Mówi: | Wojciech Malajkat, aktor Dorota Krempa, aktorka Edyta Olszówka, aktorka |
Edyta Olszówka i Wojciech Malajkat w spektaklu „Imię” na deskach Teatru Dramatycznego
Po sukcesie „Boga mordu” Grzegorz Chrapkiewicz ujawnił kolejne rodzinne tajemnice i niesnaski. W wyreżyserowanym przez niego spektaklu „Imię” Szymon Bobrowski, Edyta Olszówka i Wojciech Malajkat kłócą się o imię dla nienarodzonego dziecka jednego z nich. Tragikomedia, której atutami są błyskotliwe dialogi i zaskakujące tajemnice bohaterów, od niedzieli na deskach Teatru Dramatycznego.
Spektakl powstał na podstawie francuskiej sztuki „Le Prénom” autorstwa Matthieu Delaporte i Alexandre de la Patelliere. Opowiada on o grupie przyjaciół, którzy spotykają się w domu jednego z nich. Przyjemny wieczór zmienia się w koszmar w momencie, gdy jeden z gości pyta o imię dziecka, które wkrótce ma przyjść na świat. Jedna z propozycji przyszłych rodziców wzbudza kontrowersje i prowadzi do ujawnienia skrywanych pretensji, emocji i tajemnic.
– Zaczyna się miło i przyjemnie, a kończy się masakrą. Co prawda nie zabijamy się, ale mamy na to ochotę. Bo wydostajemy z przeszłości takie incydenty, które są niewyjaśnione i doprowadzają teraz do szału każdego z osobna. Jest tu pięciu bohaterów i każdy ma coś do powiedzenia innemu. To jest przedstawienie o tym, żeby rozmawiać przy świątecznych stołach, a nie udawać, że coś się nie wydarzyło. Lepiej o tym pogadać i wyjaśnić sobie niż schować pod dywan, bo kiedyś może taki demon wyleźć spod niego – mówi Wojciech Malajkat w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Aktor wciela się w postać Vincenta, człowieka, który uwielbia żartować i źle się czuje w atmosferze powagi i smutku. Taka filozofia życiowa staje się w pewnym momencie nie do zniesienia dla jego znajomych. W roli żony Vincenta, Anny, matki nienarodzonego dziecka, widzowie mogą oglądać debiutującą Dorotę Krempę. Aktorka przyznaje, że starsi koledzy bardzo ułatwili jej pierwsze sceniczne kroki, a atmosfera podczas prób była znakomita. Dużo w tym zasługi Wojciecha Malajkata, który także poza sceną lubi pożartować.
– Chemia niesamowita, bo na szczęście starsi koledzy bardzo mnie wspierają tutaj. Czuję jak tylko tak stoją za mną i mi po prostu kibicują, bo to jest mój debiut teatralny. Na szczęście są bardzo zabawni, więc często nasze próby polegają na tym, że cały czas się tylko śmiejemy. Naprawdę towarzystwo jest wyborne – mówi Dorota Krempa.
Na deskach Teatru Dramatycznego można zobaczyć także Edytę Olszówkę, Szymona Bobrowskiego i Marcina Hycnara. Za reżyserię przedstawienia odpowiedzialny jest natomiast Grzegorz Chrapkiewicz, twórca takich teatralnych hitów, jak „Kotka na gorącym blaszanym dachu” i „Bóg mordu” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Twórcy spektaklu określają go jako połączenie farsy i tragikomedii mające pobudzić widza zarówno do śmiechu, jak i refleksji. Ich zdaniem w sztuce tej każdy człowiek może się przejrzeć jak w zwierciadle.
– Ten spektakl jest zabawny, bo jak popatrzymy na pewne kłótnie i historie rodzinne z zewnątrz, jako widz, to wydaje nam się, że one nas nie dotyczą. Dopiero kiedy będzie to nasza rodzina, kiedy będzie to nasza kłótnia, kiedy będzie to nasza wigilia i trzeba będzie w tej bliskości się odnaleźć, to wtedy te rzeczy staną się dla nas tragiczne. Z boku zawsze wygląda to komediowo, dlatego myślę, że będą państwo mieli dużo momentów do radości. Tu jest tak jak u tych wszystkich wielkich pisarzy: „Z czego się śmiejecie? Z siebie samych się śmiejecie!” – mówi Edyta Olszówka.
Premiera sztuki miała miejsce 28 grudnia. Kolejne spektakle będzie można obejrzeć już 29, 30 i 31 stycznia. W sylwestrowy wieczór odbędą się dwa przedstawienia: o 18.00 i 21.00.
Czytaj także
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-04-30: Artur Barciś: Reżyseria jest rzeczą dużo bardziej odpowiedzialną niż aktorstwo. Może kiedyś zdecyduję się wyreżyserować film
- 2024-05-27: Wojciech „Łozo” Łozowski: Kiedy miałem chore serducho, to napady częstoskurczu zdarzały się podczas koncertu. Kładłem się na scenie, a ludzie myśleli, że to jest jakiś artystyczny performance
- 2024-05-15: Wojciech „Łozo” Łozowski: Wziąłem już udział w większości fajnych dużych formatów telewizyjnych. Dostaję też wiele paździerzowych propozycji i je staram się odrzucać
- 2024-04-23: Wojciech „Łozo” Łozowski: Nazywam Małgosię Rozenek terminatorem. Ona jest niesamowicie ambitną i zdyscyplinowaną kobietą
- 2024-05-06: Wojciech „Łozo” Łozowski: Ruszam z moim solowym projektem, ale nie mam już potrzeby bycia gwiazdorem jak kiedyś. Nowe utwory tworzyłem w różnych stanach emocjonalnych
- 2024-05-08: Edyta Herbuś: Rozmawiałam z produkcją na temat mojej ewentualnej roli w „Tańcu z gwiazdami”. Wierzę, że stworzą taką, która będzie dla mnie inspirująca
- 2024-05-16: Edyta Herbuś: Teraz mam taki moment obfitości, że mogę wybierać role, które są dla mnie najciekawsze. Ale na pewno muszę sobie zafundować reset, żeby utrzymać równowagę w życiu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/poplawska-czule-slowka-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
Najnowsza sztuka warszawskiego Och-Teatru przedstawia losy matki – przedwcześnie owdowiałej, ekscentrycznej Aurory i jej córki Emmy, która jak najszybciej chce wyjść za mąż, by uwolnić się od wpływu rodzicielki. Aleksandra Popławska, wcielająca się w rolę tej pierwszej, zaznacza, że kobiety łączy bliska, ale trudna, wręcz toksyczna więź. Jej zdaniem podobne relacje można zaobserwować również w polskich domach. Dlatego też, ta opowieść z przesłaniem powinna skłonić odbiorców do przemyśleń, bo być może jakieś sytuacje w ich rodzinach wymagają szybkiego uzdrowienia. Spektakl „Czułe słówka” powstał na podstawie jednego z najgłośniejszych amerykańskich filmów sezonu 1983/1984, jednak teatralna wersja została nieco zmodyfikowana.
Edukacja
Cyfrowi nauczyciele będą wsparciem w nauce. To przyszłość sektora edukacji i szkoleń
![](/files/1922771799/10clouds-edukacja-cyfrowo-foto,w_133,r_png,_small.png)
Branża edukacyjna, szczególnie prywatny sektor szkoleń, coraz mocniej interesuje się technologią cyfrowych bliźniaków. Duże zainteresowanie wynika przede wszystkim z nieograniczonych możliwości skalowania biznesu, jakie daje ta technologia. Stworzenie takiego „awatara” i wyposażenie go w wiedzę ekspercką, jaką ma nauczyciel, trwa dwunastokrotnie krócej niż zdobycie uprawnień do nauczania w szkole. Technologię digital twins z czasem mogłyby przyjąć również szkoły, chociażby z uwagi na braki kadrowe. Tym bardziej że zmienia się profil uczniów, którzy oczekują ich zastosowania w procesie edukacji.
Edukacja
Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu
![](/files/1922771799/czesc-cialo-foto,w_133,r_png,_small.png)
Dojrzewanie i to, co w tym okresie dzieje się z ciałem i emocjami, to w wielu polskich domach wciąż temat tabu. Nawet jeśli rodzice i opiekunowie podejmują temat, to często się okazuje, że nie za bardzo wiedzą, jak mają o tym rozmawiać ze swoimi dziećmi. Młodzi najczęściej szukają odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości w internecie, jednak nie zawsze są to jakościowe treści, zgodne z aktualną wiedzą i pochodzące od wykwalifikowanych ekspertów. – Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie znajdą bezpieczną wiedzę na temat wszystkiego, co się dzieje w ich ciele, głowie i duszy w tak ważnym momencie w ich życiu – mówi Olga Kwiecińska, założycielka i pomysłodawczyni Cześć Ciało.