Mówi: | Joanna Ciecierska |
Funkcja: | stylistka |
Firma: | Ceramstic |
Marokańskie majoliki i polskie ludowe koronki na płytkach ceramicznych to najnowszy hit w architekturze wnętrz
Wraca moda na folkowe inspiracje w architekturze wnętrz. Słowiańskie koronki i marokańskie majoliki świetnie wyglądają zarówno w aranżacjach tradycyjnych, jak i łączone z nowoczesnym designem. Takie wzornictwo szczególnie dobrze pasuje do ceramicznych płytek w łazience lub kuchni.
Majolika określenie używane w odniesieniu do wyrobów fajansowych wytwarzanych we Włoszech w XIV-XVII w. i wzorowanych na ceramice wschodniej, głównie perskiej, syryjskiej i marokańskiej. W tradycyjnych majolikach przeważają żywe kolory: zieleń, indygo, kobalt, fiolet. Cechuje je bogate wzornictwo oparte na geometrycznych deseniach: trójkątach, gwiazdach i kwadratach, oraz łukach i arabeskach. Obecnie tradycyjne marokańskie wzory przebojem wdzierają się także do europejskich wnętrz.
– Majoliki tak naprawdę mogą być na płytkach ceramicznych interpretowane dosyć dosłownie, czyli z jakimiś przetarciami w różnych kolorach. Mogą być również odtwarzane w sposób unowocześniony, czyli już nie na płytkach matowych, lecz na płytkach błyszczących. Często występują też wzory kontrastowe, na przykład czarno-białe na dużych powierzchniach – mówi Joanna Ciecierska, stylistka marki Ceramstic, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Płytki te sprawdzą się także na mniejszych powierzchniach. Można pokryć nimi całkowicie podłogę lub ścianę, a także wykorzystać tylko pojedyncze płytki na mniejszej powierzchni i połączyć je z płytkami jednolitymi. Płytkami z majolikami można również obudować kominek lub pokryć nimi fragment ściany za łóżkiem w sypialni. Motywy orientalne świetnie sprawdzą się nawet w nowoczesnych, loftowych mieszkaniach. Marokańska majolika na szarych płytkach o fakturze betonu nada łazience nowoczesny i artystyczny charakter.
– Motywy orientalne występują nawet na płytkach inspirowanych betonem jako rodzaj ciekawego tatuażu inspirowanego choćby dywanem perskim. Występują również w kolekcjach płytek bardziej kobiecych, w których może pojawić się beż lub fiolet, wówczas takie dekoracje występują w postaci ciekawych struktur, również z pięknym połyskiem, np. perłowym – mówi Joanna Ciecierska.
Moda na folkowe inspiracje obejmuje także tradycyjne polskie wzornictwo. Na ceramicznych płytkach łazienkowych coraz częściej pojawiają się ludowe koronki i kwiaty. Projektanci rezygnują jednak z tradycyjnej żywej kolorystyki na rzecz barw stonowanych i eleganckich, tworząc płytki o nowoczesnym charakterze i ludowej energii. Takie płytki świetnie wyglądają w połączeniu z postarzanym drewnem. Sprawdzą się one we wnętrzach zarówno o charakterze rustykalnym, jak i nowoczesnym.
Czytaj także
- 2021-10-15: Ceramika może być podstawą innowacji w wielu branżach. Stosuje ją już telekomunikacja w smartfonach 5G czy zbrojeniówka w czołgach
- 2019-02-18: Staszek Karpiel-Bułecka: Bałem się iść do „TTBZ”. Nie wierzyłem, że dam sobie radę
- 2018-08-28: Rośnie sprzedaż samochodów luksusowych w Polsce. Powstają dla nich SPA
- 2018-01-04: Maciej Zień planuje otwarcie butiku w Paryżu. Trwają poszukiwania odpowiedniego lokalu
- 2017-10-24: 72 proc. uczniów szkół podstawowych skarży się na czystość szkolnych toalet. Często brakuje w nich podstawowych środków higienicznych
- 2016-06-09: Osocze bogatopłytkowe stosowane jest nie tylko do odmładzaniu skóry. Może także pomóc w leczeniu łysienia
- 2016-03-21: Biel powraca do łazienek. Jest uniwersalna i pasuje niemal do każdego wnętrza
- 2016-03-07: Gooral zapowiada nową płytę: Materiał w większości jest naszkicowany. W kwietniu ukaże się klip promujący nowy album
- 2015-12-30: Katarzyna Bujakiewicz: 15 lat temu w Maroku jako blondynka nie mogłam wyjść poza hotel
- 2015-12-16: Weronika Książkiewicz: Nie odnajduję się w roli modelki. Dla mnie to jest nudne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.