Roślinne śniadaniówki? Tak!
Yellowcups
Sowińskiego 9
31-524 Kraków
karolina|yellowcups.pl| |karolina|yellowcups.pl
537 211 401
https://yellowcups.pl/
Drugie śniadanie dostarcza organizmowi dziecka potrzebną w ciągu dnia energię. Wpływa na lepszą koncentrację, zapamiętywanie, zdolność uczenia się, wydolność młodego organizmu, sprawność i siłę fizyczną, a także zapewnia dobre samopoczucie. Jak skomponować szkolną śniadaniówkę, by jej zawartość stanowiła paliwo do zdobywania wiedzy i rozwoju nowych umiejętności?
Regularne spożywanie posiłku w przerwie między lekcjami sprzyja kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych. Ponadto zmniejsza również ochotę na podjadanie słodkich i wysokoprzetworzonych przekąsek. Warto zadbać o to, by w śniadaniówce znalazły się takie propozycje, które ucieszą najmłodszych krytyków i jednocześnie będą stanowić zbilansowany posiłek, pełen niezbędnych składników odżywczych. Dobrym rozwiązaniem – niezależnie od diety stosowanej na co dzień – będą wegańskie dania.
Warzywa i owoce są często traktowane jako zaledwie dodatek do posiłku. Tymczasem stanowią fundament wszystkich modeli odżywiania. Zarówno Światowa Organizacja Zdrowia, jak i Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – PIB zalecają, by traktować je jako podstawę zdrowej i zbilansowanej diety. Powinny wypełniać połowę talerza w każdym zjadanym posiłku. Niestety nie zawsze o tym pamiętamy – mówi Joanna Lotkowska, edukatorka żywieniowa z Fundacji ProVeg – Dlatego roślinny lunchbox może być świetną okazją do uzupełnienia codziennego menu w warzywa i owoce.
3 pomysły na to, jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw
1. Eksperymentuj!
Dieta uczniów często jest monotonna i składa się głównie z kanapek. Aby zachęcić dzieci do jedzenia innych potraw i sięgania po warzywa oraz owoce warto postawić na eksperymenty kulinarne razem z dziećmi! Wspólnie sprawdzajmy smak, zapach i kolor surowych produktów, a później pieczmy, gotujmy, grillujmy, miksujmy, aż znajdziemy ten ulubiony sposób przygotowania. Serwujmy inaczej ten sam składnik, łączmy go z różnymi dodatkami, zmieniając aromat, konsystencję i kolor potrawy. Z codziennej owsianki, która być może już trochę się znudziła, przygotujmy odżywcze placuszki, idealnie sprawdzające się na przerwie.
2. Pokazuj supermoce warzyw i owoców
Tłumaczmy dzieciom, w jaki sposób wpływają na nie składniki zawarte w roślinnych produktach. Używajmy do tego atrakcyjnego dla najmłodszych języka. Badanie przeprowadzone przez Cornell University[1] wykazało, że zmiana nazwy “zwykłej marchewki” na “X-ray vision carrots” (marchewka dająca laserowy wzrok!) spowodowało natychmiastowy wzrost jej konsumpcji o 62%. Zachęćmy więc najmłodszych do spróbowania bakłażana, który właściwie jest jagodą, a nie warzywem, dajmy do skosztowania brokuły, zawierające magnez odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie mięśni. Dorzućmy do lunch boxa śliwki – owoce na poprawę humoru zawierające dużo aminokwasu, z którego powstaje w naszym mózgu serotonina nazywana hormonem szczęścia.
3. Bądź przykładem
Dzieci uczą się poprzez modelowanie, czyli obserwację. Powtarzają zachowania, które zobaczyły u dorosłych. Dlatego przyjrzyj się diecie całej rodziny i sprawdź, co moglibyście zmienić lub poprawić w codziennym menu. Skorzystaj z przepisów na smaczne drugie śniadania, które nie tylko sprawdzą się jako przekąska w szkole, ale także na uczelni czy w pracy.
Porządnie napakowany wrap
Gotową tortille posmaruj hummusem, dodaj kilka pieczonych papryk i marchewek (albo grillowanych na patelni), trochę liściastej zieleniny, plastry czerwonej cebuli i garść czerwonej fasoli. Posyp wszystkie składniki ulubionymi ziołami, zawiń i przekrój na pół – gotowe!
Kanapka dla mózgu
Weź awokado, łyżkę tahini, pół cytryny i puszkę ciecierzycy. Wszystkie składniki ugnieć widelcem w misce. Następnie dodaj pokrojony w kostkę ogórek, posiekaną marchewkę, koperek i łyżkę nasion słonecznika. Dobrze wymieszaj i dopraw solą i pieprzem. Pasta smakuje najlepiej na grubo pokrojonych kromkach chleba żytniego lub takiego na zakwasie. Możesz dodać do niej również plasterki cukinii.
Multiwitamina do chrupania
To bardzo prosty i zaskakująco smaczny przepis, który łatwo zapakować do szkoły! Na dno słoika wlej dressing lub winegret. Dodaj trochę gotowanych lub surowych warzyw, takich jak kukurydza, kawałki ogórka, połówki pomidorków cherry i różyczki brokułów (surowe lub gotowane na parze). Dodaj kuskus (lub inne ziarno) i garść nasion, a następnie napełnij resztę słoika liściastą zieleniną. Dobrze zakręć, aby zapewnić szczelność, a w odpowiedniej chwili odkręcić i zjeść! Smacznego!
Dla zdrowia i dla środowiska
To, co jemy, ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, ale nie tylko. Przygotowując roślinne posiłki, zamiast tych zawierających mięso i nabiał, możemy zmniejszyć nasz negatywny wpływ na środowisko. Bardzo łatwo można się o tym przekonać, dołączając do 30-dniowego, darmowego wyzwania online Veggie Challenge. Każdy, kto weźmie w nim udział, przez miesiąc będzie otrzymywał wsparcie w postaci wskazówek, ciekawostek, porad i przepisów, które ułatwią ograniczenie spożywania produktów odzwierzęcych lub rozpoczęcie przygody z dietą wegetariańską czy wegańską. Dodatkiem jest dedykowana wyzwaniu aplikacja, dzięki której każdy uczestnik może na bieżąco śledzić swoje postępy i sprawdzać, jaki pozytywny wpływ na środowisko wywierają jego drobne zmiany. W aplikacji znajdują się również ciekawe pomysły na dania. Partnerem wyzwania Veggie Challenge są marki Alpro, Garden Gourmet i Violife.
[1] https://news.cornell.edu/stories/2009/12/x-ray-vision-carrots-may-be-more-appealing-children
![Polski fotograf u ministra w Ghanie! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1449140828,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Polski fotograf u ministra w Ghanie!
![Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności](/files/_uploaded/glownekonf_1992867123,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności
![Festiwal Folkowe Inspiracje w Manufakturze](/files/_uploaded/glownekonf_1506805948,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Festiwal Folkowe Inspiracje w Manufakturze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Psychologia
![](/files/1922771799/wojciechowska-pokolenie-z-foto-ramka,w_274,_small.jpg)
Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.
Edukacja
Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
![](/files/1922771799/fastheroes-112-dzieci-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
![](/files/1922771799/banasiuk-wypior-foto,w_133,r_png,_small.png)
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.