Zielona architektura i ciepło - nierozłączny duet
Architektura przyszłości
Wraz z narastającymi wyzwaniami związanymi z kryzysem klimatycznym, architekci na całym świecie poszukują innowacyjnych rozwiązań, które nie tylko zapewnią energooszczędność, ale również zminimalizują negatywny wpływ na środowisko. Jak wygląda to z perspektywy Polski?
O działaniach podejmowanych przez Stowarzyszenie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej opowiedziała prezeska SARP, Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
-Zrównoważony rozwój to pojęcie, które już znaliśmy w latach 90-tych, ale wówczas, jeszcze nie w pełni wiedzieliśmy, z czym on się wiąże. Mamy się rozwijać, ale w sposób zrównoważony, czyli zrównoważyć negatywne oddziaływania na środowisko. To bardzo istotne w budownictwie, bo jak wiemy, około 38 do 40% emisji gazów cieplarnianych związane jest z budynkami: ze wznoszeniem, z użytkowaniem, z utylizacją, z produkcją materiałów budowlanych. Dostrzegam tu olbrzymi problem, bo wiemy, że ten nadmiar gazów cieplarnianych w atmosferze powoduje, że podgrzewamy naszą planetę, że mamy właściwie katastrofę klimatyczną za chwilę, za parę lat i musimy zrobić wszystko, żeby ograniczyć emisję gazów cieplarnianych.
Co można zrobić, aby skutecznie ograniczać szkodliwy wpływ na środowisko? SARP stawia głównie na edukację i wymianę wiedzy ekspertów z poszczególnych branż.
-Stowarzyszenia Architektów Polskich ma świadomość, że to właśnie od architektów powinno się zacząć edukację i w 2015 roku stworzyliśmy zespół do spraw środowiska i ochrony klimatu, składający się z większości, z architektów, ale też z projektantów branżowych, bo tutaj niezwykle istotna jest wymiana wiedzy pomiędzy inżynierami z branży instalacyjnej, a architektami. Jeżeli to nie idzie w parze, to nie mamy dobrych efektów - dodaje Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
Technologie - nieodłączny element zielonej transformacji
Ekologia jest istotna również dla producentów branży grzewczej, która ma ogromny wpływ na zrównoważone budownictwo. Trwają poszukiwania rozwiązań, które będą przyjazne środowisku. Przykładem takich działań, może być projekt prowadzony przez polską firmę Termet, która wraz z Fuel Cell Poland i Politechniką Warszawską, pracuje nad mikrokogeneracją, która pozwoli dostarczać energię elektryczną oraz cieplną (początkowo zasilaną gazem, a następnie - wodorem). Termet prowadzi również działania edukacyjne na rzecz zwiększania świadomości konsumentów na temat ekologicznych źródeł ciepła. Również producent zauważa konieczność międzybranżowej współpracy.
-Kształtowanie zielonej przyszłości jest wyzwaniem, z którym wszyscy się mierzymy, dlatego łączenie sił w prośrodowiskowych działaniach na pewno zbliży nas do założonych w transformacji energetycznej celów. Jako producent urządzeń grzewczych, Termet jest świadomy swojej roli w zakresie codziennej odpowiedzialności za środowisko i zdrowie przyszłych pokoleń, dlatego stale rozwijamy ofertę produktową z zakresu produktów OZE, nie zapominając przy tym o intensyfikacji działalności szkoleniowej. Systematyczne i rzetelne przekazywanie wiedzy produktowej naszym Partnerom Handlowym, Autoryzowanym Serwisantom, Instalatorom i Projektantom stanowi nadrzędny cel strategii komunikacji. Powinniśmy być przy tym świadomi, że to stworzenie odpowiedniej, zdywersyfikowanej oferty, która będzie odpowiedzią na obecne wygania przeobrażania energetycznego oraz osiągnięcie wystarczającego poziomu wykorzystania programów wsparcia będą miały przełożenie na sukces tej transformacji na poziomie społecznym – mówi Żaneta Lisowska, Kierownik Działu Marketingu Termet S. A.
Wraz z rozwojem technologii i rosnącą świadomością społeczeństwa, zielone źródła ciepła i zrównoważona architektura stają się coraz bardziej dostępne. Jednak, aby osiągnąć pełny potencjał tych rozwiązań, potrzebujemy zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron. Tylko dzięki współpracy, możemy osiągnąć założenia zielonej transformacji.
Więcej:
https://www.youtube.com/watch?v=rqNbzjdSoGI&t=6s
Oaza spokoju na Żoliborzu
Architektoniczne inspiracje ze świata arch. Magdaleny Federowicz-Boule
Vileda wprowadza nową linię suszarek Ultimate – styl i funkcjonalność w jednym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Nie żyje Bogumiła Wander
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.