Newsy

Kobiety i mężczyźni odczuwają smaki tak samo, ale mają różne upodobania kulinarne

2014-04-02  |  06:20
Kobiety i mężczyźni tak samo odczuwają smaki, jednak mają inne preferencje smakowe. Panie wolą potrawy łagodne i słodkie, a mężczyźni ostre i pikantne. U wielu osób z wiekiem zmieniają się jednak upodobania kulinarne, ponieważ ludzie coraz więcej podróżują, próbują nowych potraw i eksperymentują w kuchni.

Człowiek posiada ok. 10 tys. kubków smakowych i 1,5 mln receptorów, dzięki którym odczuwa różnicę w smakach. Do tej pory sądzono, że to panie lepiej i bardziej odczuwają smaki. Dziś wiadomo, że płeć pod tym względem nie ma znaczenia. Różnica polega na tym, że zmysły smaku u jednych mogą być bardziej rozwinięte, u drugich słabiej. Inne są natomiast upodobania kulinarne pań i panów. Potwierdzają to badania marki MOSSO.

Kobiety wybierają łagodniejsze smaki i przyprawy. Są lepszymi ekspertami w smakach słodkich, dlatego częściej je można spotkać w branżach związanych z cukiernictwem. Mężczyźni natomiast częściej kierują się ku smakom zdecydowanym, ostrym, mocnym. Stąd też ich upodobanie do mięs pikantnie przyprawionych. Są znakomitymi szefami kuchni, gdzie domeną smaku jest pikantność oraz ostrość – wyjaśnia Szymon Wronkowski z firmy MOSSO.

Preferencje smakowe coraz częściej z wiekiem ulegają jednak zmianom. Wpływ na to mają m.in. podróże oraz coraz większa chęć gotowania nieznanych potraw.

Kultury się przenikają. Coraz bardziej zacierają się granice. Z upływem czasu, mądrością, której nabieramy, miejscami, które odwiedzamy, okazuje się, że smaki też się zmieniają. Na przykład zaczynamy od smaku słodkiego, a po wielu latach kończymy na pikantnym. I tutaj płeć nie ma żadnego znaczenia – mówi Szymon Wronkowski.

Od lat istnieje natomiast podział na płeć, jeśli chodzi o afrodyzjaki. Co innego działa na kobiety i pobudza ich zmysłowość, innego rodzaju afrodyzjaki działają na mężczyzn.

Dla kobiet to jest niezmiennie wanilia, czekolada, truskawki, czyli takie delikatniejsze i słodkie smaki. Dla mężczyzn to są ostrygi, imbir, cynamon – wyjaśnia ekspert.

Badania nad zmysłem smaku prowadził już Arystoteles. Poza słodkim i gorzkim, wyróżnił soczysty, cierpki, ostry i słony. W XIX w. podzielono smaki na cztery podstawowe tj. słony, słodki, gorzki, kwaśny. W 2001 r. naukowcy wyodrębnili piąty smak o nazwie umami, którego istnienie w 1908 r. zasugerował, a później potwierdził Japończyk Kikunae Ikeda. Można go wyczuć m.in. w chińskim sosie sojowym czy wietnamskim sosie rybnym.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.