Mówi: | Monika Mrozowska |
Funkcja: | aktorka |
Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
Aktorka zaznacza, że stawia na przemyślane zakupy spożywcze. Z jej doświadczenia wynika, że przed pójściem do sklepu warto porozmawiać z członkami rodziny o tym, co chcieliby w najbliższym czasie zjeść, i dopiero pod tym kątem kupować potrzebne produkty. Monika Mrozowska jest przeciwniczką marnowania jedzenia, ale z jej obserwacji wynika, że choć narzekamy na wysokie ceny żywności, to kupujemy zbyt dużo na zapas, a później i tak trafia to na śmietnik.
– My mamy w mieszkaniu bardzo małą lodówkę, tak jest ze względu na metraż pomieszczenia, bo nic dużego nam się tam nie mieściło, ale ona się świetnie sprawdza też pod kątem ekologicznym. Ponieważ w związku z tym, że jest mała, to ja nie jestem w stanie zrobić zakupów na tydzień czy na dwa tygodnie w przód, tylko faktycznie kupuję rzeczy praktycznie z dnia na dzień. Wtedy jednak jestem w stanie bardzo mądrze przygotować takie zakupy, bo wiem, na co ja i moje dzieci mamy ochotę i czego nam w tej lodówce brakuje – mówi agencji Newseria Lifestyle Monika Mrozowska.
Aktorka zauważa, że kiedy lodówka jest przepełniona, to produkty kupione wcześniej giną pod warstwą nowych i często bywa tak, że po prostu o nich zapominamy, aż w końcu nie nadają się już do spożycia i lądują w koszu. Z jej doświadczenia wynika więc, że lepiej kupować tylko to, co planujemy w krótkim czasie wykorzystać, niż wrzucać do sklepowego koszyka wszystko, co aktualnie jest w promocji, a później magazynować to w domu.
– W tej chwili modne są jakieś aplikacje do zapisywania zakupów, natomiast my robimy to analogowo, po prostu bierzemy albo kartkę, albo wpisujemy sobie w telefonie. Widzę, że moje dzieciaki też już się do tego przyzwyczaiły, kupują naprawdę te rzeczy, które są potrzebne. Bardzo jasno to ustalamy i to też uczy odpowiedzialności, bo w momencie, w którym oni na przykład powiedzą, że w sobotę rano marzą im się gofry, a pół godziny później dojdą do wniosku, że jednak mieliby ochotę na coś innego, to mówię: nie, no sorry, mamy składniki na gofry, więc jemy gofry, nie ma wyjścia – tłumaczy.
Monika Mrozowska ma swoje sprawdzone sposoby, by pod wpływem impulsu nie kupować zbyt wiele. Przede wszystkim stara się więc nie robić zakupów z pustym żołądkiem i nie ulegać szeregowi promocji związanych z obniżeniem ceny przy zakupie większej ilości produktów, niestety często z krótszymi terminami przydatności.
– Najgorzej jest, jak na przykład jedziemy gdzieś z dużą grupą znajomych na wakacje i każdy przywiezie całą stertę jedzenia. Przyjeżdżamy na tydzień, a mamy jedzenia, tak jakbyśmy mieli tam koczować ze dwa miesiące i później, jak się okazuje, że nie jesteśmy w stanie wszystkiego zjeść lub zabrać z powrotem do domu i część tego jedzenia się marnuje, to bardzo boli mnie serce – mówi aktorka.
Monika Mrozowska jest zwolenniczką ekologicznego stylu życia. Wywiadu agencji Newseria Lifestyle udzieliła podczas eventu pod hasłem „Moda na recykling 5”. Na zaproszenie pomysłodawcy projektu, Europejskiej Platformy Recyklingu, absolwentki Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru razem z dziećmi z całej Polski stworzyły oryginalne stylizacje z elektroodpadów. W ten sposób powstały m.in.: sukienka z radiatorów i płytek komputerowych, dżinsowy komplet z ekranami LCD ze skanerów magazynowych i niedziałającymi pilotami do telewizorów, kostium ze zdjęć ze zużytych aparatów rentgenowskich, marynarka z płyt CD z zepsutego sprzętu hi-fi, suknia ze zużytych, niebieskich kabli i wiele innych.
Czytaj także
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-05: Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-06: Coraz więcej Polaków deklaruje, że nie marnuje żywności. Wciąż jednak do kosza trafia 5 mln t jedzenia rocznie
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-11-20: Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.