Mówi: | Michał Żebrowski |
Funkcja: | aktor |
Michał Żebrowski: gdy otwierałem Teatr 6. piętro wylała się na mnie fala ordynarnego i plugawego hejtu
Nie mam nic przeciwko państwowym instytucjom kultury – mówi aktor. Chciałby jedynie, aby także inne formy prowadzenia teatrów zostały docenione przez państwo. Obecnie jego Teatr 6. piętro utrzymuje się głównie z wpływów z biletów i dotacji sponsorów. Michał Żebrowski odczuwa jednak satysfakcję, że po siedmiu latach teatr jest rentowny i doceniany przez publiczność, mimo niechęci krytyków teatralnych z czasów początku jego działalności.
Michał Żebrowski założył Teatr 6. piętro w 2009 roku wraz z reżyserem i producentem Eugeniuszem Korinem. Oficjalnie placówka rozpoczęła działalność w marcu 2010 roku premierą komedii „Zagraj to jeszcze raz, Sam”. Michał Żebrowski objął funkcję dyrektora artystycznego, Eugeniusz Korin natomiast dyrektora programowego. Aktor nie ukrywa, że początki działalności Teatru 6. piętro nie były łatwe, głównie ze względu na nieprzychylne stanowisko środowiska krytyków teatralnych.
– Wylała się fala hejtu, ordynarnego i plugawego, strasznie wtedy oniemiałem, że coś tak głupiego może po prostu… Nie było wtedy prosto, czasami muszę ulać tej żółci niepotrzebnie, ale wtedy bardzo mnie to dotknęło i mnie to bolało. Teraz już na szczęście zapominam o tym – mówi Michał Żebrowski agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
W 2010 roku Michał Żebrowski należał do czołówki aktorów młodego pokolenia. Miał na koncie role w takich filmowych hitach jak „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana, „Pan Tadeusz” Andrzeja Wajdy, „Pręgi” Magdaleny Piskorz oraz „Kto nigdy nie żył...” Andrzeja Seweryna. Aktor podkreśla jednak, że jeszcze w czasie studiów występował na deskach warszawskiego Teatru Powszechnego. W kolejnych latach współpracował z Teatrem Narodowym, Teatrem Wielkim i Teatrem Ateneum.
– Fala hejtu wylała się na nas od ludzi, którzy piszą o teatrze, którzy mnie znali od dziecka, obserwowali, jak pracowałem, od pierwszych OKR-ów, przeszedłem wszystkie stopnie normalnej edukacji aktorskiej, miałem drogę świadczącą o tym, że teatr jest ważny w moim życiu, nie mówiąc o tym, z kim ten teatr robiłem, z jakimi ludźmi – mówi Michał Żebrowski.
Aktor podkreśla jednocześnie, że twórcy Teatru 6. piętro otrzymali ogromne wsparcie ze strony środowiska artystycznego. Zaznacza też, że obecnie, po siedmiu latach działalności, jego teatr należy do czołówki warszawskich instytucji kulturalnych. Na jego deskach wystawiane są spektakle autorstwa najsłynniejszych światowych dramaturgów, m.in. Yasminy Rezy, Woody'ego Allena, Nikołaja Gogola i Willy'ego Russella. Teatr 6. piętro nie ma stałej ekipy aktorskiej, w poszczególnych przedstawieniach występują jednak gwiazdy polskiego teatru i kina: Piotr Fronczewski, Cezary Pazura, Anna Dereszowska, Piotr Głowacki, Cezary Żak, Anna Korcz i Andrzej Grabowski.
– Bardzo się cieszę, że po latach, kiedy ten teatr spina się budżetowo, bo po prostu ludzie przychodzą do niego z racji rangi imienia tego teatru, w tym sensie że jest to Teatr 6. piętro, że możemy robić przedstawienia nie 3–4 osobowe, ale jedenastoosobowe i daj Boże wielkiej literatury – mówi Michał Żebrowski.
Dyrektor Teatru 6. piętro przyznaje, że prowadzenie prywatnego teatru w Polsce nie jest łatwym przedsięwzięciem. Tego typu placówki nie mają dotacji samorządowych równych dofinansowaniu teatrów państwowych, nie mogą więc sobie pozwolić na nieudane przedstawienie. Swoją działalność opierają przede wszystkim na wpływie z biletów oraz z dotacji sponsorów.
– Przychodzi firma, oni chcą np. w czasie przedstawień pokazywać coś na foyer. Mówię: fajnie, ale proszę nam za to kupić np. stół mikserski do światła. Nie chcemy pieniędzy, żebyśmy pojechali na wakacje, chcę, żeby to był stół mikserski z waszym logo i żebyście wy się chwalili w mediach społecznościowych, że wspieracie mądrze pojęta kulturę – mówi Michał Żebrowski.
Aktor zaznacza jednak, że nie ma nic przeciwko państwowym instytucjom kultury, wręcz przeciwnie, uważa, że mają one doniosły i niepodważalny wkład w dziedzictwo i polską kulturę narodową. Chciałby jednak, aby państwo dowartościowało również inne formy prowadzenia teatrów.
Czytaj także
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-07-22: Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-04-30: Artur Barciś: Reżyseria jest rzeczą dużo bardziej odpowiedzialną niż aktorstwo. Może kiedyś zdecyduję się wyreżyserować film
- 2024-05-16: Edyta Herbuś: Teraz mam taki moment obfitości, że mogę wybierać role, które są dla mnie najciekawsze. Ale na pewno muszę sobie zafundować reset, żeby utrzymać równowagę w życiu
- 2024-04-19: Edyta Herbuś: Program „Tańcząca ze światem” łączy ze sobą moją pasję do podróży, tańca i odkrywania świata. Podczas nagrań wskakuję z jednej półki energetycznej w drugą
- 2024-03-26: Piotr Zelt: W tym roku na Wielkanoc jadę na narty w Alpy. Chyba wszystkim jest na rękę, że będę gdzieś daleko
- 2024-03-26: Aleksandra Popławska: Spektakl „Wyjątkowy prezent” jest komedią, ale pod spodem niepozbawioną tragicznego rysu. To dobra i mądra rozrywka
- 2024-04-05: Marcin Bosak: Przygotowujemy się z moim przyjacielem do ciekawego projektu. Będzie to polsko-grecka koprodukcja, kino drogi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Dawid Kwiatkowski: Uczestnicy „Must Be the Music” starają się zaczepiać nas na korytarzach. Ja uciekam, bo przed castingiem nie chcę wchodzić w żadne relacje
Nowy juror w programie „Must Be the Music” przyznaje, że na planie produkcji panują duże emocje. Na castingi zgłosiło się bowiem wielu utalentowanych solistów i różne zespoły muzyczne, a każdy chce wypaść jak najlepiej i przejść do kolejnego etapu. Niektórzy uczestnicy próbują w kuluarach zbliżyć się do jurorów i być może w ten sposób też coś „ugrać”, ale Dawid Kwiatkowski zaznacza, że on sam nie daje się w żaden sposób przekupić. Jest obiektywny, bezstronny i jego ocena podyktowana jest tylko tym, co widzi i słyszy ze sceny.
Edukacja
Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
Około 50 mln, czyli 31 proc. kobiet w Unii Europejskiej doznało w swoim życiu przemocy seksualnej lub fizycznej – wynika z europejskiego badania przemocy uwarunkowanej płcią. Do takich aktów dochodzi zarówno w domach, jak i w miejscach pracy czy przestrzeni publicznej, w różnych środowiskach. Dyrektywa, która ma pomóc walczyć z tym zjawiskiem, weszła już w życie, ale państwa członkowskie mają ją wdrożyć do polowy 2027 roku.
Media
Beata Tadla: Ludziom się wydaje, że na wizji wkładamy jakąś maskę, żeby nie pokazywać swojego stosunku do tego, o czym mówimy
Gospodyni „Pytania na śniadanie” bardzo ceni sobie to, że w porannym formacie nie trzeba przyjmować sztywnej pozy i karmić widza sztucznym uśmiechem, tylko można zachowywać się spontanicznie i naturalnie. Jak zapewnia, ona sama przed kamerami nie ukrywa emocji, czasem się wzrusza, a innym razem śmieje do łez. Zdaniem Beaty Tadli widzowie wyczują każdy fałsz, dlatego nie warto udawać i posługiwać się maskami. Trzeba być szczerym i otwartym. Ważna jest przy tym nić porozumienia ze swoim partnerem ekranowym, bo wtedy można sobie pozwolić na więcej.