Komunikaty PR

Toyota Hilux, czyli nowa dakarowa broń Kuby Przygońskiego

2020-12-21  |  18:00
Biuro prasowe

Toyota Hilux to od lat synonim niezawodności i trwałości, a Rajd Dakar najlepiej sprawdza te cechy samochodów. Rajdowa terenówka od Toyota Gazoo Racing od 2012 roku niemal nie schodzi z podium uważanej za jeden z najtrudniejszych imprez cross-country na świecie. W styczniu przyszłego roku Kuba Przygoński, zdobywca Pucharu Świata w rajdach cross country w 2018 roku oraz zdobywca tytułu Mistrza Polski w rajdach terenowych 2020 roku, właśnie w Hiluxie powalczy o podium rajdu w Arabii Saudyjskiej.

 

Toyota Hilux to jedna z ikon japońskiego koncernu. Tak jak model Corolla to od dekad czołowe auto w segmencie kompaktów, a Land Cruiser zdobył sławę jako terenówka, która wjedzie wszędzie, a do tego stał się synonimem prestiżu, tak produkowany od 1968 roku Hilux zyskał miano auta nie do zdarcia. Dlatego nie dziwi, że w drugiej dekadzie XXI wieku zespół Toyota Gazoo Racing na bazie pickupa słynącego z legendarnej wytrzymałości zbudował terenową rajdówkę zdolną do wygrywania Rajdu Dakar. I nie były to czcze zapowiedzi. W 2019 roku duet Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel poprowadzili Hiluxa do wygranej w Rajdzie Dakar. To było wydarzenie bez precedensu – nigdy wcześniej Toyota nie wygrała w najbardziej prestiżowej kategorii samochodów. O renomie Hiluxa dobrze świadczy też fakt, że Fernando Alonso właśnie Toyotę wybrał na samochód, którym spróbował swoich sił w dakarowych zmaganiach.

Od 2020 roku Toyota Hilux w dakarowej odmianie jest też autem najlepszego obecnie polskiego kierowcy cross-country, Kuby Przygońskiego. Razem z pilotem Timo Gottschalkiem sprawdzili auto, startując m.in. w Katarze, a także w pełnym cyklu mistrzostw Polski, co dla polsko-niemieckiego duetu zakończyło się zdobyciem tytułów. „Wybrałem Toyotę Hilux w dakarowej wersji, która de facto jest potężnym czołgiem rajdowym zdolnym do ścigania po pustyni. Auto jest szybkie, zwinne i wytrzymałe. To najlepsza wersja tego uniwersalnego samochodu” – mówi polski kierowca. Jego słowa potwierdzają kolejne wyniki z Rajdu Dakar – oprócz zwycięstwa w 2019 roku fabryczna Toyota Hilux czterokrotnie była druga (2013, 2015, 2018 i 2020), a dwa razy (2012 i 2016) zajęła trzecie miejsce. Temu autu można zaufać.

Jak daleko pada jabłko od jabłoni?

Rajdowa maszyna do wygrywania ze swoim cywilnym odpowiednikiem związana jest dość luźno, ale wygląd nie pozostawia jednak złudzeń – to jest Toyota Hilux. Reflektory i grill sprawiają, że wiemy od razu, co to za auto. Co kryje pod spodem? Rurowa klatka bezpieczeństwa obłożona jest nadwoziem z włókna węglowego. Pod maską kryje się 5-litrowy, wolnossący silnik V8 o mocy dochodzącej do blisko 400 KM. Motor zamontowano nie nad przednią osią, ale za nią, między kierowcą i pilotem – wszystko po to, by jak najlepiej rozłożyć masę. Chłodnica została przeniesiona na tył. Do tego podwójne sprężyny, które pomagają wylądować po dalekich skokach na wydmie, osłony chroniące podwozie i podzespoły. I napęd na cztery koła. To istny potwór rajdowy. I skuteczna maszyna do wygrywania.

„Czuć w tym samochodzie DNA Toyoty. Nasz Hilux powstaje w Toyota Gazoo Racing w RPA i od cywilnego różni się dość znacznie. Ma pięciolitrowy silnik V8. Waży 2,5 tony i ma zbiornik paliwa, który mieści 500 litrów. Zabieramy ze sobą trzy koła zapasowe. To prawdziwa pustynna rakieta” – mówi Przygoński.

We wnętrzu próżno szukać systemu multimedialnego z Apple CarPlay i Android Auto, który jest dostępny w najnowszej odmianie cywilnego Hiluxa. Podobnie możemy zapomnieć o elektrycznie regulowanych czy podgrzewanych fotelach. Rajdowy Hilux został stworzony tak, by załoga była bezpieczna w środku, docierały do niej tylko najpotrzebniejsze informacje o aucie i by można było wykorzystać jego pełny potencjał. Fotele są kubełkowe i dopasowane do zawodników. Pasy trzymają ciało w ryzach. Przed kierowcą tylko najważniejsze wskaźniki, a przed pilotem aparatura, która służy do nawigacji na wydmach.

„Na szczęście kubełkowe fotele w naszym dakarowym Hiluxie są komfortowe. Ich kształt jest ergonomiczny, choć nie mają żadnej regulacji, a fotele są na sztywno przymocowane do nadwozia. Nie jest źle, choć po etapie nie jest łatwo rozprostować plecy. Dakarowy Hilux jest względnie wygodny, choć jest to samochód, w którym liczy się szybkość i wytrzymałość. Ograniczamy masę we wszystkich elementach, w których jest to możliwe. Mamy za to klimatyzację, która pomaga w momentach, gdy jest gorąco. Temperatura potrafi przecież dochodzić do 50 stopni Celsjusza, więc taka klimatyzacja pomaga utrzymać koncentrację” – mówi Przygoński.

Nie tylko Hilux

Kuba Przygoński nie będzie jedynym kierowcą w Hiluxie na Rajdzie Dakar 2021. Zespół Toyota Gazoo Racing wystawi cztery fabryczne auta. Hiluxem znów pojedzie Al-Attiyah, a także Giniel de Villiers. Wielu zawodników startujących w barwach prywatnych ekip też od lata stawia na Hiluxy, a w całym rajdzie zobaczymy aż 23 auta ze znaczkiem Toyoty.

W grupie T2, czyli wśród aut produkcyjnych, od lat dominują Land Cruisery. Samochody od ich salonowych odpowiedników różnią się spartańskim wnętrzem oraz pełnym wyposażeniem z dziedziny bezpieczeństwa, które na najwyższym poziomie motorsportu jest po prostu standardem. Land Cruiser triumfował w ostatnich siedmiu edycjach w grupie T2, potwierdzając to, o czym mówi się od lat – to niezawodna maszyna o niesamowitej zdolności terenowej.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sport Promenada Bike Challenge – rozpocznij wakacje sportową rywalizacją! Biuro prasowe
2024-06-26 | 15:00

Promenada Bike Challenge – rozpocznij wakacje sportową rywalizacją!

Świętuj początek lata na Pradze Południe i rozpocznij wakacje w doskonałym humorze! W sobotę 29 czerwca przed centrum handlowym Promenada stanie platforma rowerowa Bike Challenge
Sport ASICS SUPERBLAST 2. Responsywna amortyzacja i energia na każdym kroku
2024-06-26 | 09:30

ASICS SUPERBLAST 2. Responsywna amortyzacja i energia na każdym kroku

ASICS wprowadza na rynek drugą odsłonę jednych z najszybszych treningówek na rynku – SUPERBLAST 2. Odświeżona wersja tego popularnego obuwia biegowego zawiera między innymi
Sport Nie psuj sobie lata – jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?
2024-06-26 | 01:00

Nie psuj sobie lata – jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Wybierając blokadę, należy wziąć pod uwagę mocne i słabe strony każdego rodzaju zabezpieczenia. Aby zdecydować się na odpowiedni wariant, warto zastanowić się, w jakich sytuacjach i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić

Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.

Edukacja

Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym

Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.

Teatr

Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności

Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.