Tajemnice Woli i Żoliborza na spacerach oraz teatr na leżakach w sierpniu
W środę, 2 sierpnia rozpocznie się druga edycja projektu „Po Woli na Żoli”, czyli cyklu spacerów z przewodnikami po dwóch warszawskich dzielnicach. Inicjatorem akcji jest centrum handlowe Westfield Arkadia, a partnerem projekt PoWarszawsku. Kolejnym wydarzeniem zaplanowanym na sierpień jest tegoroczna nowość w ofercie wakacyjnych atrakcji Westfield Arkadia, czyli teatr na leżakach organizowany we współpracy z Teatrem Pijana Sypialnia.
„Po Woli na Żoli” – unikalny sposób na poznanie dwóch dzielnic Warszawy
Pierwsza edycja projektu „Po Woli na Żoli” okazała się prawdziwym sukcesem, dlatego w tym roku doczekał się on kontynuacji. Trasy spacerów, organizowanych przez największe w Polsce centrum handlowe Westfield Arkadia we współpracy z projektem PoWarszawsku, będą prowadzić przez najciekawsze zakątki Woli i Żoliborza. Uczestnicy poznają nieznane historie z życia dwóch warszawskich dzielnic, zgłębiając nie tylko ich dzieje, ale też sportowe tradycje, gwarę, gastronomię czy kryminalne zagadki skrywane w ich murach. Tegoroczną nowością jest zaproszenie do udziału w projekcie gości specjalnych. Spacery będą współprowadzić: mistrz KSW Łukasz „Juras” Jurkowski, podróżnik i pisarz Wojtek Friedmann, Janusz Dziano ze Stowarzyszenia Gwara Warszawska oraz Bartosz Paluszkiewicz, autor książki „Warszawskie przedwojenne restauracje, bary, kawiarnie. Kronika”.
– Ubiegłoroczne spacery z przewodnikami cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, więc decyzja o ich kontynuacji była w pełni naturalna. W odróżnieniu od pierwszej edycji na spacery zapraszamy w środy. W tym roku przez całe wakacje zapewniamy rozmaite atrakcje na Westfield Summer Festival, w ramach którego organizowane są m.in. kino letnie, koncerty, joga na trawie, teatr na leżakach czy zajęcia sportowe dla dzieci – mówi Piotr Brzozowicz, dyrektor centrum handlowego Westfield Arkadia.
Harmonogram spacerów „Po Woli na Żoli”
Spacery z przewodnikami będą odbywały się w cztery środy sierpnia. Każda wycieczka rozpocznie się o godzinie 19.00 i potrwa około 1-1,5 godziny. Harmonogram:
- 02.08 – spacer z przewodnikiem Łukaszem Ostoja-Kasprzyckim i gościem specjalnym Łukaszem „Jurasem” Jurkowskim – byłym zawodnikiem MMA i pierwszym mistrzem KSW. Wycieczka przybliża sportową historię Warszawy, a zwłaszcza dzieje sportów walki i piłki nożnej przed wojną, w trakcie okupacji oraz po wojnie. Start spaceru spod centrum handlowego Westfield Arkadia.
- 09.08 – spacer odkrywający kryminalne tajemnice Warszawy, prowadzony przez Kubę Jeleńskiego z PoWarszawsku z udziałem gościa specjalnego Wojtka Friedmanna – podróżnika, pisarza i warszawiaka. Uczestnicy poznają sprawy kryminalne zarówno z dawnych lat, jak i te bardziej współczesne. Spacer wystartuje z ul. Widok.
- 23.08 – spacer historyczny z przewodnikiem Łukaszem Ostoja-Kasprzyckim oraz przedstawicielem Stowarzyszenia Gwara Warszawska i pasjonatem historii Woli – Januszem Dziano. W trakcie wycieczki będzie można przekonać się, jak kiedyś mówiono w Warszawie. Wszyscy chętni spacerowicze wyruszą spod Westfield Arkadia.
- 30.08 – spacer śladami dawnej gastronomii z Łukaszem Ostoja-Kasprzyckim oraz Bartoszem Paluszkiewiczem, miłośnikiem przedwojennej gastronomii i historii polskiej sztuki barmańskiej autorem książki „Warszawskie przedwojenne restauracje, bary, kawiarnie. Kronika” oraz fanpage’a „Przedwojenne Restauracje, Bary i Kawiarnie” w serwisie Facebook. Start spaceru spod centrum handlowego Westfield Arkadia.
Kultura wysoka w przystępnej formie
Tegoroczną nowością w harmonogramie wakacyjnych atrakcji Westfield Arkadia jest teatr na leżakach. Centrum handlowe wraz z partnerem – Teatrem Pijana Sypialnia – zaprasza do obejrzenia czterech sztuk we wszystkie sierpniowe piątki o godz. 19.00. Co warte podkreślenia, „Teatr na leżakach” to autorski projekt Teatru Pijana Sypialnia, który zrewolucjonizował mapę letnich, miejskich atrakcji. Wszyscy chętni będą mogli obejrzeć następujące spektakle:
- 04.08, godz. 19.00-20.30 – Wodewil Warszawski – Cechą charakterystyczną sztuki są piosenki i muzyka na żywo oraz wytańczone przez aktorów polki i walczyki. Widowisko zachwyci nie tylko mieszkańców stolicy, ale wszystkich tych, którzy chcieliby przenieść się do przedwojennych czasów.
- 11.08, godz. 19.00-20.15 – Bajka o Słowach – Przedstawienie familijne (dla dzieci od 5. roku życia), które zawiera w sobie również elementy interakcji z najmłodszymi widzami. Całość dopełnia muzyka na żywo i piosenki. Główne przesłanie sztuki brzmi „Słowa mają magiczną moc…”.
- 18.08, godz. 19.00-21.00 – Miłości – To elektryzująca, metafizyczna opowieść o wypełnianiu pustki, o życiu i życiu po życiu, o słyszeniu i słuchaniu. Wszystko w towarzystwie porywających piosenek.
- 25.08, godz. 19.00-20.30 – Wyjowisko – Akcja widowiska dzieje się w karczmie. W przypadku tej sztuki na szczególną uwagę zasługują piękne kostiumy, tańce narodowe oraz biesiadne pieśni Stanisława Moniuszki i Fryderyka Chopina.
Udział we wszystkich atrakcjach w ramach Westfield Summer Festival jest bezpłatny i nie obowiązują na nie zapisy – do wydarzenia mogą więc dołączyć wszystkie chętne osoby.
![Podczas Pol’and’Rock powstanie rekordowy obraz z wkrętów Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1594543522,w_270,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Podczas Pol’and’Rock powstanie rekordowy obraz z wkrętów
![Teatr dla dzieci, koncert, DJ i joga – tak wygląda sierpień w Galerii Północnej](/files/_uploaded/glownekonf_1348070915,w_226,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Teatr dla dzieci, koncert, DJ i joga – tak wygląda sierpień w Galerii Północnej
![Pokolenie pracoholików ma się dobrze. Co drugi Polak pracuje po godzinach](/files/_uploaded/glownekonf_765942840,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Pokolenie pracoholików ma się dobrze. Co drugi Polak pracuje po godzinach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.