Mówi: | Agata Młynarska, prezenterka Klaudia El Dursi, prezenterka Anna Nowak-Ibisz, prezenterka |
Agata Młynarska: Gdyby żył mój tata, to na pewno napisałby piosenkę, że nasz kraj jest teraz jak ta Odra
Agata Młynarska, Klaudia El Dursi i Anna Nowak-Ibisz ubolewają nad katastrofą ekologiczną na Odrze. Gdy przez media przewijały się makabryczne zdjęcia tysięcy martwych ryb, brakowało im słów na to, by wyrazić rozpacz z powodu zaistniałej sytuacji. Prezenterki uważają także, że wyjaśnianie konkretnych przyczyn zatrucia rzeki trwa zbyt długo.
– To jest nieprawdopodobna katastrofa, po której wiele lat nie będziemy mogli przywrócić Odry do tego życia, które było wcześniej. Jest to zarówno dramat dla nas wszystkich, jak i dla tych osób, które bezpośrednio mieszkały przy Odrze, każdego dnia mogły się cieszyć zarówno z wody, z ryb, z czasu spędzanego nad nią. Jest to niewyobrażalna strata. Emocje były ogromne, jak oglądaliśmy te drastyczne, strasznie ciężkie zdjęcia martwej Odry – mówi agencji Newseria Lifestyle Klaudia El Dursi, prezenterka.
Zanim Odra się zregeneruje, muszą minąć lata. Skutki tej katastrofy już odczuwają mieszkańcy pobliskich terenów, którzy utrzymywali się chociażby z połowu i sprzedaży ryb, a także z turystyki nadodrzańskiej. Miejscowi przedsiębiorcy zaczęli więc liczyć straty. Zakaz wstępu do Odry został wprowadzony w województwach: zachodniopomorskim, lubuskim i dolnośląskim. Klaudia El Dursi ma nadzieję, że jest to odosobniony przypadek i że inne polskie rzeki są bezpieczne.
– Tyle lat żyliśmy i korzystaliśmy z dobrodziejstw rzeki i żadne katastrofy się nie wydarzały. Mam więc nadzieję, że ten ogromny, drastyczny incydent nie wpłynie na nasze podejście do wypoczynku nad rzekami – mówi.
Agata Młynarska jest zbulwersowana tym, że miesiąc od dramatu na Odrze nic nie jest jasne. Zamiast konkretów są tylko przypuszczenia i wątpliwości. Tymczasem chaos i przerzucanie winy nie pomaga w rozwiązaniu problemu. Mnożą się kolejne pytania, a im dłużej nie znamy na nie odpowiedzi, tym bardziej cierpi rzeka i ekosystem.
– Wszyscy myślimy to samo o tej katastrofie ekologicznej. Tylko jedni mówią bardziej o tym, co myślą, inni bardziej liczą się ze słowami, a inni jeszcze nabierają wody w usta, tyle tylko, że jest to woda zatruta, tak jak ta woda w rzece. A ja myślę, że gdyby żył mój tata, to na pewno napisałby piosenkę, że nasz kraj jest teraz jak ta Odra i to jest wszystko, co mam do powiedzenia na ten temat – mówi Agata Młynarska, prezenterka.
Katastrofa ekologiczna na Odrze wstrząsnęła całą Polską. Anna Nowak-Ibisz zastanawia się, czy można było zapobiec temu dramatowi lub chociażby ograniczyć skalę zjawiska, działając błyskawicznie.
– Każda taka katastrofa na tak olbrzymią skalę jest dramatem każdego z nas. Myślę, że w dzisiejszych czasach nie ma osób, które nie zdawałyby sobie sprawy z tego, co to oznacza, ze skali tego i z tego, jak to niestety zostało podane, jak długo przemilczane. W ogóle człowiekowi brak na to słów, bo to są nieodwracalne w skutkach szkody dla naszego klimatu. I ten świat na naszych oczach się załamuje, bo ktoś komuś coś i ktoś kogoś gdzieś tam wpuścił i nadal ważniejszy jest pieniądz, a nie to, gdzie będą żyły nasze dzieci, czym będą oddychały, co będą jadły i jak to wpłynie na ich zdrowie – mówi Anna Nowak-Ibisz, prezenterka.
Od 18 sierpnia strona rządowa przekonuje, że do katastrofy doszło z powodów naturalnych, a pośrednią przyczyną zatrucia rzeki może być toksyczny gatunek „złotych alg”, które występują tylko w wodach słonych. Ich zakwit powoduje bowiem pojawienie się toksyn zabójczych dla ryb i małży.
Czytaj także
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
- 2024-11-15: Anna Lewandowska: Są aż trzy odsłony „Czerwonego dywanu” w „Pytaniu na śniadanie”. Ten punkt naszego programu ma bardzo dobrą oglądalność
- 2024-10-15: Agata Młynarska: Moim bliskim daję w prezencie pakiety na badania, a z przyjaciółkami umawiam się na mammografię
- 2024-10-24: Agata Młynarska: Kobiety coraz odważniej rozmawiają na trudne tematy. Bardzo odważnie bronią swojego zdania
- 2024-10-08: Agata Młynarska: W natłoku spraw odłożyłam na bok diagnostykę raka piersi. Przy okazji badań przesiewowych okazało się, że jest tam guz
- 2024-10-04: Anna Głogowska: Długo wstydziłam się stanąć na scenie teatralnej. Teraz zaczynam myśleć o sobie jako o aktorce
- 2024-09-18: Anna Głogowska: W samym środku lata wyjechałam na wakacje do Egiptu. Temperatura powietrza sięgała 43, a wody 38 stopni
- 2024-10-25: Anna Głogowska: Piękna jest sztuka z elektroodpadów. Takie ubrania to dobry pomysł na oryginalny strój na czerwony dywan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.