kafiru, matchy, wietnamskiej kawy czy nawet egzotycznego kumkwatu! Tego typu połączenia, poza klasycznymi pozycjami w karcie, znajdziemy m.in. w warszawskiej restauracji Wi-Taj, specjalizującej się w oryginalnej kuchni wietnamskiej i tajskiej. Jak smakuje koktajl inspirowany zupą pho? Jakie propozycje inspirowane smakami Azji można spotkać w polskich restauracjach?
Pho Cocktail. Drink inspirowany azjatycką…zupą!
Korzenne przyprawy, nietypowe smaki i orientalne dodatki to coś, co wyróżnia azjatyckie koktajle od tych dobrze nam znanych na Starym Kontynencie, jak Mojito, Cuba Libre, Margarita czy Whisky Sour. Jedną z takich propozycji jest Pho Cocktail, czyli niezwykłe połączenie inspirowane zupą pho – esencjonalnym, wietnamskim bulionem. Receptura tego koktajlu bazuje na syropie chilli, syropie korzennym, soku z limonki, kolendrze oraz tequili. Autorski koktajl serwowany jest w warszawskiej restauracji Wi-Taj w naczyniu o kształcie małej miski, a przystrojony wytrawnymi dodatkami, wcale nie przypomina standardowego drinka. Z pewnością takie połączenie przypadnie do gustu osobom otwartym na nowe smaki oraz wszystkim tym, którzy nie przepadają za słodkimi drinkami.
W Polsce oryginalna kuchnia azjatycka zyskuje coraz więcej fanów, którzy poza klasycznymi pozycjami w menu poszukują także niestandardowych smaków. Otwieranie się na nowe doznania kulinarne potrafi nie tylko pozytywnie zaskoczyć, ale także pozwala eksplorować nieznane dotąd połączenia bez konieczności opuszczania kraju czy nawet miasta – komentuje Linh Ziółkowska, managerka restauracji Wi-Taj.
Azjatyckie wersje klasyków
Green Tea Martini, Thai Sour, czy Wi-Taj Cosmo to tylko niektóre z azjatyckich wariacji na temat popularnych koktajli. Stanowią one świetny kompromis między znanymi smakami a zaskakującymi recepturami azjatyckimi. Fani nieco słodszych pozycji oraz wielbiciele Cosmopolitan z pewnością powinni spróbować Wi-Taj Cosmo, czyli orientalnego połączenia wódki, likieru z bergamotki, różowej guavy, soku z limonki oraz soku z żurawiny. Z kolei tym, którzy zdecydowanie stawiają na smaki nieco cierpkie i kwaśne, dedykowany jest Thai Sour, tajski odpowiednik Whisky Sour, bazujący na ginie, syropie matcha (ze sproszkowanej zielonej herbaty), tajskiej bazylii, soku z cytryny oraz białku jaja kurzego. Połączeniem wartym uwagi jest także Green Tea Martini, czyli fuzja Martini, ginu, likieru z zielonej herbaty i kwiatu bzu oraz lemon bitters. Zdecydowanie ten koktajl posmakuje osobom, które gustują w bardziej roślinnych, herbacianych nutach.
Azjatyckie koktajle nie ograniczają się jednak tylko do propozycji alkoholowych. W Wi-Taj, restauracji w sercu Warszawy, dostępne są także mocktaile, czyli bezalkoholowe wersje oryginalnych drinków. W restauracyjnym menu znajdziemy takie propozycje jak Phu Quoc z dominującą nutą korzenną, słodkie Hanoi Night czy Kyoto z dodatkiem herbaty matcha. Azjatyckie mocktaile to doskonała opcja dla osób unikających alkoholu lub nieprzepadających za jego smakiem.
Azjatycki koktajl DIY
Co w przypadku, gdy w naszej okolicy nie mamy dostępu do restauracji serwującej autentyczną kuchnię azjatycką? Możemy oczywiście przygotować aromatyczne propozycje koktajli w zaciszu własnego domu! Na początek warto postawić na prosty w przyrządzeniu koktajl z łatwo dostępnych składników. Taką właśnie propozycją jest Mai Tai.
Składniki:
-
20 ml białego rumu
-
20 ml czarnego rumu
-
20 ml Amaretto
-
40 ml soku z ananasa
-
20 ml soku z limonki
-
kruszony lód
-
do dekoracji: ćwiartki limonki, kawałki ananasa
Przygotowanie: W shakerze umieść dwa rodzaje rumu, Amaretto, sok z limonki i ananasa. Dodaj nieco kruszonego lodu i dobrze wstrząśnij. Do szklanki dodaj pozostały lód i zalej powstałą mieszanką. Wierzch koktajlu możesz przyozdobić plastrami ananasa oraz limonki. I gotowe

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Piotr Zelt: Pęknięcie w Polsce jest bardzo głębokie. Myślę, że strona zwycięska w tych wyborach zadba o to, żeby te podziały były coraz głębsze
Aktor nie ukrywa swojego rozgoryczenia wynikiem wyborów prezydenckich. Jego zdaniem podziały w naszym kraju są tak głębokie, że Karol Nawrocki nigdy nie będzie prezydentem wszystkich Polaków. Piotr Zelt uważa, że minimalne zwycięstwo kandydata popieranego przez PiS może mieć dalsze niekorzystne konsekwencje. Zastanawia się więc, jaka przyszłość nas czeka, a jego rokowania raczej nie są nasycone optymizmem.
Farmacja
Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.