Mówi: | Ewa Szabatin |
Funkcja: | projektantka |
Ewa Szabatin: Jesień i zima w modzie przebiegną pod hasłem „animal print”. Wchodzi też tutaj zupełnie inna kolorystyka, niekoniecznie w beżowo-czarnym odcieniu
Zdecydowanie najmocniejszym modowym trendem tego sezonu są printy w postaci motywów zwierzęcych. Przez jednych lubiane, przez innych uznawane za symbol kiczu zdecydowanie powracają do łask i podbijają zarówno światowe wybiegi, jak i Instagram. Animal print pojawia się na szalach, płaszczach, spódnicach, a nawet na butach i torebkach. Ewa Szabatin podkreśla, że przemyślane zestawienia zwierzęcych wzorów z pewnością dodadzą każdej stylizacji drapieżnego charakteru.
Jesienią stałym elementem naszych stylizacji stają się wełniane swetry, ciepłe szale, kardigany i stylowe płaszcze.
– Już możemy pomyśleć o czymś ciepłym, czyli jakimś fajnym wełnianym płaszczu, może kurtce puchowej, bo puchowe kurtki też szturmem weszły na wybiegi. Kiedyś puchówki służyły tylko po to, żeby się przed mrozem okryć, natomiast dzisiaj są one bardzo modne, mimo że są oversize’owe, duże i trochę zniekształcają nam sylwetkę, to modnie jest mieć w szafie taką kurtkę. Ja w tym sezonie szukam fajnego kożucha, bo brakuje mi w szafie czegoś takiego bardzo ciepłego i myślę, że kożuch będzie spełniał taką funkcję. Futer nie noszę, natomiast kożuch jak najbardziej – mówi agencji Newseria Ewa Szabatin, projektantka mody.
Ewa Szabatin zdecydowanie popiera trend urozmaicania kolorystyki w jesiennych stylizacjach. Jej zdaniem czernie, szarości, brązy i beże, które zazwyczaj królują w tym czasie, trzeba przełamywać innymi, nieco żywszymi barwami. Na jesienną chandrę projektanci przepisują nam także dużą dawkę brokatu oraz cekinów.
– W sklepach pojawia się dużo nowych kolorów. Jasny fiolet, ciemny fiolet – w ogóle fiolety weszły bardzo mocno, musztardowy kolor, który stał się hitem tej jesieni, więc warto mieć taką jedną perełkę w szafie. Coś kolorowego, coś co doda nam energii, życia, a nie tylko zostawać przy tych szarościach, beżach i brązach, które są najpopularniejsze – mówi Ewa Szabatin.
Jeśli chodzi o najmodniejsze wzory na najbliższy sezon to zdecydowanie króluje animal print. Jeszcze jakiś czas temu traktowany był on z rezerwą i przymrużeniem oka, a dziś największe domy mody – Gucci, Chloé czy Tom Ford – mają w swoich kolekcjach węże, lamparty, tygrysy i zebry. Począwszy od torebek i butów, a skończywszy na długich spódnicach i płaszczach. Dla tych kobiet, które lubią ten trend, dobra wiadomość jest taka, że nie rozstaniemy się z nim jeszcze przez jakiś czas. Będzie z nami zarówno wiosną, jak i latem, jednak w bardziej żywych kolorach – w czerwieni i błękicie.
– Nawet hasztag już jest na Instagramie, wszyscy wrzucają, bo rzeczywiście świat zwariował na punkcie tych zwierzęcych wzorów, więc jak najbardziej ten print jest cały czas modny i myślę, że jesień i zima pod tym hasłem „animal print” przebiegnie. Wchodzi też tutaj zupełnie inna kolorystyka – niekoniecznie w tym beżowo-czarnym odcieniu, ale można to łączyć z ostrymi kolorami – mówi Ewa Szabatin.
Trendem, który już był widoczny podczas Fashion Week w Paryżu, są nietypowe połączenia różnych części garderoby, które z pozoru do siebie nie pasują, a jednak patrząc na całą stylizację, tworzą wyjątkowy efekt. Nieoczywiste zestawienia dotyczą zarówno ubrań, jak i dodatków.
– W Polsce powoli też się one pojawiają, na przykład plisowane, szerokie spódnice noszone z grubymi swetrami, takimi zimowymi, do tego trampki, a nie szpilka czy kozak, więc przełamywanie tych trendów. Eleganckie materiały łączone z mniej eleganckimi, czyli wełna np. szorstka, która jest ekskluzywnym materiałem, z połyskującymi, błyszczącymi rzeczami, czyli miks casual i codziennej mody z wieczorową. Kiedyś to było faux pas, a dzisiaj wszystko można ze sobą łączyć, nawet animal print z innymi nadrukami, np. z kwiatami, więc fajnie można się w tym sezonie pobawić modą – mówi Ewa Szabatin.
W odświeżonej formie powraca także ponadczasowa, elegancka i szykowna krata w stylu angielskim. Długie płaszcze, sukienki, marynarki, spodnie i bluzki w kolorową kratę są teraz nieodłącznym elementem każdej jesienno-zimowej stylizacji.
Czytaj także
- 2025-06-17: Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-05-05: Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2024-10-09: Qczaj: Siedem lat temu pod wpływem jesiennej chandry rozpocząłem swoją karierę. Teraz dostaję od życia dużo fajnych niespodzianek
- 2024-10-07: Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
- 2024-10-25: Anna Głogowska: Piękna jest sztuka z elektroodpadów. Takie ubrania to dobry pomysł na oryginalny strój na czerwony dywan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy
Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Muzyka
Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować

Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytm’n’bluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.
Farmacja
Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.