Mówi: | Monika Mrozowska |
Funkcja: | aktorka |
Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
Aktorka zaznacza, że stawia na przemyślane zakupy spożywcze. Z jej doświadczenia wynika, że przed pójściem do sklepu warto porozmawiać z członkami rodziny o tym, co chcieliby w najbliższym czasie zjeść, i dopiero pod tym kątem kupować potrzebne produkty. Monika Mrozowska jest przeciwniczką marnowania jedzenia, ale z jej obserwacji wynika, że choć narzekamy na wysokie ceny żywności, to kupujemy zbyt dużo na zapas, a później i tak trafia to na śmietnik.
– My mamy w mieszkaniu bardzo małą lodówkę, tak jest ze względu na metraż pomieszczenia, bo nic dużego nam się tam nie mieściło, ale ona się świetnie sprawdza też pod kątem ekologicznym. Ponieważ w związku z tym, że jest mała, to ja nie jestem w stanie zrobić zakupów na tydzień czy na dwa tygodnie w przód, tylko faktycznie kupuję rzeczy praktycznie z dnia na dzień. Wtedy jednak jestem w stanie bardzo mądrze przygotować takie zakupy, bo wiem, na co ja i moje dzieci mamy ochotę i czego nam w tej lodówce brakuje – mówi agencji Newseria Lifestyle Monika Mrozowska.
Aktorka zauważa, że kiedy lodówka jest przepełniona, to produkty kupione wcześniej giną pod warstwą nowych i często bywa tak, że po prostu o nich zapominamy, aż w końcu nie nadają się już do spożycia i lądują w koszu. Z jej doświadczenia wynika więc, że lepiej kupować tylko to, co planujemy w krótkim czasie wykorzystać, niż wrzucać do sklepowego koszyka wszystko, co aktualnie jest w promocji, a później magazynować to w domu.
– W tej chwili modne są jakieś aplikacje do zapisywania zakupów, natomiast my robimy to analogowo, po prostu bierzemy albo kartkę, albo wpisujemy sobie w telefonie. Widzę, że moje dzieciaki też już się do tego przyzwyczaiły, kupują naprawdę te rzeczy, które są potrzebne. Bardzo jasno to ustalamy i to też uczy odpowiedzialności, bo w momencie, w którym oni na przykład powiedzą, że w sobotę rano marzą im się gofry, a pół godziny później dojdą do wniosku, że jednak mieliby ochotę na coś innego, to mówię: nie, no sorry, mamy składniki na gofry, więc jemy gofry, nie ma wyjścia – tłumaczy.
Monika Mrozowska ma swoje sprawdzone sposoby, by pod wpływem impulsu nie kupować zbyt wiele. Przede wszystkim stara się więc nie robić zakupów z pustym żołądkiem i nie ulegać szeregowi promocji związanych z obniżeniem ceny przy zakupie większej ilości produktów, niestety często z krótszymi terminami przydatności.
– Najgorzej jest, jak na przykład jedziemy gdzieś z dużą grupą znajomych na wakacje i każdy przywiezie całą stertę jedzenia. Przyjeżdżamy na tydzień, a mamy jedzenia, tak jakbyśmy mieli tam koczować ze dwa miesiące i później, jak się okazuje, że nie jesteśmy w stanie wszystkiego zjeść lub zabrać z powrotem do domu i część tego jedzenia się marnuje, to bardzo boli mnie serce – mówi aktorka.
Monika Mrozowska jest zwolenniczką ekologicznego stylu życia. Wywiadu agencji Newseria Lifestyle udzieliła podczas eventu pod hasłem „Moda na recykling 5”. Na zaproszenie pomysłodawcy projektu, Europejskiej Platformy Recyklingu, absolwentki Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru razem z dziećmi z całej Polski stworzyły oryginalne stylizacje z elektroodpadów. W ten sposób powstały m.in.: sukienka z radiatorów i płytek komputerowych, dżinsowy komplet z ekranami LCD ze skanerów magazynowych i niedziałającymi pilotami do telewizorów, kostium ze zdjęć ze zużytych aparatów rentgenowskich, marynarka z płyt CD z zepsutego sprzętu hi-fi, suknia ze zużytych, niebieskich kabli i wiele innych.
Czytaj także
- 2025-03-20: KE przedstawia białą księgę obronności europejskiej. Nowa strategia UE zakłada zmianę podejścia do zdolności obrony i inwestycji w ten obszar
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2025-01-23: Damian Janikowski: Charakter wojownika pozwolił mi przejść z zapasów do MMA. Mam zamiar wysoko zajść w Federacji KSW
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2025-01-07: Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dziś premiera drugiego albumu Wiktora Dyduły. „Serwuję dużą gamę najróżniejszych emocji”
Artysta jest niezwykle podekscytowany premierą swojego drugiego albumu, bo jak podkreśla, podaje słuchaczom siebie „na widelcu”, bez żadnych filtrów i zbędnych masek. Serwuje wszystko to, co odczuwa: smutek, radość, niepokój, nadzieję, a przede wszystkim miłość. Wiktor Dyduła zaznacza, że płyta „Tak jak tutaj stoję” dedykowana jest tym, którzy w muzyce cenią szczerość i prawdziwe emocje bez lukru. Krążek zawiera 12 emocjonalnych piosenek, w tym odtworzony 40 mln razy, nominowany do Fryderyków 2025 singiel „Tam słońce, gdzie my”.
Telekomunikacja
Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.
Konsument
Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność

Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną wśród polskiej młodzieży substancją psychoaktywną, choć jego spożycie przez nastolatków znacznie spadło w ciągu trzech ostatnich dekad. Wciąż spory odsetek 15–16-latków uważa, że alkohol jest dla nich łatwo dostępny, ale o ile w przypadku piwa spadek w tym obszarze jest znaczący, o tyle w przypadku wódki delikatny trend spadkowy został w ostatnim badaniu zahamowany. Dostępność zaczyna się jednak nie w sklepie, ale już w domu. Co piąty rodzic jest w tej kwestii na tyle liberalny, że godzi się na spożywanie alkoholu przez dziecko w swojej obecności.