Komunikaty PR

TAK! dla edukacji klimatycznej. Start kampanii społecznej w Światowy Dzień Ziemi

2021-04-20  |  17:10
Biuro prasowe

Celem kampanii „TAK! dla edukacji klimatycznej” jest zwrócenie uwagi na rolę i potrzebę prowadzenia w szkołach rzetelnej edukacji klimatycznej – opartej na danych naukowych i realizowanej w ramach obowiązujących przedmiotów. Na stronie www.edukacjaklimatyczna.com pojawi się petycja, dzięki której tysiące ludzi w Polsce będzie mogło wyrazić swoje poparcie dla tej inicjatywy.

Zmiana klimatu nie jest już tylko potencjalnym” zagrożeniem, ale ma bezpośredni wpływ na życie ludzi i ekosystemów. Jest jednym z najistotniejszych wyzwań naszych czasów. Już dziś obserwujemy skutki globalnego ocieplenia w postaci coraz większej liczby i większego natężenia ekstremalnych warunków pogodowych jak i globalnych zmian, takich jak m.in. fale upałów, intensywne opady, nawałnice, bezśnieżne zimy, podnoszenie się poziomu mórz i oceanów, czy topnienie lodowców.

Z okazji przypadającego 22 kwietnia Światowego Dnia Ziemi UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, IKEA Retail Polska oraz Onet.pl, wspólnie, jako partnerzy, rozpoczynają kampanię społeczną TAK! dla edukacji klimatycznej”. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na potrzebę uzupełnienia podstawy programowej w szkołach o rzetelną i opartą na potwierdzonych danych naukowych edukację na temat zmiany i ochrony klimatu. Na stronie www.edukacjaklimatyczna.com pojawi się petycja, dzięki której tysiące ludzi w Polsce będzie mogło wyrazić swoje poparcie dla tej inicjatywy.

Dzieci i młodzież są coraz bardziej świadomi zmiany klimatu i ich konsekwencji dla planety oraz odczuwają potrzebę dalszego pogłębiania swojej wiedzy na ten temat. Informacje odnośnie zmiany klimatu czerpią dzisiaj głównie z internetu, telewizji czy mediów społecznościowych.

„Edukacja klimatyczna leży u podstaw walki z kryzysem klimatycznym. Bez niej wszelkie działania podejmowane na rzecz ochrony klimatu mogą być odbierane przez społeczeństwo jako niezrozumiałe, niepotrzebne albo szkodliwe.  Niestety w opinii publicznej wciąż pojawiają się klimatyczne „fake newsy”. Dlatego tak ważna jest edukacja już od najwcześniejszych lat.  Rzetelna edukacja klimatyczna musi stać się jednym z priorytetów polskiej szkoły” - zaznacza prof. Zbigniew  Karaczun, prezes Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego, ekspert Koalicji Klimatycznej. 

Partnerzy kampanii chcą zachęcić jak najwięcej osób do wyrażania poparcia dla edukacji klimatycznej w szkołach. Wspólnie apelują do polskiego rządu o podjęcie działań w tym zakresie, zwracając uwagę na stanowisko ONZ, według którego edukacja klimatyczna jest jednym z kluczowych elementów globalnej odpowiedzi na zmianę klimatu.  

„Apelujemy o uwzględnienie i lepsze zintegrowanie w podstawie programowej wiedzy nt. zjawisk dotyczących kryzysu klimatycznego, które teraz są pomijane lub omawiane w niewystarczający sposób na lekcjach w polskich szkołach. Zespół ekspercki w ramach UN Global Compact Network Poland pracuje obecnie nad szczegółowymi rekomendacjami w tym zakresie, przedstawimy je jeszcze w tym roku szkolnym" - zauważa Kamil Wyszkowski, Przedstawiciel i Prezes Rady UN Global Compact Network Poland. 

Zbierając jak największą liczbę podpisów pod petycją, partnerzy kampanii chcą pokazać skalę społecznego poparcia dla sprawy oraz zwrócić uwagę na potrzebę prowadzenia w szkołach rzetelnej edukacji klimatycznej. W połowie lipca petycja, wraz z informacją o liczbie zebranych podpisów, zostanie przekazana do rządu. 

„Punkt krytyczny, po którego przekroczeniu może dojść do zachwiania globalnej równowagi systemu klimatycznego jest blisko, dlatego tak niezmiernie ważne jest, aby młodzi ludzie, do których należy przyszłość, już teraz mogli zdobyć jak najszerszą wiedzę o tym, jak chronić naszą planetę.  Musimy domagać się od rządzących, aby młodzież w polskich szkołach miała dostęp do wiedzy na temat zmiany klimatu i mogła mieć wpływ na to w jakim świecie będzie funkcjonować"-  mówi Mirosław Proppé, prezes WWF Polska. 

Budowanie świadomych i odpowiedzialnych społecznie postaw jest niezbędne w obliczu wyzwań, z którymi muszą zmierzyć się obecne i przyszłe pokolenia. 

Młodym ludziom jesteśmy to po prostu winni.  To właśnie najmłodsze pokolenie, dzisiejsi uczniowie, najbardziej odczują skutki zmiany klimatu. Starsze pokolenia zgotowały im ten los, ale nie mają moralnego prawa odbierać im szansy na zdobywanie wiedzy, która posłuży im do walki o zdrowszą i bezpieczniejszą przyszłość. To właśnie najmłodsi mogą tu wiele zdziałać. Ich determinacja niejednokrotnie pokazała, że zmiana zaczyna się wraz z nowym pokoleniem” – zaznacza prof. Zbigniew  Karaczun.  

„Okres edukacji szkolnej jest tym czasem, gdy młodzi ludzie tworzą swoją wizję świata i swojej  przyszłości, a robią to, bazując w dużej mierze na wiedzy zdobytej od nauczycieli. W obecnym kształcie wiedza ta jest niepełna, a więc i niepełne jest wyobrażenie absolwentów polskich szkół na temat rzeczywistości. Nasi rówieśnicy, nieświadomi zachodzącej zmiany klimatu, podejmują decyzje - od tych prozaicznych, po te dotyczące życiowych planów – bazując na nieaktualnych, wybrakowanych danych. Tylko rzetelna edukacja klimatyczna pozwoli nam przygotować się na wyzwania kryzysu klimatycznego i stać się w innowatorami proklimatycznych rozwiązań. Mówi się, że jesteśmy przyszłością tego kraju, ale obecnie nasza przyszłość leży w rękach decydentów i innych dorosłych”, mówi Szymon Kacprzak z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego.

W kampanię od samego początku zaangażowała się IKEA Retail Polska, której działania w obszarze ochrony klimatu i edukacji klimatycznej są wpisane w strategię zrównoważonego rozwoju, zakładającą, że firma do 2030 r. stanie się marką przyjazną dla klimatu, uwzględniając cały łańcuch dostaw.

„Wizją IKEA jest „tworzenie lepszego życia na co dzień dla wielu ludzi”, co oznacza także inspirowanie ich do życia w bardziej zrównoważony sposób, bez nadużywania zasobów naszej planety. Rzetelnie prowadzona edukacja w szkołach nie tylko uwrażliwi je na problemy, z jakimi mierzy się świat, ale również przygotuje je do stawienia czoła wyzwaniom klimatycznym, które w najbliższych latach wciąż będą przed nami. Dlatego zaangażowaliśmy się w kampanię, która jak wierzymy, przyczyni się do trwałej zmiany, z korzyścią dla przyszłych pokoleń” - mówi Karin Sköld, Prezeska i Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail Polska.

„Jednym z filarów wspólnej kampanii jest założenie mówiące, że walka z kryzysem klimatycznym jest możliwa tylko dzięki połączonym wysiłkom i zaangażowaniu firm, rządów oraz osób prywatnych. Wszyscy musimy współpracować, aby stworzyć społeczeństwo niskoemisyjne, które stymuluje zatrudnienie, przedsiębiorczość i innowacyjność” - podsumowuje Karin Sköld.

W ramach kampanii powstała seria materiałów z wizerunkami dzieci trzymających transparenty z hasłem „Podaruj mi...”, które w przejmujący sposób zwracają uwagę na konsekwencje zmiany klimatu, mające wpływ na ich życie. Działania promujące kampanię będą prowadzone głównie online, a petycja będzie dostępna na stronie www.edukacjaklimatyczna.com. Oficjalny hashtag kampanii to #TakDlaEdukacjiKlimatycznej. Zapraszamy do zapoznania się z materiałem video kampanii: TAK! dla edukacji klimatycznej. Podaruj nam przyszłość na Ziemi.

Za ideę strategiczną, koncepcję kreatywną, opracowanie materiałów oraz produkcję odpowiada agencja VMLY&R, za planowanie mediów i zakup mediów odpowiada agencja Wavemaker. Komunikacja PR i Public Affairs kampanii jest prowadzona przy wsparciu agencji Havas PR.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Taras Galerii Młociny ponownie powita warszawskich miłośników kulinariów! Biuro prasowe
2021-05-14 | 17:10

Taras Galerii Młociny ponownie powita warszawskich miłośników kulinariów!

Miłośnicy kulinarnych smaków w międzynarodowych odsłonach w końcu mogą odetchnąć z ulgą! Już od soboty 15 maja Galeria Młociny zaprasza na swój wyjątkowy teras pełen
Styl życia Od serca – i od Terravity!
2021-05-14 | 14:00

Od serca – i od Terravity!

Najbardziej liczy się pamięć i wspólnie spędzony czas, a dla podkreślenia naszych uczuć przygotowujemy dla mam prezenty i słodkie upominki. Pyszne czekolady Terravity to doskonały
Styl życia Wiosenna sałatka z pastą z ciecierzycy
2021-05-14 | 14:00

Wiosenna sałatka z pastą z ciecierzycy

To pyszne połączenie zielonych szparagów, chrupiących ogórków gruntowych, słodkiej kukurydzy, orzeźwiających pomidorków oraz pełnoziarnistego makaronu z pastą z

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dom i ogród

Muzyka

W najnowszym teledysku Natalii Zastępy „Wiesz, jak jest” wystąpi Jolanta Janus, gwiazda głośnej produkcji „Lekcja miłości”. „Ta kobieta to jest torpeda”

12 maja wokalistka zaprezentuje fanom swój najnowszy singiel zatytułowany „Wiesz, jak jest”. W teledysku do tego utworu wystąpi nietuzinkowa postać – Jolanta Janus, znana z produkcji HBO „Lekcja miłości”. Piosenkarka bardzo się cieszy, że mogła poznać tak wyjątkową kobietę i na planie zdjęciowym czerpać z jej doświadczenia. Premiera debiutanckiego albumu finalistki „The Voice Kids” odbędzie się 21 maja. Krążek nosi tytuł „Nie żałuję”.

Handel

40 proc. Polaków planuje remont lub przeprowadzkę w związku z pandemią. Wzrasta znaczenie zdrowych domów

Polacy spędzają w domach i mieszkaniach nawet 90 proc. swojego czasu. Pandemia COVID-19, lockdowny oraz konieczność zdalnej pracy i nauki pokazały, jak ważne są odpowiednie warunki mieszkaniowe dla funkcjonowania rodziny, zdrowia i dobrego samopoczucia. Dla 75 proc. Polaków zdrowie i chęć poprawy komfortu życia okazały się głównym motywatorem do rozpoczęcia remontu. Z kolei dla 80 proc. spośród tych, którzy szukali ostatnio nowego lokum, najważniejsze okazały się takie cechy zdrowego domu jak jakość powietrza i ilość światła dziennego – wynika z VI edycji raportu „Barometr zdrowych domów”. Zmiana podejścia Polaków może być nie tylko drogowskazem dla nowych inwestycji deweloperskich, lecz także impulsem do przyspieszenia renowacji istniejących budynków. Tym bardziej że 40 proc. badanych planuje remont lub przeprowadzkę w ciągu następnych dwóch lat.