ŚWIATOWY DZIEŃ DZIADKÓW I OSÓB STARSZYCH NA ARTE.TV
XXX
XXX
09-876 XXX
M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL| |M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL
+48 000 000 000
XXX
Obchodzony 23 lipca Światowy Dzień Dziadków i Osób Starszych to doskonała okazja do przypomnienia, że powinniśmy darzyć szacunkiem i otaczać troską starsze pokolenie. W dzisiejszym, zabieganym i dynamicznym świecie, często zapominamy o wartości i mądrości, jaką niosą ze sobą seniorzy. Nie zdajemy sobie sprawy, z czym muszą się mierzyć nasi dziadkowie i jak stawiają czoła codziennym wyzwaniom. Niekiedy ta szara rzeczywistość, pełna osamotnienia czy izolacji społecznej, wymaga naszej uwagi i zaangażowania. Bezpłatna platforma streamingowa ARTE.TV zaprasza swoich widzów do obejrzenia filmów poświęconych tematyce osób starszych, m.in. „Dania: emerytura w wieku 70. lat od 2040 roku?”, „Stara kobieta i jezioro” czy „Granfluencerzy”.
Poruszający dokument „Stara kobieta i jezioro” skupia się na samotności, tęsknocie, przywiązaniu do miejsc i ludzi, których już nie ma, a także na zdolności do odnalezienia piękna i radości w prostych chwilach. Główna bohaterka, starsza kobieta, która mieszka sama nad jeziorem Bajkał, jest uosobieniem siły, mądrości
i wrażliwości. Twórczyni filmu, Vivien Pieper, doskonale oddaje emocje i uczucia, które towarzyszą procesowi starzenia się. Przez historię mieszkanki Syberii, przenikamy do wnętrza jej myśli, refleksji i wspomnień, będących największą wartością w jej życiu. Film obrazujący w malowniczy, ciepły i refleksyjny sposób starość, można obejrzeć na bezpłatnej platformie streamingowej ARTE.TV do końca roku pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/104026-000-A/stara-kobieta-i-jezioro/.
Zmieniające się realia demograficzne i wydłużająca się średnia długość życia ma istotny wpływ na systemy emerytalne w różnych krajach. Od 1956 roku w Danii wiek emerytalny jest ściśle powiązany ze średnią długością życia. Obecnie wynosi on 67 lat, jednak prognozy zakładają jego podwyższenie do 70 lat do roku 2040. Krótki dokument „Dania: emerytura w wieku 70 lat od 2040 roku?” dostępny na platformie ARTE.TV skupia się na polityce władz Danii odnośnie wieku emerytalnego oraz wyzwaniach związanych ze starzeniem się społeczeństwa. Film ukazuje, jak jeden z liderów w Europie pod względem wskaźników zatrudnienia seniorów, adaptuje się do zmieniających się realiów demograficznych oraz jak społeczeństwo daje sobie radę ze starzeniem się populacji. Dokument można obejrzeć pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/114511-000-A/dania-emerytura-w-wieku-70-lat-od-2040-roku/ do 16 kwietnia 2024 roku.
Kolejnym film pt. „Granfluencerzy: kiedy babcia zarabia na Instagramie” przenosi nas w świat nowych mediów i wpływu, jaki osoby starsze mogą mieć na społeczeństwo. Dokument przedstawia kilkoro niemieckich i hiszpańskich granfluencerów podbijających Internet, m.in. w świecie mody. Jednym z bohaterów jest emerytowany agent nieruchomości, który w trakcie pandemii wraz z wnuczką założył konto na Instagramie i powołał do życia „Hiszpańskiego Króla”. Teraz zanany w social mediach jako „The Spanish King” obrazuje swoje życie bardzo wysmakowanymi zdjęciami lub wesołymi rolkami. Swoją działalnością zwrócił na siebie uwagę jednej ze światowych marek odzieżowych, która nawiązała z nim współpracę. W Hiszpanii, tak jak w całej Unii Europejskiej, rośnie średnia wieku. Kraj ma jeden z najniższych wskaźników urodzeń w Europie. Społeczeństwo siwieje, ale „The Spanish King” wnosi nieco kolorytu w tę szarzyznę. Coraz więcej seniorów podbija reklamę i Instagram. Słowa z filmu dokumentalnego „Granfluencerzy: kiedy babcia zarabia na Instagramie” dostępnego do 16 października br. pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/107194-037-A/re-granfluencerzy/ doskonale obrazują istotę zjawiska. Trend dojrzałych influencerów łamie stereotypy dotyczące wieku i dowodzi, że każdy może rozwijać swoją karierę w wirtualnym świecie, bez względu na metrykę.
Kontakt dla mediów: Aleksandra Kulik, tel.: 506 029 442, e-mail: a.kulik@agencjafaceit.pl
O ARTE.tv
ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.
Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.
Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.
Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl
Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter
![MODA I SPORT – O TYM, JAK SPORT ZMIENIŁ NASZĄ GARDEROBĘ NA ARTE.TV Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_740836580,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
MODA I SPORT – O TYM, JAK SPORT ZMIENIŁ NASZĄ GARDEROBĘ NA ARTE.TV
![Mały przedsiębiorca. Jak pomóc dziecku nabrać wiatru w żagle?](/files/_uploaded/glownekonf_864841908,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Mały przedsiębiorca. Jak pomóc dziecku nabrać wiatru w żagle?
![Fundacja Avalon partnerem społecznym filmu „Drużyna A(A)”](/files/_uploaded/glownekonf_1350063826,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Fundacja Avalon partnerem społecznym filmu „Drużyna A(A)”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.