Komunikaty PR

WUJEK GOOGLE CZY PROFESJONALNA POMOC PRAWNA?

2020-11-26  |  17:00
Biuro prasowe

Dzięki powszechnemu dostępowi do Internetu, łatwości posługiwania się i wyszukiwania informacji, źródło to dla wielu osób zaczęło stanowić wyrocznię, gdzie znaleźć można odpowiedź na każde zadane pytanie. Oprócz szukania informacji o świecie, czy znanych ludziach, bądź ciekawych przepisów kulinarnych, coraz więcej osób wyszukuje porady zdrowotne oraz prawne, którym wierzy. W końcu wujek Google wie lepiej niż profesjonalista, ale czy na pewno?

W 2019 roku z inicjatywy Naczelnej Rady Adwokackiej zostały przeprowadzone badania na temat świadomości prawnej Polaków. Według nich aż 43% Polaków czerpie informacje o prawie ze specjalistycznych serwisów i portali, a 37% Polaków poszukuje informacji z forów internetowych. Jedynie co piąty rodak postanawia udać się po poradę prawną do specjalisty.[1]

- Większość osób mających problem prawny w pierwszej kolejności szuka informacji w Internecie. Jest to zrozumiałe, ponieważ próbują w ten sposób rozwiać swoje obawy. Jednakże w sieci znajdziemy wiele informacji nieprawdziwych bądź niepełnych, więc pokładanie bezgranicznego zaufania tylko w tym źródle wiedzy jest bardzo ryzykowne. Dużo bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zasięgnięcie porady profesjonalisty w danej dziedzinie. Każdy problem prawny oraz sprawa są inne i nie ma podręcznikowych, szablonowych rozwiązań. Jeśli ktoś opisał w Internecie swój przypadek, to nie znaczy, że nasz problem również w ten sam sposób będzie można rozwiązać. Ponadto przepisy prawa bardzo szybko zmieniają się, np. w Internecie można znaleźć informację, że ojciec może złożyć pozew o zaprzeczenie ojcostwa w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym dowiedział się, że dziecko od niego nie pochodzi, a obecnie ten termin wynosi rok mówi Karolina Marszałek, inicjatorka kampanii społecznej Prawo bez Strachu.   

- Wielokrotnie spotykałem się z sytuacją, gdy przychodzi do mnie klientka, która wcześniej w Internecie przeczytała kilka rad i podczas rozmowy poucza mnie, co powinniśmy zrobić w jej sprawie. W takich sytuacjach zawsze okazuje się, że jej sprawa jest zupełnie inna i należy inaczej postąpić niż tak, jak przeczytała w sieci. Wiele osób przychodzi do nas również z bardzo zaawansowanymi sprawami, z którymi sami próbowali sobie poradzić po przeczytaniu kilku „fachowych” porad na forach prawnych, a które ostatecznie urosły do takiej rangi, że musi wkroczyć prawnik – dodaje Michał Miller, kolejny z inicjatorów kampanii.

Wiele osób krępuje się kontaktu z prawnikiem, a przede wszystkim obawia sie pójścia do sądu. Nie chcą obcej osobie opowiadać o swoim małżeństwie oraz podsuwać dowody przy rozwodzie z orzekaniem o winie, bądź mówić o swoich zarobkach, które mogą interesować stronę przeciwną podczas rozprawy sądowej. Z drugiej strony wstydzą się w jakie tarapaty wpadli przez swoje działanie i próbują sami się uratować, czytając różne porady w Internecie. Takie działanie przynosi niestety odwrotny efekt, który o wiele trudniej jest następnie naprawić.

- Dlatego właśnie postanowiliśmy stworzyć kampanię społeczną Prawo bez Strachu, by zachęcić ludzi do korzystania z profesjonalnych usług prawnych zamiast szukać porad w Internecie. Rozumiemy wszelkie obawy, m.in. opowiadanie obcej osobie o swoich problemach, natomiast ostatecznie to nie Internet nas obroni w sądzie a prawnik. To on pomoże ostudzić emocje, podpowie lepsze rozwiązanie i pomoże przejść przez cały proces. Szukanie odpowiedzi w Internecie nie przyniesie niczego dobrego, a wręcz może nam zaszkodzić, jeśli będziemy kierować się internetowymi radami – mówi Anna Stasiak-Apelska, inicjatorka Prawo bez Strachu.

Szukanie informacji i porad w serwisach czy na forach internetowych związane jest również z niską świadomością prawną Polaków. Wolą oni poszukać informacji w sieci lub poradzić się znajomego czy rodziny, niż udać się do prawnika. Nie trzeba wcale iść do kancelarii prawnej, a można z ekspertem spotkać się np. w kawiarni, czy w restauracji, na neutralnym gruncie, by czuć się pewniej.

- W związku z tym od początku kampanii w każdy wtorek organizowaliśmy darmowe spotkania w jednej z warszawskich restauracji, których celem było edukowanie oraz informowanie, tłumaczenie kroków prawnych w różnych sprawach. Mając na uwadze nowe obostrzenia sanitarne postanowiliśmy przenieść spotkania do Internetu i w każdy wtorek o 18:00 na naszym profilu na Facebook’u prowadzimy relację LIVE na dany temat oraz odpowiadamy na pytania obserwatorów. Zależy nam by przybliżyć społeczeństwu nasz zawód, pokazać, że sprawy prawne nie są aż tak straszne jak nam się wydaje. Istnieje wiele barier i obaw, które powstrzymują nas przed walką o swoje prawa, wiele z nich jednak można w prosty sposób ominąć lub są też całkowicie nieuzasadnione – dodaje Bartosz Czupajło, inicjator kampanii.

Kampania Prawo bez Strachu powstała, by odczarować zawód prawnika i wyjaśnić najważniejsze zagadnienia czy zasadność postępowań w różnych prawnych tematach oraz zachęcić do korzystania z usług profesjonalistów zamiast czytania i ufania błędnym informacjom znalezionych w Internecie.

 

PRAWO BEZ STRACHU – kampania społeczna stworzona przez czterech prawników: Karolinę Marszałek, Annę Stasiak-Apelską, Bartosza Czupajło oraz Michała Millera. Jej celem jest zachęcenie społeczeństwa do korzystania z profesjonalnych porad prawnych i wsparcia prawników w każdej sprawie oraz przybliżenie wiedzy na temat współpracy. www.prawobezstrachu.pl

 


[1] https://www.adwokatura.pl/z-zycia-nra/polacy-wybieraja-fora-internetowe-zamiast-prawnika-badania-nra/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Psychologia Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle Biuro prasowe
2024-12-09 | 12:35

Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle

W sobotę, 14 grudnia, w godz. 11.00-18.00 wraz z przedstawicielkami „Gryfnych Bajlti” oraz ich podopiecznymi zapraszamy do Parku andlowego Arena w Gliwicach na warsztaty ozdabiania
Psychologia BRAK ZDJĘCIA
2024-11-22 | 10:30

Czym różni się kariera zawodowa osób neuroatypowych od pozostałych?

Neuroróżnorodność to pojęcie, które zyskuje na popularności w kontekście współczesnego rynku pracy. Obejmuje osoby o różnych profilach neurologicznych, takich jak autyzm, ADHD, dysleksja czy zespół
Psychologia BRAK ZDJĘCIA
2024-11-12 | 10:00

Jak budować zespoły IT otwarte na zmiany

W świecie technologii zmiany są jedyną stałą. Dla osób zarządzających zespołami IT to nie tylko wyzwanie, ale i szansa – mogą być przewodnikami i przewodniczkami, którzy rozwijają potencjał swoich zespołów.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.