Zakupy wakacyjne Polaków – co króluje na liście must have?
Aż 37% Polaków planujących wyjazd wakacyjny zamierza w związku z tym zakupić dodatkowe ubrania – wynika z najnowszego raportu Danae stworzonego we współpracy z OLX. Jak pokazują badania, preferencje zakupowe na okres wakacyjny różnią się nie tylko ze względu na płeć, ale również wiek oraz miejsce planowanego wypoczynku. Olbrzymią rolę w przedurlopowych przygotowaniach odgrywa również e-commerce.
Trwająca pandemia koronawirusa i wprowadzone ze względu na nią obostrzenia spowodowały, że duża część z nas wybiera wczasy w kraju. Prawie każdy wypad w okresie wakacyjnym jest związany z różnorakimi zakupami. Wyniki raportu Danae pokazują, że 6 na 10 wyjeżdżających Polaków zdecyduje się na jakiś przedwakacyjny zakup.
Preferencje zakupowe Polaków na wakacje
Pierwsze miejsce na liście zakupów zajmują w tym roku ubrania (sportowe lub inne) – 37 proc. Dorosłe osoby planujące wyjazd wakacyjny są zainteresowane także zakupem książek, płyt lub zabawek dla dziecka (po 13 proc). Wśród Polaków, którzy planują spędzić dłuższe wakacje, najczęściej królują ubrania, sprzęt foto oraz akcesoria telefoniczne.
Preferencje zakupowe różnicuje płeć. Badanie przeprowadzone przez Danae wskazuje, że mężczyźni na wakacyjny wyjazd chętniej zakupią m.in. akcesoria wędkarskie, sprzęt audio, grę elektroniczną. Dla kobiet planujących wczasy absolutnym liderem na liście must have jest odzież, pozostałe miejsca zajmują dziecięce zabawki lub ubranie dla dziecka, a także książka/płyta.
Co warte odnotowania, różnice w wyborach zakupowych widoczne są również za sprawą przedziałów wiekowych. Młodzi ludzie w wieku 18-24 lat stawiają na elektronikę, odzież oraz grill. Starsze grupy (25-34 oraz 35-44 l.) wybiorą częściej m.in. zakupy dla dziecka czy planszówki. Z kolei aż 50 proc. respondentów w wieku 45-54 lat nie kupi niczego na wyjazd. Badanie pokazało także, że wyjątkowo mało popularna jest w tym przedziale wiekowym elektronika. Osoby 55+ na wyjazd wakacyjny prawie wszystko kupują rzadziej – wyjątki to akcesoria wędkarskie oraz książka lub płyta.
Zostaję w domu!
Nie każdy decyduje się na wakacyjne wyjazdy. Część z nas skorzysta z domowego zacisza i własnego ogrodu. Raport Danae i OLX pokazuje również preferencje zakupowe osób, które planują pozostać w domu na okres wakacji. Są określone kategorie produktów, które Polacy pozostający w swoich czterech ścianach, chcą kupić. Najwięcej z nich zamierza nabyć rośliny (26 proc.), drobne przedmioty z wyposażeniem mieszkania/domu (25 proc.) oraz ubrania sportowe lub inne (24 proc.). Wśród mężczyzn najbardziej popularnymi wyborami są akcesoria związane z hobby lub sportem, meble, materiały lub narzędzia budowlane. Z kolei wśród kobiet wygrywa biżuteria, telefon lub akcesoria telefoniczne, ubranie lub zabawka dla dziecka, rośliny oraz wyposażenie domu.
Jak wakacyjne plany zakupowe wyglądały w ubiegłych latach? Raport „Urlop w czasach pandemii” Sales Intelligence z kwietnia 2020 r. przedstawił plany zakupowe i porównał je z okresem sprzed pandemii. To był szczególny czas – zbliżały się wakacje, a wraz z nimi widmo kolejnego lockdownu oraz coraz bardziej restrykcyjnych obostrzeń. Odnotowano wtedy wzrost zainteresowania odzieżą sportową w porównaniu z danymi z kwietnia 2019 r. (dres o 270 proc., legginsy o 77 proc., t-shirty o 75 proc., buty 43 proc.).
Aż o 59 proc. wzrosło wtedy zainteresowanie meblami ogrodowymi, a o 400 proc. popularniejszy stał się zakup basenów ogrodowych. Odnotowano również duży wzrost zainteresowania (75 proc. w porównaniu z kwietniem 2019 r.) namiotami. Analogicznie w tym okresie nastąpił duży spadek zainteresowania artykułami podróżnymi – plecakami o 48 proc., walizkami o 50 proc., torbami o 43 proc. Zarówno w tym roku, jak i w ubiegłym, stawiano najczęściej na pozostanie w domu lub wakacje w kraju.
Rola internetu w preferencjach zakupowych
Branża e-commerce zdobyła ogromną popularność w trakcie pandemii. Polacy coraz częściej decydują się na zakupy online. Wiele firm ze względu na pandemię przenosiło swoje usługi do internetu, stawiając na współpracę z firmami kurierskimi. Jak pokazują wyniki badania PwC „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu internetowego”, prawie 85 proc. respondentów nawet po zakończeniu pandemii nie chce zmniejszyć częstotliwości realizowania zakupów przez internet. Ponad 74 proc. badanych podkreśliło, że po zakończeniu pandemii utrzyma je na podobnym poziomie, a 10 proc. z nich zamierza zwiększać częstotliwość zakupów online.
Ponad 80 proc. Polaków twierdzi, że wyda tyle samo lub więcej na zakupy przez internet w 2021 r. w porównaniu do 2020 r. Co ważne, ponad 23 proc. z nich zamierza nieznacznie podnieść wydatki online, a 20 proc. planuje je zwiększyć o ponad 1/5 w porównaniu do poprzedniego roku.

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Julia Kamińska: Elektrośmieci to duży problem. Sama mam w piwnicy zepsutą pralkę i muszę zorganizować jej wywóz
Piotr Zelt, Julia Kamińska i Klaudia Zioberczyk zauważają, że mimo wielu akcji informacyjnych i edukacyjnych nadal nie wszyscy Polacy zdają sobie sprawę z tego, że elektrośmieci, które nie są w odpowiedni sposób zutylizowane, stanowią ogromne zagrożenie dla środowiska. I choć istnieją różne możliwości przekazania zużytych, nieużywanych lub uszkodzonych urządzeń elektrycznych i elektronicznych do punktów zbiórki czy firm zajmujących się recyklingiem, to nie brakuje osób, które lekceważą wszelkie wytyczne i idą na łatwiznę. Wyrzucają takie sprzęty do zwykłych śmietników albo wywożą na przykład do lasu.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Problemy społeczne
Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.