Komunikaty PR

Ulubione święta hackerów? Black Friday i Cyber Monday!

2023-11-23  |  01:00

Prawie 80% Polaków i Polek planuje zakupy w nadchodzące Black Friday i Cyber Monday[1]. Wszyscy z nich prawdopodobnie zakładają, że oszczędzą pieniądze. To szczególnie ważne przed nachodzącym Bożym Narodzeniem w czasach wciąż wysokiej inflacji. Niestety brutalna prawda jest taka, że wiele osób wyda znacznie więcej, niż się spodziewa, a ich pieniądze trafią prosto do kieszeni cyberprzestępców.

 

Jak donosi brytyjski bank Barclays w zeszłym roku podczas Black Friday i Cyber Monday odnotowano 22% wzrost sum pieniędzy wykradzionych w wyniku oszustw związanych z zakupami. Ofiary straciły w tym okresie średnio po 970 funtów[2]. Należy się spodziewać, że sytuacja w Polsce jest bardzo zbliżona. W końcu czas, w którym kupujący na wyścigi klikają w najbardziej zachęcające promocje, jest idealny na łowy dla cyberprzestępców.

 

- Atmosfera zakupów w Black Friday i Cyber Monday zdecydowanie nie sprzyja podejmowaniu rozsądnych decyzji zakupowych i bezpiecznym zachowaniom online. Ze wszystkich stron płyną do nas reklamy i promocje, namawiające do natychmiastowych zakupów. W efekcie znacznie więcej osób może kliknąć w reklamę stworzoną przez cyberprzestępców lub dokonać zakupów na oszukańczej stronie – ostrzega Beniamin Szczepankiewicz, analityk laboratorium antywirusowego ESET.

 

Dane pokazują, że media społecznościowe są obecnie źródłem 88% wszystkich oszustw zakupowych, a przestępcy przyciągają kupujących, poprzez najpopularniejsze w social mediach produkty[3].

 

- Musimy pamiętać o tym, że cyberprzestępcy również śledzą trendy zakupowe. Wiedzą, że bardzo wiele osób, jak wskazują badania aż 32%, odkrywa nowe produkty i marki w social mediach[4]. To właśnie stamtąd mogą czerpać inspiracje do tworzenia przekonywujących oszustw – dodaje Beniamin Szczepankiewicz.

 

Polacy i Polki w tym roku planują kupować przede wszystkim odzież i obuwie (75%), elektronikę (55%), akcesoria i produkty do domu (49%) oraz kosmetyki (41%)[5]. Warto pamiętać, że te kategorie prawdopodobnie będą również najbardziej interesujące dla cyberprzestępców.

 

Co zatem zrobić, aby bezpiecznie robić zakupy podczas Black Friday i Cyber Moday?

Oto 6 najważniejszych zasad:

 

  1. Uważaj na oferty, które przychodzą mailem: zawsze sprawdzaj, z jakiego adresu została wysłana wiadomość, zanim klikniesz w jakikolwiek link.
  2. Podczas zakupów wchodź bezpośrednio na witryny danych marek czy sklepów, a nie za pośrednictwem przesłanych linków.
  3. Weryfikuj oferty: wszystkie informacje znalezione w social mediach lub otrzymane mailem sprawdzaj na oficjalnych stronach sklepów internetowych.
  4. Korzystaj ze sklepów, które już znasz: lepiej kupować w sklepach internetowych, z którymi mieliśmy wcześniej styczność. Black Friday i Cyber Monday to nie jest dobra okazja do sprawdzania nieznanych brandów – może się okazać, że część z nich po prostu nie istnieje.
  5. Zwracaj uwagę na ostrzeżenia w przeglądarkach internetowych i programach antywirusowych.
  6. Używaj przedpłaconych kart kredytowych lub środków płatniczych które posiadają opcję reklamacji transakcji. Karty kredytowe oferują np. „chargeback”.

 

W okolicach Black Friday warto również zachować szczególną czujność, jeśli chodzi o tzw. oszustwa na BLIK. Cyberprzestępcy mogą próbować wyłudzać pieniądze, podszywając się pod znajomych, wykorzystując narrację związaną z zakupami. W okresie obniżek cen wiadomość typu „Pożycz mi proszę 100 zł, chcę kupić sukienkę w promocji, która kończy się jutro. Oddam Ci w przyszłym tygodniu” mogą działać skuteczniej niż zwykle.

 

 

 


[1] https://www.bcg.com/publications/2023/bargain-hunters-set-to-drive-record-black-friday

[2] https://home.barclays/news/2023/10/barclays-warns-22-per-cent-surge-black-friday-scams/

[3] Ibidem.

[4] Raport Capgemini, WHAT MATTERS TO TODAY’S CONSUMER, 2023.

[5] Badania na zlecenie firmy PayPo.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Apart dołącza do ETC Swarzędz Biuro prasowe
2024-07-30 | 15:00

Apart dołącza do ETC Swarzędz

Znana i lubiana marka jubilerska już niebawem dołączy do ETC. Grupa Capital Park, właściciel swarzędzkiego centrum handlowego, podpisała umowę na wynajem powierzchni z Apart. Będzie
Zakupy Packeta Poland z nową usługą dla e-sklepów - DropYourBox
2024-07-23 | 14:00

Packeta Poland z nową usługą dla e-sklepów - DropYourBox

  Packeta Poland wprowadza usługę DropYourBox zaprojektowaną z myślą o polskich sklepach internetowych. W jej ramach Packeta zrealizuje nie tylko last mile, ale też first mile,
Zakupy Nowe Bielawy i Nowe Czyżyny wprowadzają „Różowe Skrzyneczki”
2024-07-16 | 11:00

Nowe Bielawy i Nowe Czyżyny wprowadzają „Różowe Skrzyneczki”

Wykluczenie menstruacyjne to problem, wokół którego wciąż zbyt często przechodzi się obojętnie. Tymczasem w Polsce aż pół miliona kobiet i osób

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Sport

Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.

Sport

Coraz mniej Polaków ćwiczy regularnie przez brak czasu i motywacji. To może pogłębiać problemy ze zdrowiem psychicznym

Ludzie, którzy w ciągu całego życia są aktywni fizycznie, zapadają na niektóre nowotwory co najmniej o 25 proc. rzadziej niż osoby mało aktywne. Mniejsze jest też u nich ryzyko wystąpienia chorób serca czy cukrzycy. Mimo świadomości dobroczynnego wpływu aktywności fizycznej tylko co czwarty Polak podejmuje ją regularnie przez minimum 30 minut dziennie, zgodnie z rekomendacjami WHO – wynika z raportu Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2023”. Brak ruchu najczęściej wynika z braku czasu i motywacji, ale może być także efektem poważniejszych problemów ze zdrowiem psychicznym. Eksperci dowodzą, że może jednocześnie te problemy pogłębiać, co tworzy błędne koło. Duża może być rola pracodawców, by zachęcać pracowników do aktywności fizycznej.

Moda

Luna: Bardzo mocno przeżyłam swój występ na Eurowizji. Nie do końca potrafię kontrolować emocje i często po prostu wygrywają łzy

Wokalistka czuje się zaszczycona tym, że mogła reprezentować nasz kraj na tegorocznej Eurowizji w Szwecji i jak zapewnia, był to milowy krok w jej karierze. Jej zdaniem najważniejsza nie jest bowiem sama wygrana, ale możliwość zaprezentowania się szerokiemu gronu odbiorców. I choć bardzo przeżyła brak awansu do finału konkursu, to miło wspomina swój udział w tym wydarzeniu. Udało jej się zdobyć nowe doświadczenia i nawiązać wiele cennych muzycznych znajomości.