Newsy

Cross trening zyskuje coraz więcej fanów. Intensywne i zróżnicowane ćwiczenia pozwalają na szybką poprawę kondycji

2016-04-08  |  06:00

Ten rok zdecydowanie będzie należał do cross treningu. Unikatowy trening funkcjonalny zdecydowanie różni się od innych metod aktywności fizycznej przede wszystkim tym, że podczas ćwiczeń angażowane są wszystkie partie mięśni. Pół godziny tego typu ćwiczeń trzy razy w tygodniu zdecydowanie poprawia kondycję, redukuje tkankę tłuszczową i usprawnia pracę układu krążeniowo-oddechowego.

– Cross trening to wszechstronna i ogólnorozwojowa forma ćwiczeń. Trenujemy za pomocą takich obciążeń, jak kettle, worki z piaskiem czy sztangi z ciężarami. Podczas wykonywania ćwiczeń angażujemy wszystkie partie mięśniowe, w związku z czym trenujemy całe ciało w przeciwieństwie do tradycyjnego treningu siłowego, gdzie izolujemy jedną trenowaną partię mięśniową. To sprawia, że cross trening jest dużo bardziej intensywny niż inne formy – mówi agencji Newseria Lifestyle Piotr Korzan, web marketer Domyos i Newfeel, Decathlon.

Ćwiczenia funkcjonalne są zróżnicowane. Na efekty nie trzeba długo czekać. Już około 30 minut ćwiczeń wykonywanych trzy razy w tygodniu, wpływa na poprawę pracy systemu sercowo-naczyniowego, zwiększenie siły mięśni i utratę masy tłuszczowej.

– Przede wszystkim możemy osiągnąć ogólną sprawność. Nauczymy się podstawowych ruchów funkcjonalnych takich jak przysiad, martwy ciąg czy podciąganie. Wzmocnimy swoją siłę, wydolność krążeniowo-oddechową czy wytrzymałość. Przy zastosowaniu odpowiedniej diety możemy wyrzeźbić swoją sylwetkę oraz nabrać masy mięśniowej – tłumaczy Piotr Korzan.

Zajęcia są krótkie, a zatem idealne dla osób, które nie mają dużo wolnego czasu. Cross Trening to ćwiczenia zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet. Jego celem jest wypracowanie formy w najbardziej kompletnym wymiarze. Przede wszystkim chodzi o osiągnięcie równowagi ciała odpowiednio wyważonej między siłą a wytrzymałością. Dlatego też zajęcia są zróżnicowane. Ten rodzaj treningu pozwala uniknąć rutyny, oferując wiele odmiennych zestawów ćwiczeń.

– Myślę, że dla osoby początkującej wystarczą maksymalnie 2–3 sesje w tygodniu, po około 45 minut do godziny, wliczając w to solidną rozgrzewkę, aby przygotować mięśnie do intensywnego treningu. Zaczniemy od pompek na kolanach czy od podciągnięcia z gumą, która pomoże nam wykonać ruch. Z czasem mięśnie się umocnią i będziemy w stanie zrobić te ćwiczenia samodzielnie – wyjaśnia Piotr Korzan.

Nie jest to kosztowna aktywność fizyczna. Aby uprawiać Cross Trening, nie trzeba inwestować w sprzęt czy specjalistyczne maszyny do ćwiczeń. Wystarczy koszulka i spodenki oraz odpowiednie buty z dobrą stabilizacją. Początkowo do treningu w domu nie potrzeba żadnego sprzętu, dopierona zaawansowanym etapie warto stosować dodatkowe obciążenia w postaci kettli, piłki lekarskiej czy sztangi. Może również przydać się drążek i liny treningowe, czyli strap training.

– Nie ma tutaj mowy o żadnej nudzie czy monotonii, ponieważ wszystkie ćwiczenia są bardzo dynamiczne, wszystko odbywa się bardzo szybko. Inną zaletą jest praca w grupach, co dla wielu osób może być bardzo ważne. Jest to wzajemna motywacja i rywalizacja, która nakręca tych ludzi. Cross trening to swego rodzaju społeczność, która zrzesza fascynatów tego typu sportu – mówi Piotr Korzan.

Ważnym elementem cross treningu jest walka z czasem, a przez to z samym sobą. Obecność grupy motywuje do wysiłku ponad miarę, bo skoro inni ćwiczą, to w sobie też warto znaleźć siłę i mobilizację. W grupie trzeba się zaangażować na 120 proc., niestety, samemu jest dużo trudniej to osiągnąć.   

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Filip Chajzer: Bardzo długo nie widziałem sensu życia. Napisałem biografię dla ludzi, którzy tak jak ja przeszli przez depresję

Dziennikarz przekonuje, że książkę „Niejednoznacznie pozytywny” napisał z myślą o ludziach, którzy być może właśnie teraz przechodzą w swoim życiu trudny czas i potrzebują pomocy. Filip Chajzer wierzy, że jego przemyślenia mogą być dla kogoś motywacją i wskazać mu dobry kierunek działania. Jednocześnie namawia do tego, by nie rozpamiętywać przeszłości ani też nie martwić się o przyszłość, tylko skupić się na tym, co tu i teraz. To pozwoli opanować własne demony albo przynajmniej spróbować się z nimi zmierzyć.

Sztuka

Jan Kozaczuk został kuratorem wystawy włoskiego artysty Marco Angeliniego. Nie zamierza jednak dla sztuki zrezygnować z aktorstwa

Aktor od lat jest pasjonatem sztuki nowoczesnej i miał już zaszczyt wielokrotnie współpracować z Marco Angelinim, ale dopiero przy organizacji najnowszej wystawy dzieł tego cenionego malarza został jej kuratorem. Jan Kozaczuk nie kryje z tego dumy, a jednocześnie jest zadowolony z efektów swojej pracy i uważa, że dobrze poradził sobie z tym trudnym zadaniem. Na wystawie zatytułowanej „Sublimazione” w Galerii Test Mazowieckiego Instytutu Kultury w Warszawie prace włoskiego artysty są prezentowane do 10 lipca.

Edukacja

Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej

Smartfon, tablet, laptop – pokolenie nastolatków nie zna świata offline i przed ekranami spędza coraz więcej czasu. Gry i online’owe treści wypełniają ich czas, odciągając od aktywności fizycznej lub rozwijania zainteresowań. Dotychczas strategie walki z siedzącym trybem życia młodych ludzi opierały się głównie na edukacji, ale Chiny od 2021 roku walczą z tym prawnie. Między innymi ograniczyły regulacjami czas, kiedy gry i inne treści online są dostępne dla dzieci i młodzieży. – Ocena rezultatów tych działań jest pozytywna – mówią naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu, którzy przyjrzeli się regulacjom z 2021 roku i zbadali skutki ich wprowadzenia.