Newsy

Perły hitem tegorocznego karnawału

2014-01-03  |  06:40
Perły od wieków zachwycają klasycznym pięknem i elegancją. Z upodobaniem nosiły je takie osobowości jak: Coco Chanel, Jacqueline Kennedy czy Grace Kelly. Co sezon w każdym salonie jubilerskim pojawia się chociaż jedna kolekcja pereł. Karnawałowym hitem są perły ozdabiane łańcuchami, kojarzące się z rockową stylistyką.

Perły powstają w sposób naturalny, są wytwarzane przez małże lub ostrygi. Obok kamieni naturalnych, półszlachetnych i szlachetnych są najpopularniejszym dodatkiem do biżuterii. Ich okrągły kształt i łagodny kolor symbolizują kobiecą delikatność i idealnie komponują się ze złotem lub srebrem.

To absolutny klasyk, element biżuterii, który musi się pojawić co roku w każdym salonie jubilerskim. Polki bardzo chętnie wracają do pereł, chętnie noszą małe kolczyki, zawieszki perłowe. Perły mają w sobie odrobinę staroświeckiego uroku, kojarzą się z arystokracją z dawnych lat – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Ania Kruk, dyrektor kreatywna i główna projektantka marki ANIA KRUK.

Przed wybuchem I wojny światowej perły kojarzyły się wyłącznie z kreacjami wieczorowymi. Ich funkcję zrewolucjonizowała Coco Chanel, która wylansowała długie sznury pereł noszone do codziennych strojów, co było w tamtych czasach bardzo awangardowe. Od tej pory perła stała się elementem biżuterii idealnej na każdą okazję, nieodłącznie kojarzącym się z klasyczną elegancją.

Obecnie mamy o wiele większą swobodę, jeżeli chodzi o interpretację pereł. Ponieważ nasza marka Ania Kruk bawi się modą, zawsze staramy się klasykę interpretować na nowo albo grać z konwencją – mówi Ania Kruk. 

W tym sezonie nowością w biżuterii są perły połączone z łańcuchami, nieco bardziej zadziorne, z rockowym pazurem. Projektanci chcą, by perła nie kojarzyła się wyłącznie z eleganckim garniuturem oraz wieczorową suknią, ale by nabrała nieco nowego charakteru.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Sylwia Butor: Badania profilaktyczne powinny być częścią naszej codzienności. Jak zrobienie paznokci czy koloryzacja włosów

Influencerka uważa, że nawet o tak trudnym temacie jak choroby nowotworowe można mówić w social mediach w taki sposób, żeby nie straszyć, ale skutecznie przekonywać chociażby do profilaktyki. Raport „Polki a profilaktyka raka piersi – motywacje, bariery oraz opinie o zaangażowaniu marek w kwestie prozdrowotne” pokazuje, że kobiety w tej kwestii coraz częściej sięgają po informacje z internetu, mediów społecznościowych oraz kampanii edukacyjnych, webinarów czy warsztatów. Dlatego też Sylwia Butor w swoich rolkach zamierza w sposób przystępny i niebudzący niepotrzebnego lęku jak najczęściej zachęcać swoje obserwatorki do badań profilaktycznych.

Prawo

Koszty certyfikacji wyrobów medycznych sięgają milionów euro. Pacjenci mogą stracić dostęp do wyrobów ratujących życie

Od 2027 roku wszystkie firmy produkujące wyroby medyczne w Unii Europejskiej będą musiały posiadać certyfikat zgodności z rozporządzeniem MDR (Medical Devices Regulation). Nowe przepisy wprowadzają dużo ostrzejsze wymagania w zakresie dokumentacji, badań klinicznych oraz procedur certyfikacyjnych. Branża ostrzega, że część małych i średnich producentów nie zdąży się dostosować. Problemem jest także wysoki koszt i długi czas uzyskiwania certyfikatów. W konsekwencji z rynku mogą zniknąć urządzenia ratujące życie.

Ochrona środowiska

Lasy Państwowe wywiozły w zeszłym roku z lasów 820 tirów śmieci. Kosztowało to 34 mln zł

Lasy traktowane są nierzadko jak dzikie wysypiska śmieci, gdzie można bezkarnie wyrzucać różne odpady, nie tylko resztki jedzenia czy plastikowe torby, butelki czy puszki, ale też elektrośmieci i toksyczne substancje. Z wyliczeń Lasów Państwowych wynika, że w ubiegłym roku wywóz śmieci kosztował spółkę 34 mln zł. Każda wycieczka do lasu wymaga przestrzegania podstawowych zasad, a nieśmiecenie jest jedną z nich. Leśnicy przestrzegają także przed wjeżdżaniem do lasów samochodami, płoszeniem dzikich zwierząt czy rozpalaniem ogniska czy grilla.