Newsy

Marokańskie majoliki i polskie ludowe koronki na płytkach ceramicznych to najnowszy hit w architekturze wnętrz

2014-09-16  |  06:05

Wraca moda na folkowe inspiracje w architekturze wnętrz. Słowiańskie koronki i marokańskie majoliki świetnie wyglądają zarówno w aranżacjach tradycyjnych, jak i łączone z nowoczesnym designem. Takie wzornictwo szczególnie dobrze pasuje do ceramicznych płytek w łazience lub kuchni.

Majolika określenie używane w odniesieniu do wyrobów fajansowych wytwarzanych we Włoszech w XIV-XVII w. i wzorowanych na ceramice wschodniej, głównie perskiej, syryjskiej i marokańskiej. W tradycyjnych majolikach przeważają żywe kolory: zieleń, indygo, kobalt, fiolet. Cechuje je bogate wzornictwo oparte na geometrycznych deseniach: trójkątach, gwiazdach i kwadratach, oraz łukach i arabeskach. Obecnie tradycyjne marokańskie wzory przebojem wdzierają się także do europejskich wnętrz.

Majoliki tak naprawdę mogą być na płytkach ceramicznych interpretowane dosyć dosłownie, czyli z jakimiś przetarciami w różnych kolorach. Mogą być również odtwarzane w sposób unowocześniony, czyli już nie na płytkach matowych, lecz na płytkach błyszczących. Często występują też wzory kontrastowe, na przykład czarno-białe na dużych powierzchniach – mówi Joanna Ciecierska, stylistka marki Ceramstic, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Płytki te sprawdzą się także na mniejszych powierzchniach. Można pokryć nimi całkowicie podłogę lub ścianę, a także wykorzystać tylko pojedyncze płytki na mniejszej powierzchni i połączyć je z płytkami jednolitymi. Płytkami z majolikami można również obudować kominek lub pokryć nimi fragment ściany za łóżkiem w sypialni. Motywy orientalne świetnie sprawdzą się nawet w nowoczesnych, loftowych mieszkaniach. Marokańska majolika na szarych płytkach o fakturze betonu nada łazience nowoczesny i artystyczny charakter.

Motywy orientalne występują nawet na płytkach inspirowanych betonem jako rodzaj ciekawego tatuażu inspirowanego choćby dywanem perskim. Występują również w kolekcjach płytek bardziej kobiecych, w których może pojawić się beż lub fiolet, wówczas takie dekoracje występują w postaci ciekawych struktur, również z pięknym połyskiem, np. perłowym – mówi Joanna Ciecierska.

Moda na folkowe inspiracje obejmuje także tradycyjne polskie wzornictwo. Na ceramicznych płytkach łazienkowych coraz częściej pojawiają się ludowe koronki i kwiaty. Projektanci rezygnują jednak z tradycyjnej żywej kolorystyki na rzecz barw stonowanych i eleganckich, tworząc płytki o nowoczesnym charakterze i ludowej energii. Takie płytki świetnie wyglądają w połączeniu z postarzanym drewnem. Sprawdzą się one we wnętrzach zarówno o charakterze rustykalnym, jak i nowoczesnym.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu

Dojrzewanie i to, co w tym okresie dzieje się z ciałem i emocjami, to w wielu polskich domach wciąż temat tabu. Nawet jeśli rodzice i opiekunowie podejmują temat, to często się okazuje, że nie za bardzo wiedzą, jak mają o tym rozmawiać ze swoimi dziećmi. Młodzi najczęściej szukają odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości w internecie, jednak nie zawsze są to jakościowe treści, zgodne z aktualną wiedzą i pochodzące od wykwalifikowanych ekspertów. – Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie znajdą bezpieczną wiedzę na temat wszystkiego, co się dzieje w ich ciele, głowie i duszy w tak ważnym momencie w ich życiu – mówi Olga Kwiecińska, założycielka i pomysłodawczyni Cześć Ciało.

Media

Robert El Gendy: Z Klaudią Carlos jesteśmy różni charakterologicznie, ale doskonale się uzupełniamy. Jak mam słabszy dzień, to ona przejmuje kontrolę nad rozmową lub odwrotnie

Nowi gospodarze TVP2 nie mogą się nachwalić zarówno atmosfery, jaka panuje w TVP, jak i siebie nawzajem. Robert El Gendy bardzo się cieszy z tego, że może prowadzić „Pytanie na śniadanie” z Klaudią Carlos i przekonuje, że ich duet ma duży potencjał. Na wizji doskonale się dogadują i uzupełniają, a poza kamerami  mają wiele wspólnych tematów do rozmów.

Prawo

Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność

Kilkaset milionów zdjęć codziennie jest publikowanych w internecie, wśród nich wiele z udziałem dzieci. Zdjęcia i wideo zamieszczają zarówno rodzice, jak i placówki oświatowe, do których dzieci uczęszczają. Materiały te, bez względu na to, z jaką intencją są publikowane, mogą trafić w niepowołane ręce i posłużyć do ataku hejterskiego na dzieci, kradzieży ich cyfrowej tożsamości, a nawet zostać wykorzystane przez osoby o skłonnościach pedofilskich. Podkreślają to eksperci UODO i Fundacji Orange w poradniku skierowanym do osób pracujących w placówkach i organizacjach działających na rzecz dzieci.