Newsy

Katarzyna Krupa: Znajomość dobrych manier nadal jest niezwykle przydatna. Sprawia, że życie staje łatwiejsze i pomaga załatwić wiele spraw

2017-08-08  |  06:42
Mówi:Katarzyna Krupa
Funkcja:dziennikarka, ekspert ds. etykiety i protokołu dyplomatycznego
  • MP4
  • Znajomość norm dobrego zachowania daje nam poczucie bezpieczeństwa, pomaga się odnaleźć w niezręcznej bądź trudnej sytuacji i wyjść z niej z twarzą. Brak wątpliwości co do stosownego zachowania w danym momencie pozwala czerpać większą radość np. z eleganckiego przyjęcia bądź bardziej skupić się na meritum spotkania biznesowego. Paradoksalnie więc reguły ułatwiają nam życie. Kierowanie się zasadami etykiety zwiększa pewność siebie, ułatwia rozmowę i pomaga zjednywać ludzi, może też ocieplić atmosferę spotkania.

    Savoir-vivre to zbiór zasad na temat dobrych manier i umiejętności eleganckiego zachowywania się w każdej sytuacji. Firmy i instytucje coraz częściej wymagają takich kompetencji od pracowników, a szkoły upominają się o tę wiedzę dla swoich uczniów.

    – Przed wojną wszyscy uczyli się dobrych manier. Etykieta była w każdym domu i w szkołach. Potem nastały czasy komunizmu. Wszystko, co było eleganckie, musiało umrzeć, podobnie wszystko, co dotyczyło dobrych manier. Jakoś w tym zostaliśmy, a świat poszedł do przodu. Mam taką misję, aby iść z tym światem dalej i uczyć się tego – mówi agencji Newseria Katarzyna Krupa, dziennikarka, ekspert ds. etykiety i protokołu dyplomatycznego.

    Zdaniem Krupy znajomość etykiety w dużej mierze ułatwia nam funkcjonowanie w społeczeństwie i daje większą swobodę.

    – Chyba każdy z nas miał sytuację, kiedy znalazł się na przyjęciu czy spotkaniu, na którym czuł się niezręcznie. Krępowała nas wielość rzeczy na stole, krępowało bardzo eleganckie ubranie ludzi dookoła, krępowało nas, w jaki sposób byliśmy witani czy żegnani, i czuliśmy, że trochę nie pasujemy. Wtedy zaczynamy się wycofywać. Czy czujemy się z tym dobrze? Jestem przekonana, że nie. Gdybyśmy znali te zasady i na co dzień je stosowali, byłoby nam łatwiej – mówi Katarzyna Krupa.

    Używanie form grzecznościowych, uprzejmość oraz szacunek do innych mogą zdecydowanie ułatwić i umilić nasze codzienne życie. Dobre maniery powinny stać się nawykiem.

    – Jest powiedzenie, że jeśli w domu będziesz się zachowywać jak na przyjęciu u królowej angielskiej, to na przyjęciu u królowej będziesz czuć się jak w domu. Wszystkie te zasady również warto stosować w domu – mówi Katarzyna Krupa.

    Jeżeli jesteśmy gospodarzami przyjęcia, pamiętajmy, że nie jest to impreza, na której tylko się bawimy, lecz także mamy mnóstwo obowiązków.

    – Jeśli zapraszamy osoby, które się nie znają, powinniśmy je sobie przedstawić. Warto powiedzieć coś interesującego na temat każdej z nich, aby te osoby miały jakiś pierwszy temat do rozmowy, a następnie przeprosić ich, powiedzieć, że wrócimy za chwilę, ponieważ musimy się zająć innymi gośćmi. Powiedzenie paru zdań o danej osobie pozwala nam na pozostawienie tych osób samych z ciekawymi tematami do rozmowy – mówi Katarzyna Krupa.

    Jest również wiele sytuacji służbowych, kiedy zależy nam, aby dobrze wypaść – rozmowa kwalifikacyjna, prezentacja przed zespołem czy pierwsze spotkanie z nowym klientem. Właśnie w tego typu okolicznościach przydaje się znajomość zasad etykiety biznesowej. Wysoką kulturą osobistą i dostosowaniem do przyjętych norm często zdziałamy więcej niż poprzez twarde negocjacje. Z drugiej strony może się zdarzyć, że nasz sukces zawodowy zostanie zniweczony przez popełnioną gafę czy nieznajomość reguł grzeczności.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Handel

    Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

    Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.