Newsy

Gwiazdy wspierają kampanię "Jeszcze żywy karp"

2013-12-17  |  08:00
Karpie w Polsce są wciąż traktowane niehumanitarnie. Tony ryb najpierw transportowane są często bez wody i w nadmiernym stłoczeniu, a później zabijane na oczach klientów na bazarach i w punktach sprzedaży. Takiej sytuacji stanowcze „NIE” mówi Klub Gaja, który prowadzi kampanię „Jeszcze żywy karp”. Ambasadorami tej akcji są m.in. Magdalena Różczka, Olga Frycz, Magdalena Cielecka, Bartłomiej Topa, Robert Makłowicz i Magdalena Popławka.

Akcja „Jeszcze żywy karp”, organizowana przez klub Gaja, zwraca uwagę na cierpienie karpi przy okazji świąt Bożego Narodzenia. Wszyscy znamy te historie maltretowania karpi pływających w wannach, noszonych w reklamówkach foliowych, duszonych – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Magdalena Popławska, aktorka.

Członkowie Klubu Gaja pierwsi zwrócili uwagę na los karpi zabijanych na ulicach, na oczach przechodniów i dzieci. Organizowali akcje i happeningi.  Dzięki ich zaangażowaniu udało się zwiększyć kontrolę weterynaryjną i handlową w punktach sprzedaży, by zabijanie ryb nie odbywało się w miejscach publicznych oraz by trudnili się tym przeszkoleni sprzedawcy. Celem  akcji  jest przede wszystkim zmiana postaw społecznych i przyzwyczajeń konsumentów.

Chcemy tą akcją zwrócić uwagę na prostą rzecz: mamy do wyboru ograniczyć cierpienie tym zwierzętom, niewiele nas to kosztuje, a tyle te zwierzęta już dla nas robią, tak się dla nas poświęcają, że możemy wykonać taki drobny gest – wyjaśnia aktorka.

Początki kampanii sięgają roku 1976, kiedy Jacek Bożek, założyciel Klubu Gaja, uratował rybę z rodzinnego domu i wypuścił ją na wolność. Tak narodził się pomysł na coroczną akcję „Jeszcze żywy karp”. Długofalowe działania doprowadziły do zmiany prawa. W 2009 roku Sejm, na wniosek Klubu Gaja, znowelizował ustawę o ochronie zwierząt.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Konsument

Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji

Problem wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie potrzebuje konkretnych regulacji – podkreślają eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. I liczą, że pojawią się one zarówno na forum krajowym, jak i unijnym. Dziś tymczasowe rozporządzenie, wprowadzając odstępstwo od przepisów UE dotyczących prywatności, daje platformom internetowym możliwość dobrowolnego wykrywania materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Nowe propozycje przepisów na forum zakładają jednak, że zmieni się to w obowiązek. To budzi szereg pytań o prywatność i potencjalne nadużycia.

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.