Mówi: | Dorota Goldpoint |
Funkcja: | projektantka mody |
Dorota Goldpoint: Kobiety, które pragną otaczać się luksusem, zawsze będą wybierały futra
Zdaniem projektantki Doroty Goldpoint naturalne futra nie przestaną cieszyć się popularnością wśród kobiet. Uważane są nie tylko za ciepłe okrycie, lecz także symbol luksusu, o jakim marzy każda kobieta. Zdaniem projektantki naturalne futra są też produktem bardziej ekologicznym niż płaszcze ze sztucznych tkanin. Znacznie szybciej ulegają bowiem biodegradacji, a tym samym nie zanieczyszczają środowiska.
Mimo licznych kontrowersji i protestów obrońców praw zwierząt naturalne futra królują w jesienno-zimowej modzie. Od kilku sezonów pojawiają się na wybiegach w kolekcjach takich projektantów i domów mody, jak Jean Paul Gaultier, John Galliano, Chanel, Burberry czy Michael Kors. Wielkim miłośnikiem naturalnych futer jest także Karl Lagerfeld. Kreatorzy proponują zarówno futrzane płaszcze, jak i kamizelki, kołnierze i akcesoria np. buty, czapki i torebki.
– Futra zawsze były, są i będą popularne. Cokolwiek się będzie działo w świecie, to kobiety, które pragną otaczać się luksusem i luksusowymi dobrami, zawsze będą wybierały futra – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Dorota Goldpoint, projektantka mody.
Dla wielu kobiet naturalne futro to nie tylko ubranie najlepiej chroniące przed zimnem, lecz przede wszystkim symbol luksusu i wysokiego statusu materialnego. Obrońcy praw zwierząt uważają natomiast, że noszenie futer jest przejawem snobizmu, barbarzyństwa i nieekologicznego stylu życia. Z argumentami tymi nie zgadza się Dorota Goldpoint – jej zdaniem to właśnie naturalne, a nie sztuczne futra są produktem ekologicznym.
– One degradują się w środowisku w sposób naturalny. A jak wiemy, poliestry degradują się w środowisku minimum 20 lat. Kontrowersje zawsze były i będą wokół futer, ponieważ jest to dobro luksusowe. Podobnie jak diamenty, luksusowe samochody, piękne domy jest to źródło pożądania, pragnienia, ale też zawiści ludzkiej – mówi Dorota Goldpoint.
Zdaniem projektantki naturalne futra kupuje się na lata, w przeciwieństwie do płaszczy ze sztucznych tkanin. Te służą czasem najwyżej przez jeden sezon. Naturalne futra można także przerobić i nadać im nowe życie. Dotyczy to np. płaszczy, których fason całkowicie wyszedł z mody. Takie futro można przerobić choćby na supermodną w tym sezonie kamizelkę lub akcesoria.
– Wyciągam z szafy pań duże futra, wielkie płaszcze, z których robimy małe cudeńka, które dalej mogą funkcjonować, mogą być noszone i to jest właśnie moim zdaniem ekologiczne – mówi Dorota Goldpoint.
Szycie naturalnych futer nie musi być jednoznaczne z obojętnością na cierpienie zwierząt. Dorota Goldpoint kupuje futra tylko ze sprawdzonych hodowli, gdzie zwierzęta są traktowane w sposób humanitarny. Projektantka jest znana z nieszablonowego podejścia do futrzanych kreacji. W jej kolekcjach znajdują się futrzane bluzki noszone na gołe ciało, sweterki z futer, lekkie kamizelki i etole.
Czytaj także
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-05-05: Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2024-11-25: Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-10-07: Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
- 2024-10-25: Anna Głogowska: Piękna jest sztuka z elektroodpadów. Takie ubrania to dobry pomysł na oryginalny strój na czerwony dywan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.