WALKA O PRAWA KOBIET WOBEC UPRZEDMIOTOWIENIA I PRZEMOCY NA ARTE.TV
XXX
XXX
09-876 XXX
M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL| |M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL
+48 000 000 000
XXX
Obchodzony 5 lipca Światowy Dzień Łapania za Biust, a 14 lipca Dzień Łapania za Pupę, to dwa święta pogłębiające stereotypy i dające przyzwolenie na uprzedmiotowienie kobiecego ciała. Pierwotnie nakierowane na cele humorystyczne, coraz częściej stają się źródłem stygmatyzacji kobiet. Wiele osób nadal postrzega te dni jako niegroźną okazję do żartów, jednak takie rubaszne poczucie humoru jest przejawem seksizmu i braku szacunku wobec kobiet. Warto zatem w tych dniach podkreślić pilną potrzebę walki z naruszaniem strefy komfortu każdego człowieka, a także przemocą seksualną. W tym kontekście bezpłatna platforma streamingowa VOD ARTE.TV przygotowała dla swoich widzów szereg filmów ukazujących codzienne wyzwania, z jakimi mierzą się kobiety, oraz ich determinację w walce o swoje prawa. Wśród polecanych filmów znajdują się m.in. seria „H24: 24 godziny z życia kobiety”, „Kobiece ciało: kobiety arabskiej wiosny” czy „Sama tego chciała: historie gwałtów”.
Warto zauważyć, że perspektywa społecznego postrzegania kobiecego ciała uległa zmianie w ciągu ostatnich lat. Kobiety pragną być doceniane za swoje osiągnięcia, talent i wkład w społeczeństwo, a nie tylko za cechy fizyczne, które są sprowadzane do aspektów erotycznych. Uprzedmiotowienie kobiet w XXI wieku narusza godność ludzką i podważa wartość jednostek. Dostępna na platformie ARTE.TV seria „H24: 24 godziny z życia kobiety” przedstawia 24 poruszające obrazy codzienności kobiet, ich historii i wyzwań, z jakimi muszą się mierzyć. Zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami kolekcja oparta jest na tekstach europejskich autorek, odegranych przez 24 utalentowane aktorki. W ramach krótkich metraży można poznać m.in. przypadek kobiety (odgrywanej przez polską aktorkę Agnieszkę Żulewską), która zaatakowana przez mężczyznę próbującego dotknąć jej piersi, w akcie obrony, wykorzystuje swoje umiejętności bokserskie. „H24: 24 godziny z życia kobiety” stawia na pierwszym miejscu głosy kobiet i ich doświadczenia oraz inspiruje do refleksji nad rolą, jaką kobiety odgrywają w społeczeństwie. Zwraca uwagę na potrzebę równego traktowania i szacunku dla wszystkich płci. Wszystkie filmy dostępne są pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/RC-021433/h24/.
Często słyszymy historie o naruszaniu praw kobiet w krajach arabskich. Na Bliskim Wschodzie i w Afryce, kobiety od dłuższego czasu prowadzą niezwykłą walkę o swoje prawa. Ich determinacja i odwaga w obliczu licznych wyzwań i przeciwności stanowią inspirację dla milionów kobiet na całym świecie. Bohaterka filmu „Kobiece ciało: kobiety arabskiej wiosny”, aktywistka mieszkająca w Tunezji opowiada, że potrzeby seksualne kobiet są tematem tabu, a upodobania wychodzące poza restrykcyjne ramy są piętnowane i uważane za niedopuszczalne: kobietom nie wolno mieć stosunków seksualnych przed ślubem, nie wolno mieć stosunków seksualnych z innymi kobietami i najlepiej byłoby, gdyby wcale nie myślały o seksie. W krajach wielu arabskich dopuszczenie się powyższych aktów traktowane jest jako przestępstwo. Film ukazuje bunt i sprzeciw kobiet, chcących decydować o własnym ciele i swojej seksualności. Tę inspirującą walkę wojowniczek o swobodę seksualną można obejrzeć do pod adresem: https://www.arte.tv/pl/videos/097774-005-A/kobiece-cialo/.
Kolejny dokument ARTE.TV „Sama tego chciała: historie gwałtów” skupia się na jednym z najtrudniejszych aspektów związanych z przemocą seksualną – społecznym bagatelizowaniu gwałtów i ich ofiar. Każdego roku we Francji dochodzi do 250 000 gwałtów lub prób gwałtu. Zgłaszanych jest jedynie 16 000, z czego zaledwie jedna dziesiąta, po średnio 4 latach, trafia do sądu. Dokument pokazuje długą i bolesną podróż ofiar brutalnej przemocy, które spotykają się z kwestionowaniem i podważaniem winy sprawców. Widz jest świadkiem tego niebywałego toru przeszkód oraz roli, jaką odgrywa podawanie w wątpliwość wiarygodności ofiar, a także zbiorowe uprzedzenia w sprawach gwałtu. Film można obejrzeć pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/075213-000-A/sama-tego-chciala/.
Światowe dni łapania za biust i za pośladki powinny skłonić nas do refleksji i działania na rzecz walki o prawa kobiet, budowania społeczeństwa wolnego od przemocy oraz propagowania szacunku i równości dla wszystkich. Dokumenty ARTE.TV stanowią ważny wkład w walce o szacunek wobec cielesności i seksualności kobiet.
INNE FILMY PORUSZAJĄCE TEMATYKĘ CIELESNOŚCI:
Seria „Niezależne!”
Dostępna do 22 stycznia 2024 roku
Link: https://www.arte.tv/pl/videos/094356-006-A/niezalezne/
„Co mnie nie zabije: historie gwałtów”
Dostępny do 8 sierpnia 2023 roku
Link: https://www.arte.tv/pl/videos/098430-000-A/co-mnie-nie-zabije/
O ARTE.tv
ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.
Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - filmy fabularne i dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.
Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.
Więcej informacji i nowości:http:/facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl
Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter
MODA I SPORT – O TYM, JAK SPORT ZMIENIŁ NASZĄ GARDEROBĘ NA ARTE.TV
Mały przedsiębiorca. Jak pomóc dziecku nabrać wiatru w żagle?
Fundacja Avalon partnerem społecznym filmu „Drużyna A(A)”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Nie żyje Bogumiła Wander
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.