Mówi: | Patrycja Zaczyńska |
Funkcja: | architekt |
Firma: | założycielka międzynarodowej pracowni projektowo-wykonawczej ADP ARCH LTD |
Przy dekorowaniu choinki najlepiej ograniczyć się do jednej barwy w kilku odcieniach. W tym sezonie króluje biel, róż i turkus
Przystrojenie choinki tak, by zachwycała, a nie była tylko kiczowatym dodatkiem do świąt, wbrew pozorom wcale nie jest łatwe. Styliści wnętrz radzą, by zastosować prostą zasadę – znaleźć wspólny mianownik dla wszystkich ozdób. Kluczem do sukcesu może być wybór jednego koloru lub bazowanie na kilku jego odcieniach. Wśród najnowszych trendów coraz więcej miejsca zajmuje biel. Biało-niebieskie barwy idealnie sprawdzą się na przykład we wnętrzach nowoczesnych i minimalistycznych. Na popularności zyskują również ozdoby w kolorze różowym i turkusowym.
Zgodnie z tradycją choinka jest jedną z najważniejszych dekoracji bożonarodzeniowych. Co roku jednak wiele osób staje przed tym samym dylematem, jak przystroić świąteczne drzewko, żeby pasowało do przestrzeni i oddawało magię świąt.
– Choinka dosyć często stanowi silną bryłę w naszych wnętrzach, czyli staje się taką dominantą, która zmienia wszystkie proporcje wokół. I od nas zależy to, jaki nadamy klimat tej choince. Czy ta stylizacja, którą wybierzemy, podkreśli styl naszego wnętrza, czy wręcz przeciwnie rozbije bądź będzie kontrastem. Mówię tu o barwach, teksturach, o tym, czy te ozdoby będą odbijać światło, czy pochłaniać – mówi agencji Newseria Lifestyle Patrycja Zaczyńska, architekt, założycielka międzynarodowej pracowni projektowo-wykonawczej ADP ARCH LTD.
Dobór ozdób zależy od gustu, wyobraźni i kreatywności domowników. Producenci oferują niemal całą gamę kolorystyczną bombek, łańcuchów, światełek i figurek, które można zestawiać w dowolnych konfiguracjach.
– Mamy bardzo duże pole do popisu. Ja na przykład zawsze się inspiruję moimi podróżami ze Stanów, z Anglii. Stawiam na bardzo naturalne dodatki, typu pióra, gałązki innej rośliny, które można przywiązać wstążką bądź kawałkiem skórki naturalnej do gałązek istniejącej choinki. Jeżeli ktoś chce postawić na styl glamour, można dodać na przykład imitacje pereł – tłumaczy Patrycja Zaczyńska.
W poprzednich sezonach dużą popularnością cieszyły się takie kolorystyczne duety, jak na przykład złoto z czerwienią czy błękit z bielą. Tym razem styliści radzą, by ograniczyć się do jednej barwy, ale w różnych tonacjach.
– Przede wszystkim każdy musi się określić, jaką kolorystykę wybierze dla swojej choinki. Może to być monochromatyczna gama, np. od jasnej czerwieni do głębokiej. Modne są również turkusy lub po prostu cała choinka w bieli. Mamy teraz też takie produkty, które pomagają osiągnąć ten efekt śniegu, srebra – mówi Patrycja Zaczyńska.
Od kilku sezonów modne są ozdoby choinkowe w kolorze szarym i czarnym. Zdaniem dekoratorów wnętrz, szarość idealnie wpisuje się w różne style i dyskretnie podkreśla atmosferę świąt. Chłodne barwy dekoracji choinkowych sprawiają, że mimo dużej liczby ozdób drzewko prezentuje się skromnie i elegancko. Z kolei ci, którym szarość ozdób choinkowych wydaje się zbyt stonowana, mogą połączyć ją z zielenią, czerwienią oraz srebrem i złotem.
Choć trendy się zmieniają, to nie trzeba co roku kupować nowych ozdób. Można wykorzystać te tradycyjne z poprzednich sezonów, spróbować nadać im nowe życie, połączyć w gustowny sposób, tak by choinka za każdym razem wyglądała stylowo i nowocześnie.
– Wszystko zależy od naszej wyobraźni, bo mimo że mamy stare ozdoby, to przede wszystkim one mają wartość sentymentalną, więc stawiam na to, żeby jak najbardziej je wykorzystywać, zbierać latami, nawet pokoleniami te nasze piękne ozdoby, bo w ten sposób przenosi się ten klimat świąt. Możemy natomiast zmienić sposób montażu ozdób, postawić np. na wstążki – grube, szerokie, welurowe, albo błyszczące i już te ozdoby będą miały inny wymiar. Albo też możemy je przemalować, jeżeli się nadają, sprayem i stworzyć monochromatyczną choinkę – mówi Patrycja Zaczyńska.
Można też każdego roku wybierać inne drzewko świąteczne. Albo zamiast tradycyjnej jodły czy świerka pomyśleć o konstrukcjach z drewna czy wikliny. Architekci przekonują, że wcale nie musimy mieć klasycznej choinki, żeby nasze mieszkanie oddawało stylem magię i charakter świąt Bożego Narodzenia.
– Ja lubię choinki, które mają takie elementy inspirowane jedzeniem, np. przepyszną czekoladą, lizakami, i właśnie ozdabiam to wszystko welurowymi wstążkami. I te wstążki mogą być naprawdę duże, takie imponujące – dodaje Patrycja Zaczyńska.
Czytaj także
- 2024-10-28: Beata Tadla: Nowe studio „Pytania na śniadanie” jest bardzo uniwersalne. Wszystko mi w nim pasuje i nie ma kakofonii kolorystycznej
- 2024-07-31: Małe i średnie firmy czeka szereg wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Banki chcą im w tym pomagać
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-03-29: Maria Sadowska: Niektórym się nie chce i zamiast malowania pisanek używają gotowych barwników albo naklejek. Dla mnie to jedna z najważniejszych tradycji świątecznych
- 2024-03-28: Monika Richardson: Co roku na święta organizujemy zjazd rodzinny w pięknym dworku w Wielkopolsce. Do śniadania wielkanocnego siada 40 osób
- 2024-03-25: Marta Wiśniewska: Nie rozumiem fenomenu mazurka. Na Wielkanoc zrobię pyszną, tłustą paschę z bakaliami
- 2024-03-26: Piotr Zelt: W tym roku na Wielkanoc jadę na narty w Alpy. Chyba wszystkim jest na rękę, że będę gdzieś daleko
- 2024-03-27: Enej: Wielkanoc musi być w rodzinnym gronie. Nie jesteśmy fanami wyjazdów do hoteli, żeby spędzać święta z obcymi ludźmi
- 2023-12-22: Aneta Glam-Kurp: Tym razem święta i sylwestra spędzimy w Miami. W domu zawsze mamy szampana na 800 osób
- 2023-12-20: Edyta Zając: Prezenty świąteczne dla bliskich kolekcjonuję już od pół roku. Po prostu lubię być przygotowana
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.