Mówi: | Marysia Sadowska |
Funkcja: | wokalistka, reżyserka |
Maria Sadowska: Często kupujemy ubrania tylko na jeden sezon, a powinniśmy recyklingować modę. Ja jestem królową second handów
Wokalistka zauważa, że co kilka miesięcy do sprzedaży trafiają nowe kolekcje ubrań, a te, które jeszcze nie są zniszczone i mogłyby się przydać innym, lądują na śmietniku. Podobnie jest z różnymi urządzeniami elektronicznymi, sprzętem RTV i AGD. Nowe modele z dnia na dzień wypierają starsze, a góra elektrośmieci stale rośnie. Maria Sadowska apeluje więc, by zadać sobie trochę trudu i niepotrzebne telefony, tablety czy komputery oddać do odpowiedniego punktu, z którego trafią do recyklingu i utylizacji. Artystka docenia też kreatywność swojego męża, który maluje obrazy na starych, skórzanych kurtkach i tworzy w ten sposób nietuzinkowe elementy garderoby.
Maria Sadowska wzięła niedawno udział w evencie pod hasłem „Moda na recykling” zorganizowanym z okazji Światowego Dnia Recyklingu. Europejska Platforma Recyklingu od lat podejmuje działania edukacyjne, mające na celu podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa.
– Dzisiaj mam na sobie wspaniałą kreację, która składa się z płytek komputerowych, bo chcę pokazać, jak można inaczej wykorzystać elektroniczne śmieci, które nie zostały wyrzucone do zwykłego kosza, tylko do specjalnego – na elektrośmieci, skąd można było je odzyskać i projektantka mogła stworzyć coś takiego – mówi agencji Newseria Lifestyle Maria Sadowska.
Artystka zachęca do dbania o środowisko i wierzy w to, że nawet z pozoru niewielkie działania proekologiczne w obrębie swojego domu mają duże znaczenie. Warto zacząć na przykład od segregowania odpadów. Zwraca też uwagę na to, że elektrośmieci powstają wręcz w błyskawicznym tempie. Wciąż produkowane są coraz nowsze modele telefonów, laptopów, komputerów i innego sprzętu RTV oraz AGD, a konsumenci chętnie i często je wymieniają, nie zastanawiając się nad tym, co zrobić z niepotrzebnymi elektrośmieciami.
– Trzeba zadać sobie odrobinę trudu, żeby znaleźć specjalny kosz na takie odpady, ale jest ich całkiem sporo. Są one m.in. przy sklepach z elektroniką, więc jeżeli idziemy kupić jakiś nowy sprzęt, to warto ten stary wyrzucić właśnie tam, do specjalnego kosza. Ja tymczasowo składuję to wszystko w szufladzie, którą po prostu co jakiś czas opróżniam – mówi.
Do zanieczyszczania środowiska w dużej mierze przyczynia się przemysł odzieżowy. Zdaniem Marii Sadowskiej niezwykle ważne jest więc to, by szczególnie ubraniom dawać tzw. drugie życie. Nie wyrzucać do kosza na śmieci, nie gromadzić w szufladach, ale oddawać rodzinie, znajomym, potrzebującym lub też przerabiać na coś zupełnie innego. By być eko, warto także powstrzymywać się od nieprzemyślanych i niepotrzebnych zakupów.
– Powinniśmy recyklingować modę, bo rocznie wiele ton ciuchów jest wyrzucanych do kosza i strasznie zaśmieca Ziemię. Często kupujemy ubrania tylko na jeden sezon, bo w przyszłym roku modne jest już co innego. Ja też wiele rzeczy zakładam tylko raz, na przykład na ściankę. Fajnie byłoby więc, gdybyśmy mogli puścić je jakoś w obieg. Ja bym myślała na przykład o ogólnej wypożyczalni, że sobie wypożyczasz, oddajesz i ktoś inny też może to założyć. Ale fajne jest też szycie nowych ubrań ze starych albo łączenie ich ze sobą. Ja jestem królową second handów, jak jeżdżę do mojej rodziny od strony męża, na Suwalszczyznę, to tam naprawdę wynajduję niesamowite perełki – mówi.
Artystka nie ukrywa, że jest bardzo dumna ze swojego męża, który również jest miłośnikiem recyklingu. Adrian Łabanowski w oryginalny sposób wykorzystuje stare ubrania i tworzy z nich prawdziwe dzieła sztuki.
– Adi jest również malarzem i po prostu maluje na starych, skórzanych kurtkach, które kupujemy za grosze w różnych second handach albo ściągamy od znajomych, jak już ktoś chce wyrzucić. Jeżeli ktoś jest zainteresowany, to zapraszamy na Instagrama Adriana Paint Head. Można sobie tam taką kurtkę zamówić pod siebie, czyli wybrać, jaki chce się mieć na niej napis itd. Natomiast nie jest to jakiś poważny biznes, raczej to wyszło z potrzeby serca. Tych kurtek rzeczywiście już trochę powstało i co chwila ktoś nam podrzuca jakąś kurtkę albo marynarkę. Nie jest to fabryczne, ale jest jedyne w swoim rodzaju – dodaje Maria Sadowska.
Czytaj także
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-07: Krzysztof Skórzyński: Elektrośmieci są dzisiaj gigantycznym problemem. Wciąż nie nauczyliśmy się segregować takich odpadów
- 2025-05-02: Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-05-05: Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
- 2025-04-25: Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-19: Zasada 3R może ograniczyć liczbę elektroodpadów. Recykling nie rozwiąże wszystkich problemów
- 2025-05-02: Ekoprojektowanie staje się powszechnym trendem. Prawodawstwo unijne kładzie na to duży nacisk
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.