Tłumy gości na pierwszych Drzwiach Otwartych w Cukrowni Środa Wielkopolska
Niemal sześć tysięcy osób przybyło na plac manewrowy Cukrowni Środa Wielkopolska. Tam, gdzie w trakcie kampanii buraczanej stoją ciężarówki i leżą hałdy buraków, w ostatnią sobotę 17 czerwca stały namioty z atrakcjami dla mieszkańców. Gwoździem programu były wycieczki po cukrowni. Ten jeden z największych zakładów w regionie udało się zwiedzić 420 gościom rodzinnego festynu.
– Lokalna społeczność i zasady dobrego sąsiedztwa są dla nas bardzo ważne, dlatego zorganizowaliśmy Drzwi Otwarte w cukrowni – mówił Roman Kubiak, prezes Pfeifer & Langen Polska S.A. podczas oficjalnego otwarcia m.in. z udziałem Burmistrza Miasta Środy Wielkopolskiej, Piotra Mielocha.
Rodzinny festyn uświetniły średzkie organizacje, stowarzyszenia, uczniowie Szkół Podstawowych, rzemieślnicy i rękodzielnicy. Największą atrakcją była jednak możliwość odwiedzenia cukrowni. Kolejka chętnych do udziału w wycieczkach ciągnęła się na kilkadziesiąt metrów. Wszystkie, spośród 420 zaplanowanych miejsc, zapełniły się w ciągu półtorej godziny. – Chcieliśmy poznać ten zakład, nigdy nie było możliwości zobaczenia cukrowni od środka – mówili dwaj goście, którzy specjalnie na tę okazję przyjechali z Poznania, oddalonego o ponad 35 kilometrów od miejsca wydarzenia.
Uczestnicy wycieczek obejrzeli film o produkcji cukru (prezentujący m.in. jak wygląda kampania buraczana, ponieważ aktualna kampania już się skończyła i w tej chwili w cukrowni prowadzone są remonty) i zwiedzili hale produkcyjne. – Podczas tej kampanii przerobiliśmy ponad milion czterysta tysięcy ton buraków i wyprodukowaliśmy 120 tys. ton cukru, a w kampanii sokowej ponad 85 tys. ton cukru – mówił site manager Cukrowni Środa Wielkopolska Michał Korcz.
Granty dla lokalnych inicjatyw
Festyn był też okazją do wręczenia nagród laureatom programu Dobre Działania – konkursu grantowego, w którym lokalne organizacje mają szansę zdobyć wsparcie na swoje projekty dla społeczności. Czeki na swoje projekty otrzymały Biblioteka Publiczna w Gostyniu i Ochotnicze Straże Pożarne z Rawicza i Strzydzewa. – Dofinansowanie z programu Dobre Działania przeznaczymy na szkolenia z grafiki cyfrowej. Jego uczestnicy będą przygotowywać projekty związane z cukrem i słodyczami – opowiadał na scenie Przemysław Pawlak, dyrektor Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Gostyniu. Strażacy z Rawicza podczas odbioru nagrody wspomnieli, że z otrzymanych środków zakupią sprzęt, który będą wykorzystywać podczas zabezpieczenia lodowatych kąpieli miłośników morsowania, natomiast strażacy ze Strzydzewa przeszkolą zespół na temat niebezpiecznego czadu.
Ważne prelekcje i rekrutacja do zakładu
Ci, którym nie udało się dostać na wycieczkę, mieli okazję usłyszeć ze sceny m.in. jak funkcjonuje Cukrownia. – Nasza kotłownia ogrzewa jedną trzecią mieszkańców Środy i budynki użyteczności publicznej w mieście. Jesteśmy w trakcie jej przebudowy, przechodzimy na gaz – mówił Michał Korcz, który wziął udział w prelekcji z prezesem Miejskiej Ciepłowni – Bartoszem Bałażykiem. Z kolei zasady współpracy z plantatorami przedstawił Mateusz Krawczyk, kierownik rejonu plantacyjnego Środa Wielkopolska. – Promujemy najnowsze metody agrotechniczne, dzięki którym plantatorzy mogą m.in. oszczędzić paliwo i zmniejszyć zużycie nawozów – wyjaśniał. O zasadach zatrudnienia i benefitach, na jakie mogą liczyć pracownicy, mówili dyr. działu personalnego Agata Szaroleta-Wysocka i HR Partner Marcin Przybylski. – Nasi pracownicy mogą korzystać z prywatnej opieki lekarskiej czy dodatkowego ubezpieczenia. Poza powszechnymi dodatkami do pensji w ub. roku wprowadziliśmy m.in. dodatek energetyczny – wymieniali. W trakcie festynu zgłosiło się do nich kilkunastu chętnych do pracy w Cukrowni Środa.
Gotowanie na żywo, szachy, turniej tenisa, pokaz sprzętu żeglarskiego i kostki cukru
Na uczestników drzwi otwartych i rodzinnego pikniku czekała moc atrakcji: darmowe przekąski, dmuchańce, skakańce, rodeo czy pokazy gotowania prowadzone przez Charlesa Daigneaulta. Gości mogli wziąć udział też w turnieju szachowym prowadzonym przez Klub "Hetman" ze Środy Wielkopolskiej. Ponadto, prowadzone były rozgrywki tenisa stołowego prowadzone przez jednego z laureatów ubiegłorocznych Dobrych Działań – Uczniowski Klub Sportowy Pakosław, a także odwiedzić strefę Akademii Żeglarstwa, by móc rywalizować w zawodach wiązania węzłów. Dla maluchów przygotowano np. konkurs na najsłodszy deser czy na najwyższą wieżą ułożoną z kostek cukru. W tym ostatnim zwyciężyła rodzina Golińskich ze Śniecisk. Jej członkowie ułożyli wieżę wysoką na 44 poziomy kostek.
Goście mogli też przyglądać się występom artystycznym m.in. uczniów ze Szkoły nr 2 i 3, a także pokazowi średzkiej Akademii Karate Dragon. Były również tańce z 3-metrowym Misiem Słodziakiem, przeciąganie liny, megaportki, malowanie buziek i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. Podczas wydarzenia odbył się także pokaz lokalnego chóru "Na głosy".
Patronat nad wydarzeniem objęło Radio Eska.
![Podczas Pol’and’Rock powstanie rekordowy obraz z wkrętów Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1594543522,w_270,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Podczas Pol’and’Rock powstanie rekordowy obraz z wkrętów
![Teatr dla dzieci, koncert, DJ i joga – tak wygląda sierpień w Galerii Północnej](/files/_uploaded/glownekonf_1348070915,w_226,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Teatr dla dzieci, koncert, DJ i joga – tak wygląda sierpień w Galerii Północnej
![Pokolenie pracoholików ma się dobrze. Co drugi Polak pracuje po godzinach](/files/_uploaded/glownekonf_765942840,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Pokolenie pracoholików ma się dobrze. Co drugi Polak pracuje po godzinach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.